مانند روال گزارش‌های «یک هفته با کتاب» هفته‌های گذشته، مهم‌ترین خبرهای این هفته که هفته کم‌خبری هم بود، مربوط به بازار کاغذ و واردات این کالا بود.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: هفته‌ای که گذشت یکی از هفته‌های کم‌خبر حوزه کتاب و نشر بود و دو خبر اول و مهم آن، طبق روال چند هفته گذشته مربوط به واردات کاغذ و بازار این کالا هستند.

پس از گزارش ۱۹ خبری هفته گذشته، به گزارش کم خبر ۱۱ خبری این هفته می‌رسیم که با خبرهای واردات کاغذ آغاز می‌شود و به چند خبرد داخلی می‌رسد. پایان‌بخش گزارش هم ۳ خبر در حوزه‌ بین‌الملل هستند. هر دو خبر مهم حوزه کاغذ هم روز یکشنبه ۱۰ تیر منتشر شدند.

در ادامه گزارش اخبار مهم حوزه کتاب و نشر را در این هفته از نظر می‌گذرانیم:

کاهش ۱۲ هزار تومانی قیمت کاغذ چاپ و تحریر

غلامرضا شجاع نماینده جمعی از تشکل‌های صنعت چاپ و مصرف کنندگان کاغذ روز یکشنبه این هفته، از کاهش ۱۲ هزار تومانی قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر، پس از پیگیری‌های انجام شده برای مهار بحران کاغذ در روزهای اخیر خبر داد.

وی این موضوع را در نامه‌هایی به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون امور فرهنگی این وزارتخانه و علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران، بیان و با اشاره به آنچه عکس‌العمل‌های بجا و مسئولانه متولیان امر به موضوع گرانی کاغذ چاپ و تحریر عنوان کرده، تاکید کرده است: خوشبختانه قیمت کاغذ چاپ و تحریر ٧٠ گرمی ١٠٠ در ٧٠ که هر بند آن تا ١٣٧ هزار تومان حبابی و بی‌جهت افزایش قیمت یافته بود، امروز به ١٢٥ هزار تومان در هر بند کاهش یافت.

انتشار فهرست واردکنندگان کاغذ با دلار ۴۲۰۰ تومانی

بانک مرکزی یکشنبه این هفته، فهرستی از دریافت کنندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی را که با استفاده از آن کاغذ وارد کشور کرده‌اند، منتشر کرد. در اطلاعیه بانک مرکزی در این رابطه آمده است: «بانک مرکزی از ۲۱ فروردین ماه سال جاری در راستای سیاست جدید ارزی اتخاذ شده به منظور مدیریت بهینه منابع ارزی کشور، به کالاهای ثبت سفارش شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارز مورد نیاز را تخصیص داده و تامین کرده است.  

نظر به اهمیت موضوع و با هدف شفاف سازی و دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و نیز با توجه به تاکید و دستور رییس جمهوری محترم، فهرست کالاها را به تفکیک شرکت‌ها و افراد -که طی این مدت ارز رسمی به نرخ ۴۲۰۰ تومان دریافت کرده‌اند- منتشر می‌کند.

ابقای دبیران علمی جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال

سیدعباس صالحی در حکمی حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی راد را به عنوان دبیر علمی سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران  منصوب کرد. صالحی همچنین در حکمی احمدعلی حیدری را به عنوان دبیر علمی بیست و ششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال منصوب کرد. به این ترتیب، این دو مدیر، در سمت خود ابقا کنند.

برگزاری نشست رو در روی مسئولان کتابخانه ملی با پژوهشگران

نشست رو در روی رئیس و مدیران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با پژوهشگران و اعضاء این سازمان صبح یکشنبه ۱۰ تیر در این سازمان برگزار شد. در این نشست تعدادی از اعضای کتابخانه ملی و پژوهشگرانی که برای انجام تحقیقات خود به این سازمان مراجعه می‌کنند، به بیان برخی از دغدغه‌ها و مشکلات مبتلابه خود در این زمینه پرداختند.

تاکید انجمن نویسندگان بوسنی بر تقویت روابط با ایران

برنامه دیدار و گفتگوی معاون فرهنگی و بین‌الملل موسسه شهر کتاب با حاجم حیدروویچ رئیس انجمن نویسندگان بوسنی و هرزگوین و دکتر نناد تانوویچ رئیس شورای این انجمن سه‌شنبه ۱۲ تیر، در حاشیه سومین همایش «بوکستان، بدون شرق بدون غرب»، در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سارایوو برگزار شد و حیدروویچ در این نشست بر تقویت پل ادبی ایران و بوسنی تاکید کرد.

اعلام نامزدهای بخش بزرگسال داستان جایزه قلم

وجیهه سامانی دبیر شانزدهمین دوره جایزه قلم زرین، با اعلام پایان داوری در تمامی رشته‌های این رویداد ادبی، این هفته کاندیداهای داستان بزرگسال این جایزه را معرفی کرد.

انتشار فراخوان حضور در بخش کودک و نوجوان فرانکفورت

روز سه شنبه این هفته، انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان فراخوان حضور در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت ۲۰۱۸ را منتشر کرد.

اعلام زمان نوبت دوم مجمع عمومی شرکت تعاونی ناشران

پس از به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی نوبت اول شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران، نوبت دوم این مجمع عمومی ۲۶ تیرماه جاری در محل این تعاونی برگزار می‌شود. این خبر را محمدمهدی داودی‌پور مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران روز شنبه این هفته، در گفتگو با خبرنگار مهر، اعلام کرد.

وی در این باره گفت: مطابق قانون، در نوبت اول باید دو سوم اعضا حضور داشته باشند که تاکنون هیچ‌وقت این مسئله محقق نشده و نوبت اول، به حد نصاب نرسیده است.

کاهش فروش کتاب در آلمان

اولین خبر بخش بین‌المللی این گزارش از این قرار است که انجمن کتابفروشان آلمان با ارایه اطلاعات و آمار مربوط به سال ۲۰۱۷ نشان داد ارزش فروش کتاب در آلمان در سال ۲۰۱۷ کاهشی ۱.۶ درصدی را تجربه کرده است.

طبق این خبر که روز سه‌شنبه ۱۲ تیر ترجمه‌اش در مهر منتشر شد، در مجموع بازار فروش کتاب آلمان برابر ۹.۱ میلیارد یورو (برابر ۱۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا) گزارش شد که در مقایسه با رقم ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سال ۲۰۱۶، کاهشی ۳۰۰ میلیون دلاری را نشان می‌دهد. این بازار سال ۲۰۱۶ برای نخستین بار پس از سال ۲۰۱۳ روندی افزایشی را تجربه کرده بود.

درگذشت یکی از اسطوره‌های داستان علمی تخیلی

هارلن الیسون نویسنده آمریکایی که به عنوان یکی از اسطوره‌های خلق ‌داستان‌های علمی تخیلی شناخته می شد، این هفته در ۸۴ سالگی درگذشت. این نویسنده خالق بیش از ۱۸۰۰ داستان و نوشته و نقد بود و کارش را از سال ۱۹۴۹ که ۱۵ سال داشت در نشریه‌ «کلیولند نیوز» شروع کرده بود.

حمایت یک نویسنده از بیماران روانی

آخرین خبر از اخبار مهم بین‌المللی حوزه کتاب و نشر هم در این هفته مربوط به حمایت جان گرین از بیماران روانی است. گرین خالق آثاری چون «خطای ستارگان بخت ما» از تعهد بخش کودکان انتشارات پنگوئن رندوم هاوس برای کمک مالی به کمپین جمع آوری پول برای خیریه حمایت از سلامت روانی خبر داد.

این نویسنده با انتشار جدیدترین کتابش با عنوان «لاک‌پشت‌ها همه راه را می‌روند» کمپینی برای جمع‌آوری کمک مالی برای بیماران ذهنی به راه انداخته است.