زنجان-مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: افت سطح آب های زیرزمینی استان زنجان به صورت سالانه ۷۷ سانتی متر است و دشت ابهر بحرانی ترین دشت استان است.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف رضا پور ظهر یکشنبه در جلسه کار گروه آب و کشاورزی در محل شرکت اب استان زنجان، افزود: تاکنون ۵۰۷ حلقه چاه آب کشاورزی در استان زنجان به کنتور هوشمند مجهز شده است. 

وی اظهار کرد: با هوشمند سازی تمامی چاه‌ها  در استان از اضافه برداشت ۱۵۰  میلیون مترمکعب آب جلوگیری  می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: نصب کنتورهای هوشمند در شرایط کم‌آبی ابزاری کارآمد برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی توسط وزارت نیرو پیش‌بینی شده است.

رضا پور تأکید کرد: با استفاده از کنتور هوشمند میزان آب مصرفی، اندازه گیری شده و به وسیله نرم‌افزار نصب‌شده مخابره می‌شود و با این اطلاعات حجم آب استحصالی هر چاه و اضافه برداشت‌های احتمالی مشخص‌شده است.

وی افزود: ۱۲ هزار و ۹۸۳ حلقه چاه کشاورزی استان زنجان نیازمند تجهیز به کنتور هوشمند حجمی است و از این تعداد چاه ۹ هزار و ۷۷۳ حلقه مربوط به چاه‌های کشاورزی، ۲۴۶۷ حلقه چاه‌های صنعت، خدمات، شرب و ۷۴۳ حلقه نیز چاه‌های صنایع وابسته به کشاورزی است.

رضا پور تصریح کرد: با مشارکت بهره‌برداران برای نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی از آثار مخرب بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی جلوگیری می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان افزود: یکی از راهکارهای تقویت سفره آب های زیرزمینی تغذیه مصنوعی است و این  طرح از سال ۹۱ در سطح استان آغاز شده و هر سال انجام می شود.

رضاپورافزود: افت سطح آب های زیرزمینی استان زنجان به صورت سالانه ۷۷ سانتی متر است و دشت ابهر بحرانی ترین دشت استان است که میزان افت سالیانه این دشت یک متر و ۴۰ سانتی متر است.