باوجود گذشت یک ماه از جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد حل مشکلات صنعت پنبه ،‌ اما کشاورزان و دست اندرکاران همچنان منتظر تصمیم دولت برای دریافت یارانه هستند.

به گزارش خبرنگارمهر ،‌ هر چند که طی چند سال اخیر  کشت وصنعت پنبه درکشور با مشکل مواجه شده بود اما امسال و به گفته بسیاری از دست اندرکاران این صنعت ،‌ سالی بحرانی برای این محصول به شمارمی آید چرا که تولید پنبه دربرخی نقاط پنبه خیز به کمترین میزان درتاریخ پنبه کاری کشور رسیده است .

گزارشات رسیده از استان های پنبه خیز کشور حاکی از کاهش چشمگیر کشت پنبه در سال 85 را دارد به طوریکه  سطح زیرکشت پنبه دردشت مغان (اردبیل ) از 20 هزارهکتار به 4 هزارهکتار، دشت گرگان - گنبد از 30 هزار هکتار به 13هزار هکتار و در استان های خراسان رضوی ، شمالی و جنوبی  10 تا15 درصد کاهش یافته است . 

مدیر عامل کارخانجات پنبه پاک کنی استان گلستان با اظهار نگرانی از کاهش سطح زیر کشت و تولید 10 هزار تن پنبه محلوج در استان گلستان می گوید:‌ درسال جاری سطح زیرکشت پنبه دراین استان به حدود 13 هزار 500 هکتار رسیده  که ازاین میزان حداکثر 30 هزار تن وش  ( 10 هزار تن پنبه محلوج )تولید می شود .

این درحالی است که به گفته اسدالله پاک سرشت تولید پنبه محلوج درسال گذشته و دراستان گلستان 20 هزار تن و درسال های قبل از آن بسیار بیشتر از این رقم بوده است  .

هرچند که مدیرعامل صندوق پنبه کشور با تایید کاهش چشمگیر تولید پنبه (30 درصد)،‌خبر ازتولید 70 هزار تنی  پنبه  در سال جاری را داده است .اما مدیرعامل صنایع کارخانجات پنبه پاک کنی استان خراسان تاکید می کند که امسال بیش از 55 تا 60 هزار تن پنبه در کشور تولید نخواهد شد .

ادامه روند بحرانی کشت پنبه ونگرانی ازنابودی این صنعت ،‌ موجب  برگزاری جلسه ای از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی  با حضور دست اندرکاران صنعت پنبه کشوردر یک ماه گذشته شد که در این راستا اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس نیز موافقت خود را با پرداخت یارانه به کشاورزان پنبه کار اعلام کرده اند .

اما با گذشت یک ماه از برگزاری جلسه بررسی مشکلات پنبه درکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هنوزهیچ تصمیمی در مورد پرداخت یارانه به کشاورزان گرفته نشده است .

محمد حسین کاویانی ،‌‌مدیرعامل صندوق پنبه کشور تسریع در پرداخت یارانه به پنبه کاران را موجب جلوگیری از کاهش سطح زیر کشت بیشتر این محصول دانسته و می گوید:‌با توجه به بحران موجود درصنعت پنبه و کاهش  30 هزار تنی تولید این محصول درسال جاری ، ‌دولت می تواند با تسریع در پرداخت این یارانه به کشاورزان پنبه کار ازکاهش هرچه بیشتر سطح زیر کشت این محصول درسال آینده جلوگیری کند .

اگرچه اتخاذ سیاست های ناکارآمد و عملکرد ضعیف  برخی دستگاه‌های اجرایی طی سال های گذشته ، کشت پنبه کشور را در آستانه نابودی قرار داده است  اما مسئولان  می توانند با اعلام هر چه  سریعتر یارانه به پنبه کاران نه تنها از کاهش کشت این محصول جلوگیری کنند بلکه زمینه را برای  کاهش واردات و استفاده صنایه نساجی از تولید داخلی را فراهم آورند .

این در حالی است که تاخیر و یا عدم پرداخت یارانه به کشاورزان قطعا صدمات جبران ناپذیری را برای  صنعت پنبه کشور در آینده خواهد داشت .