رئیس سابق سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت : هیات تخلفات شهرداری تهران در سه چهار ماه گذشته تعطیل بود و به تازگی آغاز به کار کرده است.

 به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد شیرازی  در جمع خبرنگاران در خصوص این که  پیش از این در پاسخ به سرانجام ۱۲ پرونده ای که  شهردار سابق تهران به قوه قضایی ارسال کرد اظهار بی اطلاعی کردید و اعلام کردید بدون اجازه شهردار تهران صحبت نمی کنید حالا که سمتی در شهرداری تهران ندارید آیا می توانید درباره این ۱۲ پرونده سخن بگویید، بی اطلاعی شما با  صحبت های سخنگوی قوه قضایی که اعلام کرده بود تنها یک پرونده قضایی تشکیل شده است همخوانی بیشتری دارد گفت :   من در جریان جزئیات ۱۲ پرونده قضایی نبودم و باید از شهردار اسبق تهران سوال شود. آن ۱۲ پرونده خارج از حوزه کاری سازمان بازرسی شهرداری تهران بود و صادقانه می‌گویم که از جزئیات آن ۱۲ پرونده هیچ اطلاعی ندارم.

وی در خصوص این که آیا  گزارش تخلفات را به شهردار جدید داده تهران هم داده شده توضیح داد: استنباط من به عنوان یک شهروند درجه شش از اظهارات آقای افشانی این است که می‌خواهند بگویند بدنه شهرداری سالم بوده و فقط یک تعداد متخلف وجود دارد که این تعداد باید شناسایی شوند. من در زمانی که در بدنه شهرداری تهران بودم از هیچ تخلفی اغماض نکردم و هر تخلفی که می‌دیدم حق مردم بود و من به عنوان نماینده مردم نباید از حق و حقوقشان می‌گذشتم و با اختیاراتی که در اختیارمان گذاشته بودند اقدامات قانونی را انجام دادم.

شیرازی  با تاکید بر اینکه افراد متخلفی که در سیستم سازمان بازرسی در مناطق مختلف وجود داشتند را پاکسازی کرده است، گفت: اگر گزارشی به دست من می‌رسید و من شرعا و قانونا مجاب می‌شدم که تخلفی رخ داده؛ به یک ساعت نرسیده فرد خاطی را عزل می‌کردم. اعتقاد من این است که برای آنکه هزینه جرم برای مجرمین بالا رود باید با مجرم به جد و با شدت برخورد شود. همانطور که امیرالمومنین(ع) فرمودند داغ ننگ باید به پشیانی مفسدین و متخلفین بماند.

شیرازی در پاسخ بخ سوال خبرنگاری در خصوص  این که شنیده شده برای  رفتن او بین صد میلیون تا صد میلیارد تومان جایزه گذاشته بود و بخش‌هایی از نامه او که در آن از وجود قدرت‌هایی برای ممانعت از کارش اسم برده است موجب این برکناری شده، گفت: این از آن سوالاتی که در حال حاضر پاسخی برایش ندارم.

وی  در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز مدیرانی که در پرونده های فساد در شهرداری نقش داشتند در شهرداری حضور دارند گفت: کسی نمی‌تواند بگوید صد در صد همه از شهرداری خارج شدند، عناصری هنوز وجود دارند. وظیفه ما گزارش‌دهی بوده است یکی از مسائل و مشکلات ما در این زمینه تعطیلی هیات  تخلفات شهرداری تهران در سه چهار ماه گذشته است.

شیرازی  ادامه داد: پرونده‌های زیادی از سوی سازمان بازرسی شهرداری تهران به هیات  تخلفات شهرداری ارسال شده که پشت میز آنها باقی مانده است. دیروز متوجه شدم که تیم جدید شعبه‌های هیات  تخلفات آغاز به کار کرده است البته هیات  تخلفات شهرداری تهران قدرت بازدارندگی ندارد. براساس قوانین مجازات اسلامی می‌توانیم متخلفین را به محاکم قضایی بفرستیم. اینکه فرد به هیات  تخلف برود و توبیخ درج در پرونده بگیرد و یا شش ماه تعلیق کاری بگیرد، بازدارندگی کافی ندارد.

وی ادامه داد: کسی که در تضییع حقوق بیت‌المال در یک برج سهیم است و چند ۱۰ میلیارد تضییع حقوق بیت‌المال کرده است باید به محاکم قضایی معرفی شود. قانون در این زمینه کم نداریم و هر کس که در شهرداری تهران حقوق بیت‌المال را تضییع کرده است، باید به محاکم قضایی برود.

رییس سابق سازمان بازرسی شهرداری  با اشاره به ماده ۱۳ قانون سلامت اداری مصوب سال ۱۳۹۰ در مجمع تشخیص مصلحت نظام و بند ۲ ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری سال ۷۲ مجلس شورای اسلامی و ماده ۶۰۰ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی سال ۷۵ افزود: براساس این مواد قانونی تخلفاتی که من از آنها نام بردم تشخیص، تعیین و محاسبه غیرقانونی عوارض و وجوه متعلق به شهرداری بوده و موجب عدم وجوه عوارض و اضرار تضییع حقوق بیت‌المال (این میزان برای هر کس متفاوت است) داشته است، این افراد باید به محاکم قضایی فرستاده شده و وجوه متعلقه را به بیت‌المال برگردانند.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که قصد داشتیم در شهرداری انجام دهیم و من حتما پیشنهادش را به آقای افشانی هم می‌دهم افزایش قدرت بازدارندگی هیات  تخلفات استان تهران است چراکه این هیات  قدرت بازدارندگی برای برخورد با متخلفین را ندارد.

شیرازی  در پاسخ به این سوال که افرادی بودند که به دلیل تخلفاتشان از سوی سازمان بازرسی کشور از فعالیت در شهرداری منع شده بودند اما نجفی باز هم به آنها به عنوان هیات مدیره حکم داده و همچنان نیز در شهرداری حضوردارند سازمان بازرسی به این موضوعات نیز ورود پیدا کرده بود؟ گفت :  وظیفه سازمان بازرسی شهرداری ارسال گزارشات است. من نمی‌خواهم ادعا کنم اما باید بگویم طی این ۳۰۰ روز سازمان بازرسی شهرداری تهران به تمام زیرمجموعه‌ها اشرافیت پیدا کرده و حجم زیادی از پرونده‌های تخلف به مسئولین وقت گزارش داده شده است. این موارد باید به هیات  تخلفات شهرداری یا قوه قضائیه ارسال شود و انشاالله دوستان زحمتش را می‌کشند.

رئیس سابق سازمان بازرسی شهرداری تهران در پاسخ به خبرنگاری در خصوص برنامه برج میلاد که گفته می شود یکی از دلایل کناره گیری شهردار سابق تهران است و این که این برنامه از پیش طراحی شده بود گفت: وظیفه من پاسخگویی به این سوال نیست.

وی در خصوص این که سازمان بازرسی شهرداری به این موضوع ورود کرده بود باز هم همین جواب را تکرار کرد.

شیرازی در خصوص این که در تهیه گزارش‌ها از میزان تخلفات چقدر عقب رفته‌اند و آیا به  پرونده های  زمان مدیریت  یکی از روسای جمهور که زمانی شهردار تهران هم  بوده رسیده اند، گفت: اگر اجازه دهید از آنجا که من در مسند ریاست سازمان بازرسی شهرداری تهران نیستم صحبتی نکنم البته من به آقای افشانی وعده دادم هر کمکی از دست من بر می‌آید انجام دهم. من به عنوان یک شهروند دلم می‌سوزد که چه بلایی بر سر مردم این شهر آمده است اما پاسخ دادن به این سوالات از اینجا به بعد غیراخلاقی است. من از ورود به موارد مصداقی معذور هستم. با افرادی صحبت کنید که بتوانند جواب شما را بدهند.