عصر دیروز ۴ تیرماه با آغاز طرح ملی حفظ با محوریت جز سی تمامی دستگاه های قرآنی کشور با حضور در سالن شورای توسعه به بیان وظایف و نقش خود در این اقدام همگانی پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین رونمایی از طرح ملی حفظ عصر دیروز ۴ تیرماه با حضور اعضای این طرح در محل شورای توسعه قرآنی برگزار شد.

در این مراسم که با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم توسط محمدرضا پورزرگری آغاز شد؛ حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مهدی قره شیخلو رییس سازمان دارالقرآن الکریم،محمدحسین محمدزاده رییس شبکه قرآن و معارف سیما؛ احمد ابوالقاسمی مدیر رادیو قرآن،مرتضی خدمتکار نماینده معاونت قرآن و عترت، حجت الاسم سید مصطفی حسینی مدیر مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه،سرهنگ دوم مهدی میدانی مدیر دارالقرآن ارتش جمهوری اسلامی ایران،حسن محمدی مدیر عامل اتحادیه تشکل های قرآن وعترت کشور، حبیب رضا ارزانی مدیر فرهنگی ستاد عالی کانون های مساجد حضور پیدا کرده و به بیان نقش و وظایف دستگاهی خود پرداختند.

سند طرح ملی حفظ در بالاترین جایگاه

در ابتدای این جلسه حمید محمدی با بیان اینکه سند شورای توسعه  جایگاه بالایی در سطح خود دارد افزود: در این راستا سندی در شورای توسعه با همکاری همه دستگاها به تصویب رسید و در حال حاضر  طرح ملی حفظ قرآن سندی در بالاترین جایگاه خود دارد.

وی بااعلام اینکه دستگاه ها بر اساس وظایف خودشان تعیین تکلیف شده اند تصریح کرد: در اجرایی سازی ده میلیونحافظ قرآن مبنی بر فرمایش مقام معظم رهبری  ذیل برنامه قرآنی بشارت ۱۴۵۲ در دستور کار قرار گرفته است.

وی ظرفیت های صدا و سیما در این طرح بسیار حائز اهمیت دانست و افزود:  با توجه به برنامه ریزی فشرده در ماه های گذشته داشتیم مدخل ورود به   طرح ملی حفظ قرآن جز سی ام قرآن قرار داده شد  که این طرح در سال ۹۷ آغاز شد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: سی و هفت سوره را در این طرح  مدنظر قرارداده و این طرح سه  مرحله دارد که مرحله اول آن در تابسات از سوره ناس تا زلزال، مرحله دوم آن در پاییز از سوره طارق تا بینه و مرحله سوم در زمستان ۹۷ از سوره بروج تا نبا خواهد بود.

 وی با بیان اینکه سه مرحله آزمونی در طول سال جاری خواهیم داشت تصریح کرد: پیش بینی مشارکت حداقل پنج میلیون نفر که با توجهبه تبلیغات امیدواریم به دوبرابر این پیش بینی برسد.

پیش بینی مشارکت ۲۰۰ هزار نفری موسسات و خانه های قرآن در طرح ملی حفظ

در ادامه مهدی قره شیخلو رییس سازمان دارالقرآن کریم به بیان نکاتی در این خصوص پرداخت و افزود: در ادامه مهدی قره شیخلو رییس سازمان دارالقرآن کشور به بیان نکاتی در این طرح پرداخت و گفت: تعامل خوبی بین دستگاها برقرار شده تا شاهد برپایی طرح حفظ سی جز باشیم.

وی محور این طرح را  رسانه ملی  دانست و افزود: در سازمان دارالقرآن فضایی  در رابطه با جلسات آموزش حضوری و   در سطح کشور فراهم آورده ایم .

قره شیخلو ادامه داد : ۲۰۰ هزار نفر  را در خصوص مشارکت  در این طرح از طریق موسسات و خانه های قرآنی برگزار می شود در نظر گرفته ایم.

مدیر سازمان دارالقرآن  تصریح کرد: از آنجایی که ثبت نام این طرح هزینه هایی دارد که از طریق موسسات پرداخت می شود  امیدواریم این تعامل و همکاری شرایطی را ایجاد کند تا تربیت ده میلیون حافظ محقق شود.

وی نقش  را رسانه پررنگ اعلام کرد و بیان داشت: نقش رسانه در این امر مهم است تا مردم نسبت به حفظ قرآن و انس با قرآن و ارتباط جاری با قرآن حساس باشند. به ویژه والدین در مؤانست فرزندان با قرآن مؤثر هستند و امیدواریم اجرای این طرح‌ها خانواده‌ها و جوانان و نوجوان را بیشتر با قرآن مأنوس کند.

 قره شیخلو در پایان گفت: علاقه مندان برای ثبت نام و حضور در طرح قرآنی ۱۴۵۲ می توانند با مراجعه به موسسات ثبت نام نمایند.

آغاز طرح تربیت حافظان از پرسنل سازمان اوقاف

در ادامه سید مصطفی حسینی مدیر مرکز قرآنی اوقاف گفت: براساس راهبردهایی که در طرح ملی حفظ قرار کرفت عملیات بر محور سه راهبرد تربیت مربی ،توسعه موقوفات قرآنی و استفاده ازظرفیت بقاع متبرکه   برعهده گرفت.

وی با اعلام اینکه سازمان اوقاف پس از فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ  در سال ۹۰ فعالیت های خود را آغاز کرد سازمان اوقاف طرح حفظ قرآن را بر اساس برنامه های خودش اعلام کرد و قرار شد کارگروه ویژه حفظ سازمان اوقاف  همانند تمام  دستگاه های قرآنی طرح حفظ جز سی را در کنار بقیه طرح ها برگزار کند.

حسینی با اعلام اینکه این اولین بار است که عزمی جدی بین دستگاه ها به وجودآمده اظهار داشت: اگر همین اقدام یکپارچه و منسجم درست راهبری شود و در آینده نزدیک شاهد تحقق ده میلیون باشیم.

وی ادامه داد: در هر فصل آزمون الکترونیک از طریق سامانه و اپلیکیشنی که برای این طرح پیش‌بینی شده است، برگزار می‌شود، اما در سال‌های گذشته آزمون حضوری داشتیم که طی سال گذشته با اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آزمونی که سال‌ها به صورت جداگانه برگزار می‌شد به صورت ادغامی برپا شد. براساس مصوبه‌ای که ستاد راهبری قرآن کریم برای امسال داشته است، امسال تمام آزمون‌های عمومی که در حوزه حفظ قرآن برگزار می‌شود، ادغام می‌شود و بخش حضوری در اسفندماه برگزار می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه همه مخاطبان که در آزمون یکپارچه حفظ و مفاهیم سازمان اوقاف و ارشاد حضور پیدا کردند، امسال نیز منتظر اطلاعات تکمیلی این آزمون باشند، اظهار کرد: این اجازه به همه افراد داده شده است که در کارگروه حفظ جزء سی ‌ام قرآن مشارکت کنند چرا که امتیازات خوب و جوایز ویژه‌ای برای این طرح دیده شده است.

وی عنوان کرد: اگر قرار است در کشور ما شاهد تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن باشیم باید ابتدا از مجموعه‌های قرآنی آغاز کنیم. این کار را در سازمان اوقاف انجام دادیم، معاونین و مدیران سازمان اوقاف طرح حفظشان ابلاغ شده است و مکلف هستند امسال در این طرح مشارکت کنند. همچنین برای کارمندان و خانواده‌های آنها نیز طرح حفظ قرآن در نظر گرفته شده است. چرا که اگر خود ما که دعوت کننده مردم به حفظ قرآن هستیم، این طرح را آغاز نکنیم، نباید توقع داشته باشیم دیگران در این طرح وارد شوند و به نتیجه برسند. آزمون ادغام شد و بر اساس طرحی که ستاد داشته تمام آزمونها ادغام خواهد شد و بخش حضوری برگزار می شود.

پخش چهار آیتم آموزشی در رادیو قرآن  

سپس احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن به بیان نکاتی پرداخت و اظهار کرد: رادیو قرآن به عنوان بازوهای مهم اجرایی این طرح در خدمت این طرح است.
وی ادامه داد: روزانه از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰  آنتن خود را  به چهار آیتم آموزش حفظ قرآن، ترجمه آیات آموزش داده شده، استفاده از قصه‌های قرآنی و همچنین پخش نمایش‌های مرتبط با آن آیات و اجرا اختصاص خواهد داد.

وی با اشاره به همراهی دیگر شبکه‌های صدا در اجرای این طرح، ادامه داد: امید است بتوانیم در اجرای این طرح به صورت موفق عمل کنیم.

اجرای طرح ملی حفظ در بین کارکنان دولت

سپس مرتضی خدمتکار به عنوان نماینده معاونت قرآن و عترت  افزود: بعد از ماه هاا پیگیری و تلاش در ستاد آغاز کار بزرگی رقم خورده است. جدای از آنکه این طرح ویژگی های خوبی دارد این هماهنگی های حداکثری بین نهاد های قرآنی مقدمات خوبی داشته است درمعانت وزارت ارشاد کارویژه تخصصی را طرح ۱۴۵۲قرار داده ایم و از تمام ظرفیت های خود استفاده خواهیم نمود.

وی با اعلام اینکه علاوه بر حمایت معاونت قرآن و عترت از طرح ۱۴۵۲   درکنار این طرح بسته خوبی برای حفظ قرآن ارایه کرده ایم که یکی از آنها   طراحی سازو کارهای لازم برای تحقق امور و  اقدامات لازم جهت توزیع و تهیه محصولات فرهنگی و آموزشی  است.

خدمتکار عنوان کرد: به نظر می‌رسد که در این حوزه دچار خلأ و نقص هستیم و در نظر داریم که محصولات فاخر را ایده‌پردازی، حمایت و به صورت مناسبتی توزیع کنیم تا در بحث حفظ، آموزش و یادگیری قرآن برای گروه‌های سنی مختلف بتوان محصولات قرآنی خوبی را تولید کرد.
وی با اشاره به اینکه حمایت از بازی‌ها، اسباب‌بازی‌ها، انیمیشن‌های قرآنی از جمله برنامه‌های اصلی این معاونت است، بیان کرد: از دیگر اقدامات ملی که قطعا دنبال می‌کنیم و مقدمات آن نیز فراهم شده است و جزو وظایفی است که ستاد راهبری طرح ملی حفظ به ما ابلاغ کرده، توسعه آموزش حفظ قرآن در میان کارکنان دولت است.

خدمتکار از دیگر اقدامات نام برد و افزود:یکی  دیگر از اقدامات ملی که ابلاغ شده است توسعه آموزش  حفظ قرآن در کارکنان دولت است که همگام با این طرح برای کارکنان دولت نیز حفظ قرآن را اجرا خواهیم کرد.

وی بااشاره به آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، ادامه داد: با هماهنگی در ستاد راهبری و شبکه قرآن و مدیران طرح ۱۴۵۲، هماهنگی سراسری با این طرح داشته باشیم که پایان بخش این طرح با آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن هماهنگی کامل داشته باشد تا بتوانیم مثل سال گذشته، در اسفندماه شاهد برپایی بزرگترین رویداد قرآنی برای حافظان علاقه‌مند در این طرح و درکنار دیگر حافظان در مؤسسات و بقاع متبرکه و .. باشیم.

بشارت ۱۴۵۲؛اوج تبلور شکوفایی تعاملات دستگاه های قرآنی

سپس محمد حسین محمدزاده به بیان جزییاتی از این طرح پرداخت و گفت: با تلاش همکاران و رهنمودهای مقام معظم رهبری طرح قرآنی و عترتی ۱۴۵۲در سال ۹۷با محوریت جز سی را برگزار خواهیم نمود واین  طرح  در شکوفایی   جلب مشارکت به اوج خود خواهد رسید  و قطعابر آموزه های قرآنی تاثیر شگرفی خواهد گذاشت.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و دوازدهمین سال برگزاری طرح قرآنی بشارت گفت:   به عنوان خبری نوید بخش بر تامین اعتبار و علی الحساب رسانه ملی که امروز به حساب شبکه قرآن واریز شد جوایز سه طرح گذشته و باقی مانده برگزیدگانی که جوایزشان ارسال نشده است  در روزهای آینده تا یکی دو هفته همه برندگان جوائزشان پرداخت خواهد شود.

وی با تاکید بر اینکه دوره های این طرح از بازه سه ماهه به ۹ ماه ارتقا پیدا کرده است افزود:به جهت ایجاد یک فضای انگیزشی این  طرح از جوایز خوبی برخوردار خواهد بود طرحی که مخاطبان میلیونی دارد باید جوایز زیادی نیز داشته باشد تا حانواده ها با میل و اشتیاق زیادی در آن مشارکت داشته باشند.

وی سال ۹۷ را اوج تبلور شکوفایی تعاملات دستگاه های قرآنی  دانست و تصریح کرد:بیش از ده شبکه تلویزیونی بالغ برهفت ساعت برنامه تلویزیونی پخش خواهند داشت و زمان آغاز این طرح  که پوستر آن امروز  رونمایی شد از نه تیر ماه خواهد بود.

اجرای طرح ملی حفظ در دو هزار کانون فرهنگی مساجد  

در ادامه حجت الاسلام ارزانی دبیر ستاد فرهنگی کانون های عالی مساجد گفت:طرح بسیار ارزشمند ۱۴۵۲ هدف گزاری خاصی است و کانون مساجد با   ۲۴هزار کانون   در سطح کشور دو هزار از این مراکز طرح حفظ جز سی به صورت رسمی آن را اجرا می کنند .

مدیر فرهنگی ستاد عالی کانون های مساجد افزود: امیدواریم سی هزار نفربا ثبت کد ملی خود در سامانه کانون ثبت نام کنند.

وی در ادامه گفت: طرح تنها حفظ قرآن نیست بلکه تفسیر و تدبر آن نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت که به این طرح کمک خواهد کرد.

ویژه برنامه های طرح ملی حفظ درفعالیت های فرهنگی ستاد اربعین

 همچنین حسن محمدی در ادامه به بیان نکاتی پرداخت و گفت:طرح حفظ سی جز قرآن وحدت، همکاری و انسجام خوبی را در بین دستگاه ها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: اتحادیه به عنوان نماینده موسسات  که بخش اعظمی از آموزش های قرآنی بر عهده تشکل های مردمی بالغ بر ۵ هزار موسسه است در اجرای طرح، تبلیغات و برگزاری آزمون ها مشارکت خواهند داشت.وی با اشاره به ادغام اتحادیه های استانی افزود:  از آنجایی که  در استانها اتحادیه واحدی داریم حضور حداکثری موسسات را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان حضور در ستاد اربعین افزود: از آنجایی که اتحادیه تشکل های قرآنی کشور دبیرخانه شروای راهبری فعالیت های قرآنی ستاد اربعین است طرح ملی حفظ قرآن در این ستاد  پیاده خواهد شد و امیدواریم در همین راستا به اهداف طرح ملی حفظ قرآن دست پیدا کنم.

سپس مهدی میدانی مدیر دارالقران ارتش و نیروهای مسلح گفت: نیروهای مسلح از آغازین روزهای این طرح فاخر حضور داشته و با برنامه ریزی هایی که مسئولین انجام دادند به یگان ها ابلاغ   و مراحل را اجرا خواهند کرد.

وی ادامه داد : نیروهای مسلح در راستای جامه عمل پوشاندن به  فرمایش  رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، طرح‌های خوبی را از جمله طرح الحافظون و راه‌اندازی دارالتحفیظ‌ها و دیگر برنامه‌ها داشته است.

مشارکت بانوان طلاب درطرح ملی قرآن

  سخنران پایان این مراسم حجت‌الاسلام رجبی به نمایندگی از سوی حوزه‌های علمیه برادران و بانوان بود. وی گفت: فعالیت‌های قرآنی متعددی از سوی حوزه در کنار طرح ملی بشارت ۵۲ انجام می‌شود، امسال نیز دو طرح با دو گروه مخاطب مجزا یکی با عنوان نهصت قرآنی ویژه دانش‌آموختگان قرآنی برای فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه در جلسات خانگی، بقاع متبرکه و .. و همچنین طرح نور هدایت با هدف جزء سی‌ام قرآن که با جامعه هدف طلاب و در حال تحصیل برگزار می‌شود.

گفتنی است این مراسم بصورت زنده از رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.