کتاب بازتاب‌های عمیق؛ موسیقی، فلسفه و وصف‌ناپذیری اثر «مایکل گالوپ» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اغلب می­‌گوییم که موسیقی وصف ­ناپذیر است و به هیچ چیز خارج از خودش اشاره ندارد. اما اگر موسیقی با تمام سیلانات لذت­بخش‌اش معنای هیچ چیز به­ خصوصی نباشد، ممکن است نوع خاصی از فلسفه باشد؟

در کتاب «بازتاب‌های عمیق» نظریاتی­ از آرتور شوپنهاور، نیچه، ارنست بلچ، تئودور آدرنو، ولادیمیر جنکولیتویچ، ژیل دلوز، و فیلیکس گواتاری، به منظور بازنویسی این سؤال قدیمی در مورد وصف ناپذیری موسیقی از دیدگاهی مدرن مورد بررسی قرار می­گیرند.

برای این فیلسوفان اروپایی قرن نوزدهم و بیستم، وصف­ناپذیری موسیقی، پدیده­ پیچیده­‌ای است که موجب برانگیختگی فکری می­شود. آن­ها با نگاهی دقیق­‌تر به شرایط تاریخی و جهت­‌گیری­‌های فلسفی­‌شان، توجه عمیق­‌تر به استفاده­‌های زبانی­‌شان و تفاسیر جدید از ترکیبات موسیقی که بر کارشان تاثیرگذار است و بازتاب­‌های عمیق­اش، اولین دیدگاه کلی در مورد موسیقی را در آثارشان به تصویر می‌­کشند. گالوپ چنین نتیجه می­‌گیرد که وصف­ ناپذیری موسیقی نه پدیده‌­ای محافظه‌­کارانه و نه پاسخی وارسته به سکوت است. در عوض این فیلسوفان از ما می‌­خواهند در مورد راه‌­هایی که نیروی تهییج کننده­ موسیقی به لحاظ اخلاقی مورد توجه قرار می­‌گیرد و سؤالات پیچیده­ فلسفی خاص دنیای مدرن ایجاد می­کند، فکر کنیم.

 این کتاب در 336 صفحه در سال 2017 توسط انتشارات دانشگاه شیکاگو منتشر شده است.