استاد فاراماکولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با استفاده از داروی جدید "گلوتازون" برای درمان دیابت، احتمال بروز شوک ناشی از کاهش ناگهانی قند خون در بیماران کم می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر احمدرضا دهپور در گفتگو با خبرنگاران افزود: در حالی که انواع داروهای ضد دیابت خوراکی گاهی باعث کاهش شدید قند خون شده و موجب می شوند در اندام های حیاتی مثل مغز و قلب، اثرات غیر قابل جبران و گاهی مرگ بروز کند، مصرف گلوتازون، این عوارض را در بیمار ایجاد نمی کند.

این استاد دانشگاه گفت: شیوع دیابت نوع 2 در دنیا به مرز اپیدمی نزدیک شده و پیش بینی می شود به طور روزافزونی افزایش یابد. علاوه بر آنکه شیوع مقاومت به انسولین که عامل مهمی در گسترش دیابت نوع 2 و عامل خطر مستقلی برای بروز بیماری های قلبی و عروقی محسوب می شود، در حال افزایش است.

دکتر دهپور افزود: عادات غلط رژیم غذایی، کم شدن فعالیت فیزیکی، تغییر رژیم غذایی و برخی آلودگی های زیست محیطی مانند آلاینده های فلزات سنگین منجر به بروز بیماری دیابت در افراد می شوند.

وی گفت: از آنجایی که رعایت رژیم غذایی و افزایش فعالیت فیزیکی نمی تواند میزان قند خون را برای مدت طولانی در حد مطلوبی نگاه دارد، بسیاری از بیماران نیازمند نوعی اقدام دارویی هستند.

دکتر دهپور افزود: هم اکنون پنج دسته داروی خوراکی جهت درمان دیابت نوع 2 شامل، سولفونیل اوره ها، بیگوانیدها (مثل متفورمین)، تیازولیدین دیون ها و مهار کننده های گلوکوزیداز، مورد مصرف بیماران قرار می گیرند اما هر یک مکانیزم خاصی برای کاهش قند خون دارند.

وی گفت: مکانیزم برخی از این داروها، تحریک ترشح انسولین از لوزالمعده را به همراه دارد و بدینوسیله قند خون کاهش می یابد، اما مصرف گلوتازون ، مقاومت محیطی نسبت به انسولین را کاهش می دهد و سلولها را نسبت به عمل انسولین حساس می کند چرا که در برخی از انواع بیماری دیابت، علت بیماری، مقاوم شدن بدن نسبت به عمل انسولین است.

دهپور اضافه کرد : گلوتازون می تواند چربی خون را نیز به همراه قند خون کاهش و کلسترول خوب (اچ.دی.ال) را افزایش دهد.

این استاد دانشگاه گفت: با توجه به اینکه شواهد روزافزون پزشکان و ارایه دهندگان خدمات بهداشتی نشان می دهد که کنترل موفق قند خون در اکثر بیماران با انجام درمان ترکیبی امکان پذیر است، از دیگر ویژگی های مصرف گلوتازون، استفاده این دارو همراه با داروهای دیگر ضد دیابت مانند "گلیبنکلامید" است که بر اساس تجویز پزشک عمل می شود.

وی در مورد عوارض احتمالی این دارو نیز افزود: عوارض جانبی این دسته دارویی شامل ورم، افزایش وزن و کاهش هموگلوبین خون است که در تعداد بسیار کمی از بیماران دیابتی، احتمال بروز دارد.

دکتر امیر فرخی اسکی عضو هیات علمی شرکت داروسازی اسوه، در توضیح بیشتر در خصوص این دارو گفت: پیش از این اگر داروها در درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، موفق عمل نمی کردند، پزشکی باید بیمار را به سمت مصرف انسولین هدایت می کرد.

وی افزود: در صورتی که داروی گلوتازون در پاسخ دهی بدن به انسولین تولید شده، کمک می کند، در نتیجه، احتمال وابستگی کامل به انسولین تزریقی نسبت به داروهای موجود دیگر را کم خواهد کرد.

فرخی گفت : نارسایی های قلبی، عروقی و کلیوی از عوارض شایع در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است که داروی گلوتازون احتمال بروز این نارسایی ها را کاهش می دهد.

فرخی افزود: در بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی نیز مصرف برخی از داروهای کاهنده قند خون مثل متفورمین با اشکال مواجه بود در صورتی که کلوتازون، قابلیت مصرف در بیماران با نارسایی کلیوی را نیز دارا است.

وی با تاکید بر منحصر به فرد بودن مکانیزم داروی گلوتازون، افزود: این دارو روی گیرنده های هسته سلول اثر می کند و شروع تاثیرات آن بین 4 تا 6 هفته طول می کشد.

داروی "پیوگلیتازون" که از داروهای مهم ضد دیابت در دنیا است به تازگی در ایران توسط شرکت داروسازی اسوه، تولید و با نام تجاری "گلوتازون" در اختیار بیماران گذاشته شده است.