یانیس واروفاکیس، وزیر اسبق اقتصاد یونان در کتاب «صحبتی با دخترم درباره اقتصاد؛ یا سرمایه‌داری چگونه کار می‌کند و شکست می‌خورد» با چند نامه به دخترش، درباره اقتصاد سیاسی جهان کنونی نوشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، یانیس واروفاکیس، وزیر سابق اقتصاد یونان در این کتاب با استفاده از زبانی واضح و مثال‌هایی مشخص، نامه‌هایی به دختر جوانش می‌نویسد تا در مورد اقتصاد به او توضیح دهد و بگوید اقتصاد چگونه عمل می‌کند، از کجا آمده و چگونه در خدمت منافع برخی و در صدد تضعیف برخی دیگر برمی‌آید.

او در کتاب «صحبتی با دخترم درباره اقتصاد؛ یا سرمایه‌داری چگونه کار می‌کند و چگونه شکست می‌خورد» پای بانک‌داران و سیاست‌مداران را به بحث باز می‌کند تا در مورد منشا تاریخی نابرابری در بین ملت‌ها توضیح دهد.

او همچنین می‌خواهد در کتابش این عقیده فراگیر که «هر چیزی قیمتی دارد» را زیر سوال ببرد و نشان دهد که چرا بی‌ثباتی اقتصادی می‌تواند یک خطر مزمن قلمداد شود.

نهایتا واروفاکیس توضیح می‌دهد که چگونه سیاست‌های بازارمحور در پرداختن به سلامتِ رو به زوال سیاره‌ای که نسل دخترش وارث آن هستند، کاملا ناتوان بوده و خواهد بود.

ویژگی منحصر به فرد این کتاب این است که نویسنده در آن می‌کوشد مانند پدری بنویسد که می‌خواهد به سوال‌های اساسی دخترش در مورد عصر حاضر پاسخ دهد؛ پاسخ‌هایی که دختر جوان بتواند با بصیرت موجود آنها در برابر شکست‌ها و تاریکی سیستم کنونی مجهز شده و راهی به سمت بدیلهای دموکراتیک‌تر پیدا کند.

کتاب «صحبتی با دخترم درباره اقتصاد؛ یا سرمایه‌داری چگونه کار می‌کند و چگونه شکست می‌خورد» را انتشارات «فارار» در قالب 224 صفحه در ماه مه سال میلادی جاری به زبان انگلیسی منتشر کرده است.

این کتاب پیشتر در کشور یونان و به زبان یونانی منتشر شده بود و حالا «ژاکوب مو» آن را به انگلیسی ترجمه و در آمریکا منتشر کرده است.