برگزاری مراسم افتتاحیه سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران بدون حضور رئیس جمهور و ادامه ماجراهای مربوط به مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی از جمله خبرهای مهم این هفته در حوزه کتاب و نشر هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته همان طور که می توان حدس زد، بیشتر خبرهای پیش و پس از شروع سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را شامل می شود. دلیل آن هم برگزاری افتتاحیه نمایشگاه در روز سه شنبه و آغاز به کار نمایشگاه در روز چهارشنبه این هفته است.

البته به دلیل تعدد اخبار، در این گزارش سعی شده خبرهای جدید و مهم مرور شوند. به این ترتیب، گزارش این هفته ۱۱ خبر دارد که از این تعداد ۹ خبر مربوط به نمایشگاه کتاب تهران و ۲ خبر دیگر مربوط به حوزه های دیگر هستند. این هفته همچنین اخبار بین المللی قابل توجهی برای مرور در گزارش پایان هفته وجود نداشت.

مرور خبرهای حوزه کتاب در این هفته را با اخبار مربوط به نمایشگاه کتاب شروع می کنیم. خبرها از زمان پیش از برپایی، تا افتتاحیه و سپس اولین روز برپایی نمایشگاه ادامه پیدا می کنند. سپس دیگر اخبار کتاب و نشر را از نظر می گذرانیم.

نفود آب باران به بخش های مختلف نمایشگاه

یکی از خبرهای پیش از شروع نمایشگاه، بارش های بهاری یکشنبه شب این هفته باعث نفوذ آب به بخش هایی از مصلی امام خمینی (ره) و محل برگزاری نمایشگاه شد.

بنا بر اعلام مسئولان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امسال و در دوره سی و یکم این رویداد و با افزوده شد رواق‌های شرقی و غربی به فضاهای قابل استفاده در این نمایشگاه، بیش از ۷۵ درصد ابنیه و سازه‌های نمایشگاهی در فضاهای مسقف برپا شده است.

برگزاری نشست خبری نمایشگاه کتاب

نشست خبری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیش از ظهر یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام این نمایشگاه، همایون امیرزاده سخنگوی نمایشگاه و رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه، یحیی دهقانی معاون اجرایی نمایشگاه امسال و حسین صفری مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه در سالن زنده یاد علی عاشوری موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران برگزار شد و دهقانی در این نشست از عرضه ۵۱۵ هزار عنوان کتاب توسط ۲۰۵۰ ناشر داخلی و ۱۳۲ ناشر خارجی در این دوره خبر داد.

برگزاری نشست خبری مهمان ویژه نمایشگاه

نشست خبری «صربستان مهمان ویژه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران» پیش از ظهر دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با حضور دراگان تئودوروویچ، سفیر صربستان در تهران، ایوانا ددیچ دستیار وزیر فرهنگ و اطلاعات این کشور، ملادن وسکوویچ مشاور ارشد این وزارتخانه و همچنین امیرمسعود شهرام‌نیا قائم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در سالن زنده یاد علی عاشوری این موسسه در تهران، برگزار شد.

برگزاری مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران

مراسم افتتاحیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پیش از ظهر سه شنبه ۱۱ اردیبهشت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ صربستان، کشور مهمان ویژه این نمایشگاه، معاون وزیر فرهنگ تونس، شهر مهمان ویژه این دوره، جمعی از سفرا و رایزنان فرهنگی کشورهای مختلف در ایران و نیز مسئولان برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب تهران در سالن چهلسرای مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

نیامدن رئیس جمهور به افتتاحیه

قرار بود این مراسم با حضور رئیس جمهور همراه باشد که این اتفاق در روز افتتاحیه نیافتاد. صالحی در این مراسم، با اشاره به غیبت رئیس قوه مجریه در آیین افتتاحیه نمایشگاه سی و یکم کتاب تهران، سلام و عذرخواهی حجت الاسلام حسن روحانی را به حاضران در این مراسم ابلاغ کرد و گفت: آنچه مشخص است اینکه رئیس جمهوری دغدغه های جدی فرهنگی داشته و دارد و همین چند ماه پیش در جشن کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در خدمت دکتر روحانی بودیم.

معرفی ناشران نمونه سال ۹۶

از جمله خبرهای روز افتتاحیه نمایشگاه، معرفی ناشران نمونه سال ۹۶ در این مراسم بود. در این زمینه، ناشران نمونه در بخش های بزرگسال خصوصی تهران، ناشران بزرگسال خصوصی شهرستان، ناشران بزرگسال غیرخصوصی، ناشران کودک و نوجوان خصوصی تهران، انتشارات فنی ایران، ناشران کودک و نوجوان خصوصی شهرستان، ناشران کودک و نوجوان غیرخصوصی تهران و بخش جنبی معرفی شدند.

دمیدن امید اعطای مجوز به ناشران جامانده

یکی دیگر از خبرهای روز افتتاحیه و این مراسم، خبری بود که یحیی دهقانی معاون اجرایی نمایشگاه اعلام کرد. به موجب این خبر، معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران به ناشرانی که حد نصاب عناوین کتاب‌های چاپ شده به عنوان شرط حضور در این نمایشگاه را کسب نکرده بود، نوید دادن مجوز حضور داد.

افتتاح غرفه صربستان در نمایشگاه

دیروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت که مصادف با روز اول برپایی نمایشگاه بود، غرفه صربستان، کشور مهمان ویژه نمایشگاه با حضور رئیس و مسئولان ارشد نمایشگاه و همچنین وزیر فرهنگ صربستان و تعدادی از نویسندگان این کشور افتتاح شد.

رونمایی از ترجمه صربی «مربای شیرین»

دیگر برنامه مرتبط با حضور صربستان در نمایشگاه، رونمایی از ترجمه‌ صربی کتاب «مربای شیرین» بود. به این ترتیب، به مناسبت حضور صربستان به عنوان کشور مهمان ویژه در نمایشگاه، «مربای شیرین» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی اولین اثر ترجمه شده از فارسی به صربی، به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و انتشارات شمع و مه در نمایشگاه رونمایی شد.

واگذاری حق انتشار ۲۴ کتاب کودک ایرانی به ناشران خارجی

پس از خبرهای نمایشگاه تهران، به یک خبر از نمایشگاه اوراسیا می رسیم. سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب اوراسیا در شهر آستانه، پایتخت کشور قزاقستان، از ۲۵ تا ۲۸ آوریل سال ۲۰۱۸ (پنجم تا هشتم اردیبهشت ماه) در محل نمایشگاه‌های دائمی آستانه برگزار شد و در آن، قرارداد فروش حق‌رایت ۲۴ کتاب ایرانی در حوزه کودک و نوجوان به ناشران قزاقستانی، تاجیکستان، ارمنستان و ازبکستان واگذار شد.

ادامه ماجراهای مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

آخرین خبر هم این که در ادامه ماجراها و کش و قوس هایی که از هفته گذشته برای مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی و شایعه اخراج یا استعفای داوطلبانه مسئولان آن منتشر شد، سیدجواد طباطبایی از دیگر مولفانی که با این مرکز همکاری داشته، در این هفته با انتشار یادداشتی،  با اشاره به اتفاقات اخیر درمرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، با دفاع از آنچه «فعالیت‌های درخشان» سید صادق سجادی معاون پژوهشی پیشی این مرکز نامید، از اخراج وی انتقاد کرد.