معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کمبود محیط بان در کشور به اندازه ای است که سلامت محیط زیست و منابع طبیعی به خطر افتاده است.

سیدخلاق میرنیا در گفتگو با خبرنگار مهر در کرج افزود: کمبود محیط بان از یک سو و کمبود تجهیزات از سوی دیگر ، باعث شده برخی سودجویان فرصت دست اندازی در منابع طبیعی و محیط زیست را بیابند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون هر کدام از محیط بانان ایرانی کار 12 محیط بان را انجام می دهند که این موضوع هم از نظر شغلی و هم از لحاظ امنیتی قابل قبول نیست.

میرنیا تصریح کرد: یکی از دلایل کمبود محیط بان در کشور عدم صدور مجوزهای لازم برای استخدام محیط بان است که امید می رود با همکاری دولت این موضوع حل شود و حداقل تعدادی محیط بان جدید استخدام شوند.

وی تصریح کرد: ساخت و سازهای بی رویه در حاشیه رودخانه کرج و جاده چالوس ، ساخت و ساز در ارتفاعات شمال تهران ، نابودی منابع طبیعی در شمال و غرب تنها بخشی از آسیب های وارده به محیط زیست و منابع طبیعی است که کمبود محیط بان می تواند در کاهش آن بسیار موثر باشد.

میرنیا یادآور شد: توقع نداریم مشکلات بخش محیط بانی کشور بزودی مرتفع شود ، زیرا رسیدن به استانداردهای جهانی محیط بانی نیازمند زمانی طولانی است اما به هر حال باید توسعه ، تجهیز و تکمیل محیط بانی کشور در دستور کار قرار گیرد.

وی اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست کشور 2300 محیط بان در کشور دارد که با توجه به حجم 13 میلیون هکتاری منابع طبیعی ، این میزان نیرو حداقل باید 3 برابر شود.

به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست ، هم اکنون به ازای هر هکتار منابع طبیعی در جهان یک محیط بان وجود دارد که این میزان در ایران یک نفر به ازای 12 هکتار است.