صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری روسیه در شهر سوچی روسیه کنفرانس خبری برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در شهر سوچی واقع در روسیه دیدار کرد.

عمده محور رایزنی های سران دو کشور حول موضوع برجام، سوریه، اوکراین و توسعه مناسبات فیمابین استوار بود.

رئیس جمهوری روسیه در این کنفرانس خبری گفت: با صدراعظم آلمان درباره خروج یکجانبه آمریکا از برجام و راه های حل و فصل این موضوع گفتگو کردیم.

پوتین ادامه داد: مسکو آماده همکاری با برلین بر اساس منافع دوجانبه در همه زمینه های است. در خصوص اوکراین، بازداشت مدیر خبرگزاری روسیی ریانوستی در این کشور را مسأله ای بی سابقه و مهم به شمار می آوریم.

وی در موضوع سوریه گفت: در دیدار امروز در سوچی با مرکل درباره لزوم حل سیاسی بحران در سوریه از طریق فرایند آستانه و گفتگوهای ژنو به توافق رسیدیم.

رئیس جمهوری روسیه افزود: توافق کردیم که برای برقراری ثبات در سوریه و ارسال کمک های بشردوستانه به مردم این کشور با یکدیگر همکاری کنیم.

ولادیمیر پوتین اضافه کرد: خوشحالیم که امروز خبر ترخیص سکریپال (جاسوس روس‌تباری که لندن مسکو را به ترور وی متهم کرده بود) از بیمارستانی در انگلیس را شنیدیم؛ اما اگر وی با مواد سمی نظامی مسموم شده بود، حتماً می مُرد.

صدراعظم آلمان نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت: درباره آزادی مدیر خبرگزاری روسی ریانوستی در اوکراین با رئیس جمهوری این کشور صحبت خواهم کرد.

وی ادامه داد: با پوتین درباره لزوم استقرار نیروهائی تحت نظارت سازمان ملل در مناطق شرقی اوکراین صحبت کردم. تنها راه حل رفع تنش ها در این منطقه اجرایی کردن پیمان «مینسک» است.

مرکل سپس به روابط این کشور با آمریکا اشاره کرد و گفت: روابط ما با آمریکا ادامه داشته و به روابط راهبردی با روسیه نیز ادامه خواهیم داد. دوستی با روسیه، مورد تهدید قرار نگرفته است؛ ادامه گفتگو با روسیه در موضوعات مختلف مهم است.