یک مفسر و مجتهد شیعی گفت: در متشابهات قرآنی باید سراغ محکمات آیات رفت و با عمل به محکمات، متشابهات را محکم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد تقی مدرسی، از مراجع معظم تقلید کربلای معلی و مفسیر تفسیر ۱۸ جلدی من هدی القرآن، بامداد دیروز یک شنبه ۲۰ خردادماه در جلسه تفسیر و تدبر سوره حدید با اشاره به محکمات و شبهات قرآنی اظهار کرد:  اگر در آیه ای از آیات مبارکه قرآن مجید شبهه ای برای ما ایجاد شد و یا این که مشکلی در آن پیش آمد، لازم نیست حرفی بی دلیل در رابطه با آن آیه بزنیم.

حل متشابهات قرآنی با رجوع به محکمات

این پژوهشگر قرآنی گفت: در چنین شرایطی که به آیات شبهه مواجه می شویم باید به دنبال آیاتی که واضح است برویم، و آن آیات واضح مشکل ما را در این شبهات حل خواهند کرد. وقتی یک آیه شبهه دارد لازم نیست حتما در آن شبهه بمانیم بلکه باید به آیات محکمی که وجود دارد توجه کنیم و با عمل به محکمات قرآنی شبهات قرآنی نیز برای ما روشن می شود.

وی ادامه داد:  روایت است آن کسی که به آن چیزی که علم پیدا کرده عمل کند، خداوند هم علم آن چیز را که به او نرسیده لطف می کند و می دهد. بنابراین اساس این است که ما محکم را بگیریم و به آن عمل کنیم که این عمل به محکمات باعث می شود متشابهات هم برای ما محکم شود.

آیه ۲۷ سوره حدید از آیات متشابه

این مفسر تفسیر من هدی القرآن، با اشاره به آیه ۲۷ سوره حدید که خداوند می فرماید: « ثُمَّ قَفَّیْنَا عَلَی آثَارِهِمْ بِرُسُلِنَا وَقَفَّیْنَا بِعِیسَی ابْنِ مَرْیَمَ وَآتَیْنَاهُ الْإِنْجِیلَ وَجَعَلْنَا فِی قُلُوبِ الَّذِینَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِیَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا کَتَبْنَاهَا عَلَیْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَایَتِهَا  فَآتَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَکَثِیرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ»، گفت: این آیه یکی از آیات متشابه قرآن است و ما در اینجا باید سراغ بقیه آیات و آیات محکم برویم و ببینم در محکمات خداوند چه فرموده اند.

آیه ۲۷ سوره حدید و اشاره به مومنین بعد از حضرت عیسی(ع)

آیت الله مدرسی آیه ۲۷ سوره حدید را جریان مومنین بعد از حضرت عیسی(ع) دانست و اظهار کرد: این آیه درباره مومنین بعد از حضرت عیسی(ع) است، که این افراد بعد از نبوت حضرت عیسی(ع) تا نبوت خاتم الانبیاء حضرت محمد(ص) در فاصله حدود ۶۰۰ سال بوده اند و در این آیه سرگذشت آنها اشاره شده است.

این مجتهدی شیعی ادامه داد: در این سالها این مومنین سختی های زیادی کشیدند، خصوصا در سالهای اول به آسمان رفتن حضرت عیسی(ع) که جباران حاکم شدند به مومنین و پیراوان حضرت عیسی(ع) ظلم فراوان نموده و حتی آنها را با شدیدترین وضع کشتند که در قرآن به نمونه اصحاب کهف، اصحاب اخدود و مومنین مورد نظر در سوره یاسین اشاره شده است.

وظیفه مومنین در شرایط خطر و ظلم جباران

آیت الله مدرسی به وظیفه مومنین در چنین شرایط خفقان و کشتار توسط جباران اشاره و بیان کرد: در چنین وضعی مومنین حق ندارند قدرت جباران را بپذیرند، مگر اینکه جان و مال آنها به خطر بیفتند و در این شرایط باید تقیه کنند و به ظاهر آنها را قبول نمایند.

وی ادامه داد: پس این تقیه در چنین شرایط خطرناکی وظیفه ما است و امروز هم همین وظیفه را داریم که اگر یک عده مسلمان جایی گیر افتادند و نتوانستند جنگ کنند و در توان آنها جنگیدن نبود تقیه نمایند و با دشمن صلح و آشتی کنند.

لزوم تقیه در شرایط اضطرار/ تقیه اصحاب کهف

این پژوهشگر قرآنی افزود: تقیه یک مسئله عادی نیست، بلکه بسیار مهم است و هیچ تقیه ای به درجه تقیه اصحاب کهف نمی رسد، چون آنها در ظاهر در مراسمات بت پرست ها شرکت می کردند اما در باطن با آنها نبودند.

وی ادامه داد: هر وقت انسان به وضعی برسد که نتواند در مقابل جباران استقامت کند باید هجرت کند همانطور که اصحاب کهف به غار هجرت کردند.

آیت الله مدرسی خاطر نشان کرد: از این آیه معلوم می شود که این پیروان حضرت عیسی(ع) دو دسته شدند که یک دسته آنها به غارها رفتند و دسته دوم هم مومنین سوره یاسین هستند که هر دو دسته کارشان درست بود.

حرکت های مخفیانه و خطر انحراف آنها

این مجتهد شیعی به حرکت ها و جنبش های مخفیانه در زمان جباران اشاره و اظهار کرد: در چنین شرایطی که جباران حاکم هستند، حرکت ها و جنبش های مخفیانه شکل گرفت. که حتی در تاریخ تشیع هم شیعیانی بودند که با دولت ها مخالفت می کردند ولی به علت جو خطرناک آن دولتها کارهایشان را مخفیانه و به قولی زیرزمینی انجام می دادند.

آیت الله مدرسی به خطر انحراف جنبش های مخفیانه اشاره و گفت: این جنبش های مخفیانه چون به قواعد و مسائل اساسی عمل نکردند و علما و بزرگان آنان نیز پیر و بعضا فوت کردند، چون مخفی بودند به انحراف کشیده شدند.

وی ادامه داد: یک نمونه از این انحرافات حکومت فاطمیون بود که مورخین می گویند با حمایت صلیبیان صلاح الدین ایوبی را بر فاطمیون مسلط کردند و او نیز همه را کشت. چون همه شیعه بودند و آنها قصدشان کشتن شیعیان بود چون شیعه را خطر می دانستند.

این مجتهد شیعی به علت انحراف تشکیلات مخفیانه پرداخت و گفت: سه دلیل باعث انحراف این تشکیلات شد که اولین علت آن این بود که این تشکیلات مخفیانه کم کم آن عالم و بزرگ خود را از دست دادند و او پیر شد و فوت کرد و دیگر عالم دیگری نداشتند تا آنها را هدایت کند. دوم هم چون این ها زیر زمینی و مخفی هستند علم هم ندارند و جاهل هستند که این جاهلیت باعث ایجاد رخنه در آنها خواهد شد و همیشه متعصب هستند و کسی جزء خودشان را قبول ندارند و سوم اینکه خیلی غلو در آنها بود.

گروهک منافق نمونه ای از گروه های منحرف مخفیانه

آیه ۲۸ سوره حدید و اعطای نوری جهت دیدن راه بهشت

آیت الله مدرسی در ادامه با اشاره به آیه ۲۸ سوره حدید که خداوند می فرماید: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَیَجْعَلْ لَکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْوَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ»، گفت: حالا برای اینکه کسی منحرف نشود خداوند در این آیه می فرماید نوری به شما دادیم و برای حرکت کردن به شما چراغی دادیم تا حرکت کنید.

این مفسر حوزوی افزود: در تفسیر این آیه آمده که بی امام کسی نمی تواند حرکت کند، چطور در تاریکی بدون چراغ نمی توانید حرکت کنید، پس بی امام هم نمی شود حرکت کرد.

وی ادامه داد: پس در این تشکیلاتی که دارید اگر می خواهید حرکتی کنید باید به یک مرجع تقلید همراه باشید چون الان که ما دستمام به امام عصر(عج) نمی رسد، مراجع تقلید نائب امام هستند.

شیعه اساس دین اسلام و ترس دشمن از شیعه

آیت الله مدرسی به ترس دشمن از شیعه اشاره و بیان کرد: دشمن خیلی خوب فهمید و الان هم فهمیده که اساس دین اسلام شیعه است از این رو نابود کردن شیعه برای دشمن اهمیت خاصی دارد و خودشان هم به این موضوع اعتراف کرده اند که نمی توان با شیعه جنگ کرد.

این مجتهد شیعی به دلایل ترس دشمن از شیعه اشاره و افزود: اولین دلیل ترس دشمن از شیعه این است که شیعیان امام حسین(ع) دارند و همه دارای روحیه شهادت طلبی هستند و ترسی ندارند.

وی ادامه داد: دومین چیزی که شیعیان دارند علما و مراجع تقلید است که شیعیان همه آنها را قبول دارند و مطیع آنها هم هستند.

آیت الله مدرسی دین تشیع را دینی پویا دانست و گفت: سومین چیزی که شیعیان دارند این است که دین آنها پویایی دارد. محرم و صفر، عاشورا و رمضان و امثال آن را دارند و هر روز یک چیزی دارند و مردم با آن فعال هستند.

وی ادامه داد: بنابراین دین پویا نمی گذارد مردم این طرف و آن طرف پخش شوند. حتی بهایی ها قدیم گفته بودند که ما یک سال کار می کنیم و افرادی رو جذب می کنیم اما یک محرم می آید همه چیز ما به هم می ریزد و از بین می رود.

این مجتهد شیعی افزود: دشمن این را خوب فهمید و برای همین گفت شیعیان را باید نابود کنیم و حتی مراکز فکر و تفکر آنها این موضوع را بی پرده گفتند.

هدف دشمن جدا نمودن مردم از مرجعیت و علما

این مجتهد شیعی با تذکر اینکه دشمن می خواهد مردم را از مرجعیت و علما جدا کند، گفت: دشمن می خواهد مردم را از علما و مرجعیت جدا کند، این راه بدانید که این کار خط شیطان است.

وی ادامه داد: امروز اگر کشور ما به جایی رسیده به خاطر وجود همین مراجع تقلیدهست که در قم هستند، پس مراقب باشید حوزه ها و مراجع را تضعیف نکنید و بدانید سرمایه ما جوانان و نفت نیست چه بسا کشورهای دیگر سرمایه جوان و نفت بیشتر از ما دارند، بلکه سرمایه ما همین مراجع و علما هستند که دیگر کشورها چنین سرمایه ای را ندارند.

آیت الله مدرسی در پایان گفت: همدیگر را تکفیر نکنید، شما چه می دانید این فرد کیست؟ سعی کنید نسبت به همدیگر خوش بین باشید و به وظیفه شرعی خودتان عمل کنید. و همین طور در سیستم زندگی ما افراد درجات مختلفی دارند و ما نباید مثلا فرزندمان یا همسرمان را مجبور کنیم که او نیز دقیق مثل ما و دقیق سبک زندگی ما را داشته باشد، بلکه کسب این سبک مراحلی دارد که باید طی شود تا به اینجا برسد.

گفتنی است، جلسه تفسیر و تدبر حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی از مراجع معظم تقلید کربلای معلی بامداد ماه مبارک رمضان هر ساله در خیابان ۱۵ خرداد شرقی – کوچه تین نژاد برگزار می شود.

گزارش: امیرمحسن سلطان احمدی