بیرجند- مدیرکل زندان های خراسان جنوبی از برگزاری جشن گلریزان زندانیان جرائم غیر عمد در استان همزمان با نهم خرداد ماه خبر داد و گفت: ۱۸۰ زندانی جرائم غیر عمد چشم انتظار کمک های خیران هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی هاشمی ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ستاد دیه مردمی در سال ۶۹ توسط رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی تاسیس شده است.

وی با بیان اینکه ستاد دیه به صورت هیئت مدیره ای اداره می شود اما در مراکز استان ها به صورت هیئت امنایی مدیریت می شود، افزود: این ستاد پنج هدف کلی از جمله کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد، کاهش آسیب هاب اجتماعی و افزایش امنیت و سلامت جامعه و همچنین اطلاع رسانی به آحاد مردم را دنبال می کند.

مدیرکل زندان های خراسان جنوبی با اشاره به اینکه زندانیان جرایم غیرعمد بدهکارند نه بزه کار و عمدتا بر اثر عدم آگاهی از معاملات وارد زندان ها شدند، گفت: ایجاد امید در زندانیان و فرصت دوباره بازگشت سعادتمندانه به جامعه از جمله اهداف اصلی ستاد دیه است.

آزادی ۱۰۹ زندانی جرائم غیر عمد در استان طی سال گذشته

وی با بیان اینکه در خصوص جرم غیر عمد مهریه تنها کمک تسهیلاتی به زندانی می شود و کمک بلاعوض ندارد، عنوان کرد: طی سال گذشته تعداد ۱۰۹ نفر زندانی جرایم غیر عمد از زندان های خراسان جنوبی آزاد شدند.

هاشمی با اشاره به اینکه از مجموع زندانیان آزاد شده ۷۴  نفر به جرم بدهی مالی، ۴۴ نفر مهریه، سه نفر نفقه و هشت نفر دیه در زندان بوده اند، بیان کرد: بدهی این زندانیان ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده که سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آن گذشت شکات بوده است.

وی با بیان اینکه ستاد مردمی دیه در دو ماهه سال جاری ۱۶ نفر زندانی جرایم غیر عمد آزاد کرده است، اظهار داشت: این  افراد یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بدهی مالی داشته اند که ۹۰۰ میلیون تومان گذشت شکات بوده است.

خراسان جنوبی ۱۳۵ زندانی جرائم غیر عمد دارد

مدیرکل زندان های خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سطح زندان های استان ۱۸۰ زندانی جرایم غیرعمد با ۲۴ میلیارد تومان بدهی مالی وجود دارد، افزود: از این تعداد ۷۲ نفر در زندان بیرجند، ۵۲ نفر در زندان فردوس و ۲۲ نفر در زندان طبس هستند.

وی با بیان اینکه ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه تنها در پرونده های زیر ۲۰۰ میلیون تومان ورود می کند، گفت: امسال ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه استان در نهم خرداد ماه سال جاری در مکان سالن پیام مخابرات چهاردمین جشن گلریزان را با حضور معاون ستاد دیه کل کشور و مسئولان استانی برگزار می کند.

هاشمی ادامه داد: جشن گلریزان در شهرستان طبس نوزدهم خرداد ماه و در  شهرستان فردوس بیست و هفتم ماه رمضان برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه طی چند روز آینده یک زندانی زن در زندان شهرستان طبس با ۴۰۰ میلیون تومان بدهی آزاد می شود، عنوان کرد: از مجموع بدهی این شخص ۱۸۰ میلیون تومان از سوی ستاد دیه کل کشور و ۳۶ میلیون تومان کمک های مردمی جمع آوری شده است.

مدیرکل زندان های خراسان جنوبی با بیان اینکه در مجموع در زندان های استان خراسان جنوبی شش نفر خانم وجود دارند، اظهار داشت: بدهکاران مالی ببیشترین فراوانی را در جرایم غیرعمد دارند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۶۰ نفر در جشن های گلریزان استان کمک کرده اند، بیان کرد: در این جشن ها ۶۰ میلیون تومان خیرین گمنام، ۲۱۰ میلیون تومان کمک های نقدی و ۱۳۹ میلیون تومان تعهدات جمع آوری شده است.

هاشمی با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون بیش از ۹۰ درصد تعهدات در جشن گلریزان سال گذشته عملی شده است، افزود: خیرین می توانند در طول سال با استفاده از شماره حساب های ۰۱۰۶۳۴۱۹۷۵۰۰۶ بانک ملی و ۰۱۰۶۲۹۴۶۵۲۰۰۸ بانک صادرات کمک های خود را جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد واریز کنند.

۱۳۰۸ خانواده زندانی تحت پوشش انجمن های حمایت از  زندانیان

وی با اشاره به اینکه ستاد دیه فقط به زندانی فکر نمی کند بلکه به شخص آسیب دیده هم توجه دارد، گفت: در انجمن حمایت از زندانیان یک هزار و ۳۰۸ خانواده تحت پوشش قرار گرفته اند که از این تعداد دو هزار و ۷۲۷ نفر فرزند دارند.

مدیرکل زندان های خراسان جنوبی با بیان اینکه ۶۰ درصد فرزندان خانواده های زندانیان دبستانی هستند، عنوان کرد: ۴۵۹ خانواده نیز به سازمان های حمایتی معرفی شده اند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته یک هزار و ۲۱۵ نفر از انجمن های استان در ۳۶ دوره آموزشی پیشگیری از اعتیاد، طلاق و ارتقاء مهارت های اساسی زندگی شرکت داشته اند، بیان کرد: ۶۳ درصد خانواده زندانیان کم سواد و یا بی سواد، ۵۲ درصد شهری و ۴۸ درصد خانواده ها در روستاها زندگی می کنند.

هاشمی با بیان اینکه در سال گذشته ۸۲ زندانی با مبلغ  بدهی یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان جهت اخذ تسهیلات به بانک ها  معرفی  شده اند، اظهار داشت: از مجموع افراد معرفی شده تا کنون ۷۰ نفر موفق به دریافت تسهیلات شده اند.

وی با اشاره به اینکه ۸۶ درصد خانواده های زندانیان خانه دار هستند و انجمن ها توانستند ۱۴ درصد را شاغل کنند، افزود: اگر دستگاه های متولی کمک های مالی خوبی داشته باشند شاهد برگشت زندانیان به داخل زندان ها نخواهیم بود.

علی اکبر خویی، مدیرعامل ستاد دیه خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: بدهی مالی ۶۰ الی ۷۰ درصد زندانیان جرایم غیر عمد مربوط به بانک ها است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها دو نفر زندانی دیه در زندان های استان وجود دارد، افزود:  ۱۳۹ پرونده در ستاد دیه وجود دارد که در حال بررسی است.