کرمانشاه-وضعیت کریدور کردشگری بیستون طاقبستان در کارگروه گردشگری استان کرمانشاه و دلایل مسکوت ماندن ۱۰ ساله آن مطرح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دستور کار جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه که امروز پنجشنبه در استانداری برگزار شد مربوط می‌شد به بررسی وضعیت کریدور گردشگری بیستون ـ طاقبستان که یکی از مهمترین پروژه‌های حوزه گردشگری استان محسوب می‌شود.

این کریدوری گردشگری ۲ اثر مهم تاریخ باستان در استان کرمانشاه را به هم متصل می‌کند و در مقطعی نه چندان دور از آن به عنوان یک ابرپروژه توسط والی سابق استان یاد شد، البته خیلی زود هم از اولویت مسئولان استان خارج شد و مسکوت ماند.

در این جلسه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه به عنوان متولی اصلی این پروژه تنها به ارائه اسلایدهای تهیه شده از وضعیت موجود و برنامه‌های آینده این ابرپروژه‌ای که یک دهه است روی کاغذ مانده بسنده کرد.

وی که عملکردش همواره با انتقاداتی همراه بوده در اظهاراتش وجود پادگان‌های نظامی در ورودی شهر و همچنین وجود دکه‌های متعدد در سطح شهر را مهمترین موانع گردشگری عنوان کرد که در نظرسنجی از گردشگران تهیه شده بود!

محور بیستون ـ طاقبستان در سند بالا دست منطقه‌ای کشاورزی است نه گردشگری!

مهرداد سالاری معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه در این جلسه به مسکوت ماندن بیش از ۱۰ سال طرح کریدور بیستون-طاق بستان اشاره کرد واظهار داشت: ابتدای شروع طرح برخی عوامل از جمله کاشت بی‌برنامه درخت در این مسیر، عدم عقب نشینی پادگانها و ... سبب شد این طرح مدت طولانی پیشرفتی نداشته باشد.

معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه افزود: یکی از مهمترین ضعف‌های این مجموعه عدم مدیریت واحد است و همچنین ایجاد یک مجموعه نابسامان بدون مجوز، خرید و فروش‌های بدون کاربری که در این منطقه اتفاق می‌افتد که هیچ نظارتی بر آنها نمی‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت شناسایی پتانسیل‌های منطقه گفت: گرچه این کار مهم است اما برخی موارد اعلام شده به عنوان پتانسیل از جمله قابلیت کارخانه‌ای و کشاورزی و دامداری در مسیر کریدور فقط خاص این نقطه نیست بلکه می‌تواند در مسیرهای دیگر از جمله اسلام آبادغرب نیز مطرح شود.

سالاری خاطرنشان کرد: در سند بالا دست این محور به عنوان منطقه گردشگری تعریف نشده است بلکه منطقه ای کشاورزی است لذا باید با مطالعات بالادست و آمایش تطبیق داده شود در غیر اینصورت نمی‌تواند طرح موفقی باشد.

معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه با بیان لزوم تعیین محدودیت‌های مسیر این طرح اظهارداشت: فواصل و حریم‌ها باید به دقت مطالعه شود زیرا افرادی که قصد گردشگری دارند دوست دارند به فضایی وارد شوند که از همه لحاظ مورد رضایتشان واقع شود.