وزیر فرهنگ صربستان در دیدار با رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رییس شورای سیاستگذاری گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها، پیشنهاد آغاز گفت‌وگوهای دینی و فرهنگی بین ایران و صربستان را ارایه داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ولادان ووکوساولیویچ، وزیر فرهنگ صربستان در جریان سفر به تهران و ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان دیدار کرد.

 ولادان ووکوساولیویچ در این دیدار حضور کشور صربستان در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان میهمان ویژه را عاملی برای توسعه روابط دو کشور عنوان کرد و گفت: در دیداری که روز گذشته با آقای صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم، تأکید کردم که ایرانی‌ها و فرهنگی ایرانی، نزد وزارت فرهنگ صربستان به منظور هرگونه همکاری دوجانبه، جایگاه ویژه‌ای دارد.

وزیر فرهنگ صربستان همچنین با بیان اینکه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توافق‌هایی برای اجرای برنامه‌های مشترک در سال جاری و سال آینده داریم، گفت: پیش از سفر به ایران دیداری با پاتریارک کلیسای صربستان داشتم که وی موافقت خویش را برای ارایه پیشنهاد برگزاری گفت‌وگوهای دینی و فرهنگی با ایران اعلام کرد. بر این اساس پیشنهاد آغاز گفت‌وگوهای دینی و فرهنگی بین ایران و صربستان را به شما اعلام می‌کنم و آماده هستیم تا بر اساس تفاهم دوجانبه آن را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: این گفت‌وگوها می‌تواند در قالب گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت یا گفت‌وگوی شیعه و ارتدوکس، انجام شود.

ولادان ووکوساولیویچ افزود: البته ما قصد داریم تا این گفت‌وگوها را با استفاده از پتانسیل‌ رسانه‌ها مانند تلویزیون و رادیو، عمومی کنیم و محتوای جلسات را به عامه مردم جامعه برسانیم.

وزیر فرهنگ صربستان در پایان سخنانش با اشاره به لغو روادید بین ایران و صربستان گفت: در اتحادیه اورپا مخالفت‌هایی برای لغو روادید با ایران مطرح می‌شد؛ اما ما بدون توجه به این اعتراض‌ها از این اقدام خود خوشنود هستیم و امیدواریم که این اقدام به توسعه گردشگری دو کشور منجر شود.

ابراهیمی‌ترکمان: گفت‌وگوهای دینی و فرهنگی انسان را از اسارت اندیشه رها می‌کند

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز روابط دو کشور را در سطح رضایتمند عنوان کرد و گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دارای مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌هاست که فعالیت‌های درخشانی طی سال‌های اخیر داشته است.

وی افزود: تا کنون ده دور گفت‌وگوی دینی با کلیسای ارتدوکس روسیه برگزار کرده‌ایم و روز شنبه آینده یازدهمین دور آن را در تهران برگزار خواهیم کرد. همچنین با گفت‌وگوهای دینی خود را با کلیسای واتیکان انجام می‌دهیم و هفته گذشته هم گفت‌وگوی دینی با کلیسای یونان را برگزار کردیم. گفت‌وگوهایی هم با هندوئیسم و بودیسم و ... برگزار کرده‌ایم که تمام آن نتایج سودمندی داشته‌اند.

رییس شورای سیاستگذاری گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها ادامه داد: در کنار گفت‌وگوهای دینی، گفت‌وگوهای فرهنگی را هم آغاز کرده‌ایم و در مدت زمانی که به این مهم روی آورده‌ایم، گفت‌وگوهای فرهنگی خود را با ایتالیا، افغانستان، هند، جهان عرب و برخی کشورهای دیگر انجام داده‌ایم.

ابراهیمی‌ترکمان افزود: هفته گذشته وزیر آموزش یونان از من پرسید؛ آیا برگزاری این گفت‌وگوها توانسته از بروز خشونت جلوگیری کند؟ که در پاسخ گفتم؛ چون پیش از این گفت‌وگو نبود خشونت پیدا شده است.

وی تأکید کرد: این گفت‌وگوها خیلی مؤثر هستند؛ به ویژه در دوره کنونی که انسان از خود فاصله گرفته است. پیش از این تن انسان اسیر می‌شد؛ اما الان اندیشه او اسیر شده است و این گفت‌وگوها می‌تواند اندیشه انسان را از اسارت رها کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان اظهار کرد: برای امضای تفاهمنامه با صربستان به منظور آغاز گفت‌وگوهای دینی و فرهنگی آمادگی خود را اعلام می‌کنیم.