محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت حجت الاسلام "علی دوانی" عالم بزرگ و پژوهشگر برجسته تاریخ اسلام را به جامعه دینی، علمی و فرهنگی کشور، به ویژه خانواده محترم و فرزندان فرهیخته و برومند وی تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر ، به نقل از روابط عمومی وزارت ارشاد، در پیام صفار هرندی آمده است:  درگذشت حجت الاسلام و المسلمین " علی دوانی" عالم ربانی و پژوهشگر برجسته تاریخ اسلام که منشا خدمات ارزشمند در زمینه تحقیقات تاریخی و پژوهش های دینی بوده است بی شک ضایعه عظیم برای اصحاب فرهنگ و هنر و جامعه فرهیختگان و اندیشمندان کشور محسوب می شود .

مرحوم دوانی با انتشار تاریخ نامه ها و تاریخچه های متعدد وقایع تاریخی ، زندگی نامه ها و خاطرات علما و بزرگان دینی ، سفره ای گسترده و پربار در اختیار دانشمندان و عالمان این حوزه قرار داد . گرچه ایشان با پرواز ملکوتی خود جامعه فرهنگی و علمی کشور را در سوگ نشاندند اما یادگارهای بی شماری که از خود به جای گذاشتند ، یاد این بزرگوار سخت کوش را همیشه در ذهن تاریخ زنده و جاوید نگه می دارد .

مرحوم دوانی با نو آوری و تحول در سبک نگارش نوشته های دینی بنیان گذار تاریخ نگاری جدید شد که منشا تحولی نو در این عرصه به شمار می رود .