حجت الاسلام خاتمی با بیان اینکه حجت الاسلام دوانی بر اساس وظیفه قلم می زد و این تکلیف او بود که او را به نوشتن وا می داشت، گفت: بی تردید فقدان این عالم خدوم خلأیی است که فقط با امید به خدا و تلاش فراوان عالمان دین پر خواهد شد و گرنه خلأیی جبران ناپذیر خواهد بود.

حجت الاسلام سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت حجت الاسلام علی دوانی گفت: وی مؤلف کتابهای فراوانی در عرصه تاریخ و اندیشه اسلامی بود و از کتابهای نفیس او " مفاخر اسلام" است که خود نیز از مفاخر اسلام محسوب می شد.

وی افزود: عالم بزرگواری که برای اولین بار زندگینامه بزرگان از عصر غیبت صغرای امام زمان (عج) تا قرنها بعد را تدوین و نسل ما را با چهره برجسته عالمان دینی آشنا کرد. عالم بزرگواری که بر اساس وظیفه قلم می زد و این تکلیف او بود که او را به نوشتن وا می داشت.

حجت الاسلام سید احمد خاتمی در ادامه به اولین قلمهای او اشاره کرد و اظهار داشت: از اولین قلمهای او کتاب پیرامون جوانان است و از آخرین نوشته های ارزشمند او کتاب " نقد عمر " است که مباحث ارزنده ای از تاریخ معاصر در آن آمده است .

وی گفت: بی تردید فقدان این عالم خدوم خلأیی است که فقط با امید به خدا و تلاش فراوان عالمان دین پر خواهد شد و گرنه خلأیی جبران ناپذیر خواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه یاد آور شد: مرحوم دوانی از دلدادگان انقلاب بزرگ اسلامی بود و با تدوین کتاب ارزشمند " نهضت روحانیون ایران" در 11 جلد دین خود را به انقلاب اسلامی ادا کرد . رحمت رضوان خداوند بر او باد. امید است در ایام غدیر مولا علی، حشر او نیز با مولاعلی باشد.