مهم‌ترین اخبار حوزه کتاب و نشرِ این هفته را می‌توان در چند خبری که درباره مساله واردات کاغذ و مقوا منتشر شدند، جستجو کرد.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: هفته‌ای که گذشت، نسبت به دو هفته گذشته، بازه‌ زمانی پرخبری است. چراکه گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته دربرگیرنده ۱۹ خبر مهم در حوزه کتاب و نشر است. در حالی‌که گزارش‌های مروری دو هفته گذشته به ترتیب حاوی ۱۲ و ۱۳ خبر بودند.

در هفته گذشته مساله وارادت کاغذ و مقوا، بر پیشانی گزارش قرار داشت و از جمله مهم‌ترین رویدادهایی بود که چند خبر را به خود اختصاص داده بود. این ماجرا، این هفته هم با ۳ خبر مهم، در صدر اخبار مروری هفته قرار دارد. به این ترتیب، ۲ نامه از مسئولان دولتی و تکذیب ممنوعیت واردات کاغذ توسط نایب رئیس اول اتحادیه کاغذ و مقوای تهران ۳ خبر مهمی هستند که در این باره در این هفته منتشر شدند و در ادامه به مرورشان خواهیم پرداخت.

دیگر خبرهای این گزارش درباره مسائل مالیاتی ناشران، خرید ارشاد از ناشران، نمایشگاه کتاب سئول و چند رویداد دیگر داخلی هستند. این گزارش ۱۹ خبر دارد که تنها یک خبر از آن‌ها مربوط به خبرهای بین‌المللی حوزه کتاب است.

در ادامه گزارش «یک هفته با کتاب» اولین هفته تیرماه را از نظر می‌گذرانیم:

نامه وزیر ارشاد به وزیر صنعت درباره مساله کاغذ

در پی افزایش بی‌رویه قیمت کاغذ در روزهای اخیر، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد در نامه‌ای به محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن ورود مؤثر ارگان‌های نظارتی را به موضوع کاغذ ضروری خواند.

متن این نامه روز دوشنبه ۴ تیر منتشر شد و به موجب آن، صالحی به منظور رفع موانع موجود در اجرای مصوبه دولت در رابطه با تخصیص ارز حمایتی به کاغذ، ضمن تاکید بر اهمیت حمایت از فعالان پرشمار صنعت نشر و مطبوعات، خواستار ورود مؤثر ارگان‌های نظارتی به موضوع کاغذ شد.

نامه رئیس اتاق اصناف به وزیر صنعت درباره موضوع کاغذ

از طرف دیگر، در خبری که دیروز چهارشنبه منتشر شد، رئیس اتاق اصناف در نامه‌ای به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، از پُر بودن انبارهای کاغذ برای مصرف ۶ ماه آینده سخن گفت و بحران کاغذ را ساختگی و کار دلالان دانست و خواستار اتخاذ تدابیر لازم شد. علی فاضلی در این نامه که یک نسخه از آن در اختیار مهر قرار گرفت، با بیان اینکه کلیه واردات کاغذ به عنوان کالای اساسی ارز ۳۸۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند، در عین حال از اینکه «در چند روز اخیر شاهد برخی سوءاستفاده‌ها هستیم که ناشران، چاپخانه داران و صنوف وابسته را به عنوان مصرف کنندگان کاغذ نگران کرده» اظهار تاسف کرد.

وی در این نامه، ضمن اشاره به حجم واردات کاغذ، از عدم کمبود کاغذ مورد نیاز در انبارهای داخلی (حداقل ۶ ماه آینده) خبر داده و عنوان کرده است: متاسفانه برخی واردکنندگان و دلالان با سوءاستفاده از وضع موجود کشور درصدد ایجاد بحران ساختگی و در نتیجه افزایش قیمت کاغذ هستند، به گونه‌ای که هر بند کاغذ چاپ و تحریر استاندارد ۷۰ گرمی ۷۰*۱۰۰ که با احتساب تمام ضرایب، قیمت تمام شده آن ۱۰۸ هزار تومان می‌شود، با بی‌انصافی حدود ۱۳۵ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.

فاضلی از شریعتمداری خواسته که برای بازگرداندن آرامش به بازار کاغذ «همانند گذشته نسبت به این موضوع تدابیر لازم صورت پذیرد».

تکذیب ممنوعیت واردات کاغذ و مقوا

خبر دیگر از کاغذ و مقوا هم این بود که احمد شریفان نایب رئیس اول اتحادیه کاغذ و مقوای تهران در گفتگویی که یکشنبه این هفته با خبرنگار مهر داشت، درباره صحت و سُقم خبر مربوط به ممنوعیت واردات کاغذ و مقوا براساس فهرست ۱۳۳۹ کالایی که در پی تصمیم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، واردات آنها به کشور ممنوع اعلام شده و از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای اجرا به به سازمان توسعه تجارت ابلاغ شده، ضمن انتقاد شدید از آنچه فضاسازی عده‌ای سودجو برای گرفتن ماهی از آب گل‌آلود خواند، گفت: متاسفانه برخی عادت کرده‌اند که از یک آیه، آنچه را که به نفع خودشان است، بخوانند و نصف دیگرش را که مغایر با تفسیر خودشان است، نه!

وی گفت:‌ واردات کاغذ ممنوع شده، اما چه کاغذی!؟ کاغذ دستمال توالت، کاغذ دیواری و کاغذ تزئینی! و این کاغذها ربطی به کاغذ چاپ و تحریر ندارد. کاغذ چاپ و تحریر، کماکان ثبت سفارش می‌شود، وارد می‌شود و ارز حمایتی هم به آن تعلق می‌گیرد.

اعلام بخشودگی جرائم مالیاتی ناشران و کتابفروشان خوش‌حساب

جواد رسولی مدیر اجرایی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران روز سه‌شنبه ۵ تیر در گفتگو با خبرنگار مهر، از دریافت نامه‌ای از اتاق اصناف مبنی بر دستور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با بخشودگی جرائم کارفرمایان خوش حساب خبر داد.

در این نامه آمده است: کارفرمایان واحدهای مشمولی که جرایم تعلق گرفته به آنها مربوط به قبل از تاریخ ۹۵/۱۲/۲۹ باشد، چنانچه تا تاریخ ۹۷/۰۴/۱۰ در مورد پرداخت و یا تقسیط اصل بدهی قطعی شده براساس مدارک و مستندات ابرازی با سازمان تأمین اجتماعی توافق کنند، از بخشودگی جرایم برخوردار خواهند شد.

اعلام خرید ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیونی ارشاد از ناشران

طبق خبری که اولین روز این هفته منتشر شد، هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات ۵۸۹ و ۵۹۰، خرید  ۶۶۹ عنوان کتاب در ۹۲ هزار و ۸۰۰ نسخه به مبلغ کل ۲۲ میلیارد و ۲۴۶ میلیون و ۶۵۰ هزار ریال را به تصویب رساند.

رونمایی از ۳ کتاب ایرانی در نمایشگاه سئول

همزمان با سومین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب سئول در کره جنوبی، با حضور حسن طاهریان سفیر ایران از ۳ عنوان کتاب شامل قانون اساسی ایران به زبان کره‌ای»، «مجموعه دیوان اشعار فارسی» و «تاریخ ایران و پرشیا» رونمایی به عمل آمد.

پایان کار نمایشگاه کتاب سئول

نمایشگاه کتاب سئول از ۳۰ خرداد برپا شده بود و کار خود را تا یکشنبه ۳ تیر ادامه داد. ایران هم بر اساس تفاهم‌نامه مشترک همکاری بین نمایشگاه سئول و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این نمایشگاه حضور داشت و به مدت ۵ روز، کتاب‌هایی در حوزه ایران‌شناسی، ادبیات معاصر، کودک و نوجوان، هنر و دین را در غرفه‌ای به مساحت ۱۸ مترمربع در معرض دید علاقه‌مندان قرار داد.

اعلام آمار افزایش کتابخانه‌های عمومی

به موجب یکی از خبرهای روز یکشنبه این هفته و براساس آخرین انتشار سالنامه آماری، تعدادکتابخانه‌های عمومی کشوردر طول ده سال گذشته یعنی  در سال ١٣٩٥، نسبت به سال ١٣٨٥، ٩٣.٥ درصد افزایش یافته است به طوری که از ١٧٢٩ کتابخانه در سال ١٣٨٥، به ٣٣٤٦ کتابخانه در سال ١٣٩٥ رسیده است.

اختتامیه دومین کنگره شعرکتاب دفاع مقدس

مراسم اختتامیه دومین کنگره شعرکتاب دفاع مقدس نیز عصر سه‌شنبه ۵ تیر در مجموعه باغ‌ کتاب تهران برگزار شد و برگزیدگان این دوره از کنگره مذکور معرفی و تقدیر شدند که دبیر این کنگره در سخنرانی خود به حضور فراگیر بانوان در این رویداد اشاره کرد.

برگزاری نشست کتابخوان و راه‌اندازی کتابخانه تخصصی شهدای ترور

سومین خبر مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، برگزاری نشست کتاب خوان تخصصی هفتم تیر است که همزمان با فرارسیدن این مناسبت، توسط نهاد کتابخانه‌ها با همکاری مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در کتابخانه هفتم تیر (سرچشمه) با حضور بازماندگان واقعه بمب گذاری دفتر حزب جمهوری، شاگردان شهید آیت الله بهشتی، مصطفی پورمحمدی، عبدالله جاسبی، محمد پیشگاهی فرد، اسدالله بادامچیان، مهدی شادنوش، مسئولان فرهنگی و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی، پیش از ظهر امروز پنجشنبه ۷ تیر در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار می‌شود و در حاشیه آن، کتابخانه تخصصی شهدای ترور هم در این مرکز فرهنگی راه‌اندازی می‌شود.

برگزاری مجمع عمومی شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان

خبر دیگری که به امروز پنجشنبه ۷ تیر مربوط می‌شود، برگزاری مجمع عمومی شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان است. مجمع عمومی عادی نوبت اول شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران امروز در محل این تعاونی برگزار می‌شود. بر اساس فراخوانی که از سوی رئیس هیئت مدیره این تعاونی داده شده، در صورتی که هر یک از اعضا نتوانند در مجمع عمومی حضور پیدا کنند، می‌توانند استفاده از حق خود را برای حضور و اعمال رای در مجمع عمومی به یک نماینده تام الاختیار واگذار کنند.

انتصاب مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری

فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با صدور حکمی روح‌الله کاظمی‌زاده را به عنوان مدیرکل نظارت بر انتشارات این نهاد منصوب کرد.

مدیرکل جدید نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با این حکم جایگزین رضا موزونی شده، متولد سال ۱۳۵۹ در کرمان است و در کارنامه کاری او مسئولیت‌هایی مانند معاونت فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان سراسر کشور، ریاست فرهنگ‌سراهای پایداری، اشراق و اخلاق در تهران، مدیریت مرکز مشارکت‌های فرهنگی شهرداری تهران، مشاور مدیرعامل برج میلاد، معاونت فرهنگی شرکت توسعه اراضی عباس‌آباد، راه‌اندازی و بهره‌برداری خانه‌های مشارکتی کودک در سطح تهران به چشم می‌خورد.

انتشار گزارش آمار و اطلاعات عیدانه کتاب

طبق خبری که روز دوشنبه منتشر شد، گزارش تفصیلی آمار و اطلاعات حاصل از آخرین طرح یارانه‌ای حمایت از کتابفروشی‌ها «عیدانه کتاب ۹۷» توسط موسسه خانه کتاب منتشر شد. نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب این خبر را اعلام کرد.

تمدید مهلت شرکت در جشنواره نقد کتاب

طبق یکی دیگر از خبرهایی که این هفته موسسه خانه کتاب منتشر کرد، آخرین مهلت ارسال مقاله برای پانزدهمین جشنواره نقد کتاب تمدید و ۳۱ تیر ماه اعلام شد. در فراخوان پیشین این جشنواره، آخرین مهلت ارسال آثار ۳۰ خرداد اعلام شده بود.

اعلام نام نامزدهای بخش شعر و نقد ادبی جایزه قلم

دیروز چهارشنبه در خبری دیگر، نامزدهای بخش شعر کودک و نوجوان و نقد ادبی شانزدهمین دوره جشنواره قلم زرین توسط وجیهه سامانی دبیر این جشنواره معرفی شدند.

اعلام جزئیات برگزاری پنجمین کنگره عرس بیدل

نشست خبری پنجمین کنگره عرس بیدل هم این هفته با حضور هادی کیاسری دبیر کنگره و رئیس بنیاد، و نیز سیدجواد احمدی دبیر اجرای کنگره و قائم مقام بنیاد در محل بنیاد بیدل برگزار شد و کیاسری جزئیات برگزاری این رویداد را تشریح کرد.

پنجمین کنگره بین المللی عرس بیدل در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۳۱ مهمان خارجی از ۱۸ کشور جهان برگزار می شود.

انتشار فراخوان عضویت در انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان

انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان روز یکشنبه ۳ تیر فراخوان عمومی عضویت در این نهاد مدنی را منتشر کرد.

برگزاری نشست معرفی شاعر مهم تاجیک در شهر کتاب

نشست «عصری با مؤمن قناعت» برای معرفی شعر و تاثیر این شاعر تاجیک در ادبیات معاصر فارسی، عصر دوشنبه ۳ تیر با حضور اصغر دادبه، سیدعلی موسوی‌گرمارودی، ابراهیم خدایار، علی‌اشرف مجتهد شبستری و حسن قریبی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

پایان نگارش رمان جدید خالق هری‌پاتر

تنها خبر مهم بین‌المللی حوزه کتاب هم در این هفته مربوط به جی. کی. رولینگ خالق شخصیت هری‌پاتر است که به موجب آن، این نویسنده پایان نگارش رمان جدید خود را اعلام کرد.

رولینگ به جز مجموعه «هری پاتر» مجموعه رمان‌های جنایی با محوریت شخصیتی به نام کورموران استرایک را در کارنامه دارد که با نام مستعار رابرت گالبرایت نوشتن آنها را انجام داده است. این مجموعه جدید نیز با اقبال مردم روبه رو شده است. رولینگ این هفته در توییتر اعلام کرد که چهارمین کتاب از این مجموعه را با عنوان «سفید مرگبار» تا پایان سال ۲۰۱۸ راهی بازار می‌کند و نوشت: استرایک شماره ۴ تمام شده و تا آخر امسال منتشر می‌شود. حالا دارم درباره «هیولاهای شگفت‌انگیز» می‌نویسم.