معاون پژوهشی دانشگاه هنر تهران با بیان اینکه شاخص های ارزیابی برای پژوهش های هنری نداریم، گفت : در ایران باید به سمتی حرکت شود که شاخص های ارزیابی هنر ایجاد شوند. در این راستا گزینه هایی مطرح شده است. جوایز بین المللی اعضای هیئت علمی، برگزاری نمایشگاه های بین المللی توسط اساتید یا ارائه آثار شاخص و عجین با هویت ملی و دینی توسط اساتید از کلیاتی هستند که در خصوص تعیین شاخص های ارزیابی هنر مورد نظر قرار گرفته اند.

دکتر بنی اردلان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود : پژوهش در حال حاضر همتراز با آموزش و حتی جدی تر از آن در دانشگاه ها مطرح می شود. اولویت پیدا کردن پژوهش در هنر منجر به تألیف کتب درسی به روزتر و تولید استراتژی های آموزشی نو می شود که خود به خود بر نوع و کیفیت دروس و ایجاد استراتژی در دانشجویان هنر تأثیرگذار است.

وی تعیین شاخص های ارزیابی در رشته های هنری را یک مشکل جهانی دانست و گفت : اصولا به دلیل آنکه هنر معادل ذوق و الهامی است که خود هنرمندان دارند ملاک سنجش و استانداردسازی خاصی در عرصه پژوهش های هنری وجود ندارد و عموما پذیرش جامعه هنری به عنوان ملاک هنرمند بودن در نظر گرفته می شود.

معاون پژوهشی دانشگاه هنر تهران از حرکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای بازسازی شاخص های ارزیابی پژوهش های هنری خبر داد و گفت: شاخص های ارزیابی پژوهش های هنری باید مورد ارزیابی و بازسازی قرار گیرند، البته این اقدام با دشوار همراه است اما باید با جمع بندی سلیقه ها و آراء به برنامه ای علمی دست یافت.    

دکتر بنی اردلان شاخص های پایگاه های نمایه سازی مانند ISI را منطبق با فرهنگ و هویت بومی که خمیره آثار پژوهشگران هنری ایران را تشکیل می دهند، ندانست و گفت : تعداد مقالات نمایه شده در ISI برای پژوهش های هنری در کشور چندان ملاک نیست بلکه فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. ممکن است ارزش های فرهنگی آثار ما برای مجلات بین المللی و مراکز نمایه سازی خارجی چندان جالب نباشد بنابراین موضوع مقالات چاپ شده در مجلات بین المللی هنوز در رشته های هنری باب نیست.

وی تاکید کرد : استانداردهای بین المللی که برای مقالات و آثار هنری وجود دارد برای ما چندان ملاک نیست بلکه هنر ملی و هنری که هویت و استاندارد خود ما باشد بیش از هر چیزی اهمیت دارد که نگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز این است که با ملاک های خودمان استانداردهایی ایجاد شود.