محقق داماد گفت: آیت الله جوادی آملی از نوادر عصر ماست که جامع منقول و معقول است. فیلسوف، مفسر و ادیب است و در کنار همه فقیه است.

به گزارش خبرنگار مهر، کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت الاسلام سید مصطفی محقق داماد در این همایش گفت: موضوع عقلانیت وحیانی از ورود فلسفه یونان به اسلام و موضع گیری حکیمان اسلامی آغاز شده است. بعد از نهضت ترجمه که فلسفه یونان وارد جامعه اسلامی می شود برخورد حکیمان با آورده های یونان نه دفع مطلق و نه جذب مطلق بوده است بلکه آن را هضم کرده اند. حکیمان اسلامی با عقلانیت وحیانی با آورده های یونان برخورد کردند.

وی ادامه داد: فارابی و ابن سینا حکیمان مسلمان و معتقد به وحی اند و معتقدند عقل و وحی با هم سازگاری دارد. ملاصدرا راه جدیدی تاسیس می کند، فلک را می شکافد و طرحی نو در می اندازد. او حکمتی بنیان می نهد به نام حکمت متعالیه که به تعبیر آیت الله جوادی آملی بر سه پایه عقل و وحی و عرفان است.

وی افزود: او در اول تفسیر سوره بقره می گوید من به تمام آورده های پیامبر ایمان دارم و به تمام آنچه موسی و عیسی آورده اند اذعان می کنم. آنچه این بزرگان آورده اند به درون سینه و قلبم عرضه کردم و سپس به میزان عقل بردم و دیدم همه با هم تطبیق دارند و لذا ایمان آوردم و به معجزه پیامبر نیاز ندارم.

حجت الاسلام سید مصطفی محقق داماد گفت: ملاصدرا حکیم، محدث و مفسر است اما فقیه نیست و ادعای فقاهت بزرگی نمی کند. ما در تاریخ اندیشه اسلامی کسانی که جامع منقول و معقول باشند یعنی هم حکیم و هم فقیه، چندان زیاد نداریم. ابن رشد اندلسی در میان اهل سنت را داریم. علامه حلی در شیعه را داریم.

وی ادامه داد: از آن پس مرحوم آخوند به نقل سندی که مرحوم مطهری نقل می کردند نزد مرحوم حاجی سبزواری فلسفه خوانده بود.

وی افزود: اما در عصر ما در این مورد از آیت الله جوادی آملی یاد می شود که بنده مدیون و سرسپرده ایشان هستم. ایشان انصافاً از نوادر عصر ماست که جامع منقول و معقول است. فیلسوف، مفسر و ادیب است و در کنار همه فقیه است.

وی اظهار داشت: بنده عرایضی به آیت الله جوادی آملی دارم. در زمان علامه حلی هیچ زمان قرار نبود جامعه با فقه زندگی کند اما آیت الله جوادی آملی در کشوری زندگی می کند که قرار است با فقه اداره شود.

وی خطاب به آیت الله جوادی آملی گفت: شما که حکیم عقلانی هستید و ادعای عقلانیت وحیانی دارید پاسخگویی به مسائل زیادی به عهده شما قرار می گیرد. می دانید ما در جامعه امروز با چه مسائل و مشکلاتی مواجه هستیم؟ چرا در مورد آنها اظهار نظر نمی کنید؟

حجت الاسلام سید مصطفی محقق داماد ادامه داد: آیت الله جوادی آملی کتابی در مورد حقوق بشر مرقوم فرموده اند که گفته اند کرامت بشری فقط یک امر هستی گونه نیست که خدا در دورن بشر به ودیعه گذاشته باشد. این مسئله را باید فقیه مورد توجه داشته باشد.

وی در پایان گفت: این مطلب در قرن هشتم و نهم توسط شهیدین مورد توجه قرار گرفته است. مثلا سوال شده که وقف در سرزمین کفار شرعی است یا باطل است؟ پاسخ داده شده که شرعی است چون انها بنده خدا هستند و کرامت دارند. در قرن ما مرحوم آخوند پا را فراتر می گذارد و کرامت را شامل کفار حربی نیز می داند. عرض من این است که آقای جوادی همین طور در بسیاری از مسائلی که برای جامعه بشری مطرح است، بازنگری فقهی کنند و فتوا دهند.