یک استاد فلسفه اخلاق در متن پیش رو به معرفی کتاب هایی برای علاقه مندان فلسفه اخلاق برای خرید کتاب از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پرداخته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسینعلی رحمتی استاد فلسفه اخلاق در یادداشتی به راهنمایی علاقه مندان به فلسفه اخلاق برای خرید کتاب از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پرداخته است:

همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب، علاقه مندان تازه وارد  به فلسفه اخلاق گاه برای خرید کتابهای مناسب  در این زمینه دچار تردید می شوند. نتیجه این که ممکن است اقدام به خرید کتاب هایی کنند که امکان مطالعه و درک آنها را ندارند.

به همین خاطر در اینجا برخی از آثاری که برای شروع مطالعه در فلسفه اخلاق مناسب است معرفی می کنم. این منابع نوعا در حکم کتابهای درسی هستند و سعی کرده اند به زبان ساده مهم ترین مباحث فلسفه اخلاق را معرفی کنند. لذا برای کسانی که در ابتدای مسیر هستند (مثلا کارشناسی یا کارشناسی ارشد فلسفه های دیگر یا فلسفه اخلاق) مناسب است، البته این به معنای آن  نیست که مطالب آنها را همواره و بدون استاد راهنما بتوان فهمید.

۱.   اتکینسون، آر. اف.، درآمدی به فلسفه اخلاق، ترجمه سهراب علوی نیا، تهران: هرمس، ۱۳۹۱، ۱۶۴ص.


۲. پالمر، مایکل، مسائل فلسفة اخلاق،  ترجمة‌ علیرضا آل بویه، تهران:‌سمت، ۱۳۸۸.( فصل نخست:چیستی فلسفة اخلاق، اصول فعل اخلاقی،اخلاق هنجاری،عصیان مدنی، فصل دوم: خودگرایی روان شناختی، خودگرایی اخلاقی، حق حیات: سقط جنین، حق به کشی، حقوق حیوانات؛ فصل سوم: سودگرایی بنتام، سودگرایی میل، انتقادات، مجازات؛ فصل چهارم: نظریة اخلاقی کانت؛ فصل پنجم: اختیار ، موجبیت علّی، رفتارگرایی؛ پیوست(فرااخلاق): طبیعت گرایی، طبیعت ناگرایی،ناشناخت گرایی.)

۳. رابینسون، دیو، اخلاق: قدم اول، ترجمه علی اکبر عبدل آبادی، تهران: شیرازه، چاپ اول، ۱۳۷۸، ۱۷۵ص. (نویسنده در این کتاب سعی کرده برخی مباحث مربوط به فلسفه اخلاق را به زبان ساده و با بهره گیری از طرح و کاریکاتور بیان نماید.

۴. عباسی آرانی، عبدالله، پیش درآمدی بر فلسفه‌ اخلاق در اسلام، مرسل، ۱۵۸ ص. (اهمیت اخلاق از نظر اسلام و بیان ویژگی‌های اخلاق عملی و نظری؛ اصول لازم در فلسفه‌ی اخلاق اسلامی، حسن و قبح عقلی، مطلق یا نسبی بودن اخلاق از نظر متفکران اسلامی؛ به فلسفه‌ اخلاق در اسلام: مشرب‌های عمده‌ی اخلاقی در اسلام، روش فلسفه‌ی اخلاق اسلامی و سایر مکاتب؛ مهم ترین برتری‌های فلسفه‌ی اخلاق اسلام نسبت به سایر مکاتب؛  اهداف دنیوی و اخروی فلسفه‌ اخلاق اسلامی(

۵. فرانکنا، ویلیام کی.، فلسفه اخلاق، ترجمه هادی صادقی، قم: موسسه فرهنگی طه، چاپ اول، ۱۳۷۶، ۲۷۱ص.


۶. ویلیامز، برنارد، فلسفه اخلاق، ترجمه و تعلیقات: زهرا جلالی، قم: دفتر نشر معارف، چاپ اول، ۱۳۸۳، ۲۰۸ص.


۷. هولمز، رابرت ال.، مبانی فلسفه اخلاق،  ترجمه مسعود علیا، تهران: ققنوس، چاپ اول، ۱۳۸۲، ۴۳۸ص.