معاون آموزشی پژوهشی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: باتوجه به پژوهش‌ها و ارزیابی‌های کارشناسی در حوزه تغییر ادبیات دینی به سه راهبرد در تدوین متون درسی نیازمندیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام میرمجید سیدقریشی در نشست آموزشی استادان دروس معارف اسلامی استان سمنان گفت: با توجه به پژوهش‌ها و ارزیابی‌های کارشناسی، در حوزه تغییر ادبیات دینی به سه راهبرد اولویت بندی در ارائه محتوا، تحول در ادبیات نگارشی و توجه به علاقه‌مندی مخاطبان در تدوین متون درسی نیازمندیم.

وی تاکید کرد: باید کاری کرد که کلاس درس معارف، کلاس علم، معرفت، شوق و محبت باشد. این مهم هم بر عهده کتاب‌ها و هم بر عهده مدرسین است.

حجت‌الاسلام قریشی گفت: با توجه به پژوهش‌ها و ارزیابی‌های کارشناسی، در حوزه تغییر ادبیات دینی و رویکردها به ۳ راهبرد اولویت‌بندی در ارائه محتوا، تحول در ادبیات نگارشی و توجه به علاقه‌مندی مخاطبان در تدوین متون درسی نیازمند هستیم.

این عضو هیات علمی در دانشگاه به احصا شاخص برای این مهم اشاره کرد و گفت: شاخص مدنظر، دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص تعیین ضرورت اولویت‌ها است.

وی گفت: در حواشی دین بحث کرده‌ایم اما به کانون اصلی دین یعنی بحث ولایت و کارکردهای آن نپرداخته‌ایم. همین موارد در خصوص بحث اثبات ولایت فقیه وجود دارد. امروز بحث دانشجویان کارکرد نظام، آثار نظام، جایگاه ولی فقیه، عملکرد ولی فقیه و موارد از این دست می‌باشد که باید پاسخگوی نیاز مخاطب بود.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد گفت: متاسفانه در کتاب‌های معارفی ما به‌هیچ‌وجه از شیوه قرآنی بهره‌گیری نشده است. بیان قرآنی توام با تمثیل و داستان است در حالی که ادبیات ما به جد ادبیات خشکی است.

وی به مساله جداسازی دروس معارف نیز گریزی زده و عنوان کرد: جداسازی‌های موضوعی بین مباحث اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی در این مدت رخ داده که تفیکیک‌ها بی‌فایده و بعضا ضرر زننده بوده‌اند.

وی تاکید کرد: امروز دانشجو مرتب با فیلم، موسیقی، عکس و... زندگی می‌کند. آیا ما در آموزش‌های دینی خود به این مهم توجه کرده‌ایم؟ آیا ما با تحریک قوه خیال مخاطب کار می‌کنیم؟

حجت الاسلام قریشی تصریح کرد: ما باید قوه عقل و خیال مخاطب را با هم درگیر کنیم. امروز که رسانه چنین قدرتی به ما داده است باید از این امکان استفاده کنیم و با هنر و رسانه از خیال مخاطب برای فهم و درک محتوای دینی استفاده کنیم.

معاون آموزشی پژوهشی نهاد از رویکرد جدید در ارائه کتب آینده دروس معارف خبر داد و گفت: یکی از سیاست‌های اصلی ما ارائه کتب به صورت ویدئو تکست خواهد بود. کتاب‌های آینده تلفیقی از مستندات رسانه‌ای و متن باید باشد.

وی تشریح کرد: بنا داریم کتب را اساتید معارف خودشان بنویسند و این امر از ستاد و قم به دانشگاه‌ها منتقل شود. کتاب به نام دانشگاه و نویسنده منتشر شود و عواید آن نیز به  منتشر کنندگان برسد و کتب برگزیده در کشور تدریس شود.

وی افزود: بین اساتید باید رقابت ایجاد شود تا کتاب‌های آینده با این رویکرد تدوین شود. با تاسی به راهکاری قرآنی با قالب رسانه از خیال پردازی مخاطب استفاده کنیم و در عین‌حال که مطالب علمی می‌گوییم راه دل را باز کنیم. راهبردهایی چون تبشیر و انذار را در تدوین کتب لحاظ کنیم.

حجت الاسلام قریشی خاطرنشان کرد: باید مباحث معارف اسلامی با هنرمندی تمام گفته شود. اینها هنرهایی است که جامعه اساتیدی ما باید در آن پیشرو باشد و جامعه حوزوی نیز در این خصوص یاریگری و جهت‌دهی کند.