دفتر چهارم از مجموعه حدیث روزگار با عنوان «خاطرات مُستند استاد سید هادی خسروشاهی درباره آیت ‏الله سید محمود طالقانی» از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «خاطرات مستند درباره آیت ‏الله سید محمود طالقانی» در پنج فصل تنظیم و تدوین شده است: زندگی و مبارزه آیت ‏الله سید محمود طالقانی (متن گفتگوی استاد خسروشاهی با ماهنامه «شاهد یاران» که با عنوان «ابوذر زمان و مالک اشتر انقلاب» در شماره ۲۲، شهریور ۱۳۸۶ منتشر شده است)، آیت‏ الله طالقانی در حوزه علمیه قم (گفتگوی استاد خسروشاهی با نشریه «یادآور»)، طالقانی؛ تبلور عینی «پرتوی از قرآن» (گزیده سخنرانی استاد خسروشاهی در همایش بررسی اندیشه های قرآنی و اقتصادی آیت‏ الله طالقانی در دانشگاه مفید قم در سال ۱۳۸۷)، آیت‏ الله طالقانی و بیداری اسلامی (متن کامل سخنرانی استاد خسروشاهی در مراسم رونمایی از آخرین شماره «کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور» که شناخت ‏نامه جامع آیت ‏الله طالقانی نام گرفته و استاد در آن به تشابه فکری و فعالیت‏های سید جمال‏ الدین حسینی اسدآبادی و آیت ‏الله طالقانی می ‏پردازد)

بخش پنجم کتاب هم ضمائم است که شامل روزشمار زندگی، تصاویر و اسناد، فهرست اعلام، اماکن و کتب است. بیش از ۵۰ تصویر و سند درباره این عالم مجاهد و انقلابی و اولین امام جمعه تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ارزش اسنادی و تاریخی این کتاب را بیشتر کرده است.

در قسمت ‏های مختلف این کتاب، استاد خسروشاهی اسناد و زوایای ناگفته از زندگی، شخصیت و اندیشه آیت ‏الله طالقانی را بیان می ‏کند که تاکنون کمتر بیان شده یا اینکه اصلاً بیان نشده است از جمله حضور آیت ‏الله طالقانی در حوزه علمیه قم، روابط مراجع و علما با ایشان و...

آیت‏ الله طالقانی تلاش داشت قرآن را به میان مردم ببرد

استاد خسروشاهی در بخشی از خاطرات‏شان درباره منش فکری و فعالیت‏های آیت ‏الله طالقانی می‏ گوید: «طالقانی باور داشت که مسأله بیدارسازی ملت ها، جز از راه آموزش تعالیم قرآنی، امکان پذیر نیست و برای همین، چهل سال تمام، حتی در دوران تبعید و زندان به تفسیر قرآن و نشر «پرتوی از قرآن» پرداخت تا بلکه بتواند قرآن را به میان مردم ببرد و به جامعه اسلامی برگرداند و آن را از گور و گورستان! رهایی بخشد...»(ص۱۵۴)

آیت‏ الله طالقانی، مالک اشتر انقلاب و ابوذر امام(ره)

استاد خسروشاهی در فرازی دیگر درباره نقش آیت الله طالقانی در پیروزی انقلاب اسلامی و مبارزات مردم بیان می‏دارد: «آیت ‏الله طالقانی، مالک اشتر انقلاب و ابوذر امام بود و از ارکان اصلی انقلاب اسلامی به شمار می رفت و بی‏ تردید با رحلت ایشان، ثلمه‏ ای بر اسلام و انقلاب وارد آمد که با هیچ چیزی قابل جبران نبود. اگر ایشان زنده می‏ماند، به طور قطع بسیاری از حوادث تلخ و دردناک بعدی رخ نمی ‏داد.»(ص۵۶)

ویژگی ممتاز این کتاب تاریخی و دیگر کتب خاطرات استاد خسروشاهی، حضور فعالانه استاد در غالب فعالیت‏های اسلامی و انقلابی معاصر در کشور و مُستند بودن آنهاست که بخش قابل توجهی از حوادث تاریخ معاصر و جریان نهضت اسلامی ایران را به طور دقیق و صحیح با مدرک و سند ارزیابی و تحلیل و تبیین می ‏کند.

مشخصات

چاپ اول کتاب «خاطرات مُستند درباره آیت ‏الله سید محمود طالقانی» در ۲۳۲ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۵۰۰۰ تومان عرضه شده است.

تاکنون خاطرات مستند استاد خسروشاهی درباره شخصیت ها و جریانات زیر منتشر شده است:  علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، علامه سید مرتضی عسکری، امام موسی صدر، آیت الله مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سید جلال الدین آشتیانی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، دکتر ابراهیم یزدی،  محمدعلی جمال زاده، احمد بن بلا (الجزایر)، دکتر حسن ترابی (سودان)، روژه گارودی (فرانسه)، نشریات مخفی حوزه علمیه قم، مشروطه مشروعه و علمای تبریز، تاریخ نگاری معاصر و کودتای ۲۸ مرداد، طرح مرکز فرهنگی اسلامی اروپا، حزب خلق مسلمان. به زودی خاطرات مستند ایشان درباره امام خمینی، شهید مطهری، شهید بهشتی، شیخ آقابزرگ تهرانی و محمدحسنین هیکل (مصر) منتشر می شود.

برای تهیه مجموعه آثار و خاطرات مستند استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی‌های اسلامی (www.iscq.ir) یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) تماس بگیرید.