اسلام جهان و نظام هستی را مبتنی بر عدالت و آن را جلوه ای ازعدل خداوندی می داند و اگر صلح ایجاد شده مبتنی بر عدالت باشد پایدار و سازنده خواهد بود، چرا که عدالت و اجرای آن برای ایجاد صلح جهانی از سایر مؤلفه ها ضروری تر است.

عبدالمجید میردامادی رئیس سابق مرکز گفتگوی ادیان و تمدنهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره رابطه عدالت و صلح اظهار داشت:  اسلام نگاه بسیار عمیق و گسترده ای به دو مقوله صلح و عدالت دارد، به طوری که  مقوله عدالت را با اصالت نیکو و مقوله صلح را به اعتبار عدالت ممدوح می شمرد.

وی افزود: موضوع عدالت و عدالت خواهی همواره هنگامی مطرح می شود که انسانها نقض حقوق خود را تجربه و خود برای اجرای عدالت اقدام می کنند. در اینجا عدالت به طور عمده متوجه اتخاذ جایگاه و رفتار نسبت به کسانی است که خود ناتوانتر از آن هستند که بتوانند نسبت به احقاق حقوق خود اقدام کنند. البته نگاه اساسی اسلام به مقوله عدالت بسیار فراگیرتر و جامع تر از آن است که ما نمود آن را تنها در مقوله اجتماعی و روابط انسانها در پیوند با یکدیگر جستجو کنیم.

رئیس سابق مرکز گفتگوی ادیان و تمدنهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه اسلام اساساً جهان و نظام هستی را مبتنی بر عدالت و آن را جلوه ای ازعدل خداوندی می داند، گفت: در چنین شرایطی به طور طبیعی آثار و میراث عدالت در حقوق، اخلاق، فلسفه و حتی ایدئولوژی اصلی پایدار و استوار در اندیشه اسلامی است و بنا به فرموده پیامبر اکرم بر پایه عدل و آسمانها زمین استوار هستند. در این صلح که ترسیم نوعی از روابط انسانها، یعنی زندگی مسالمت آمیز آنها با یکدیگر است چنانچه در تطابق مناسب با مقوله عدالت باشد می تواند صلحی پایدار و سازنده تلقی شود.

میردامادی با اشاره به سخن امیر مؤمنان حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر که می فرماید " ای مالک از صلحی که دشمن تو را بدان می خواند و رضای خدا در آن است استقبال کن، زیرا صلح به سربازان تو آسایش می رساند و تو را از اندوه می رهاند و شهرهای تو را امن و ایمن می سازد"، تصریح کرد:  این سخن نگاه عمیقی به مقوله صلح، عدالت و امنیت دارد که صلحی که مورد عنایت خداوند است به طور قطع صلحی مبتنی بر عدالت و خود موجب امنیت و تأمین شهرها و سربازان و حفظ زیرساختهای اساسی اقتصادی، نظامی و فرهنگی جوامع است.

وی یادآور شد: مسئله امنیت که از مسیر صلح مبتنی بر عدالت فراهم می آید، امری است که اسلام به اقتضای سازگاری آن با فطرت آدمی ارزش بسیار زیادی برای آن قائل شده است و اصل ایجاد آن را به رسمیت می شمرد. ایجاد خوف، وحشت و دلنگرانی، اضطراب، تهدید، ارعاب، و اقداماتی از این دست که اساسا امنیت اجتماعی جوامع را به هم می زند و موجب به هرز رفتن استعدادهای معنوی و مادی جوامع می شود، برگرفته از رفتارهای و سیاستهای ناعادلانه است که تهدیدی جدی برای صلح و امنیت حهانی محسوب می شود.

رئیس سابق مرگز گفتگوی ادیان و تمدنهای سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی گت: ما نیازمند ایجاد طرحی فراگیر و جامع درباره عدالت به عنوان یک راهکار اساسی برای تأمین صلح در جهان هستیم. عدالت همواره موضوعی قابل توجه برای جامعه بشری بوده و خود یکی از بنیادی ترین ویژگیهای روح آدمی است و هر چند در قالب تعاریف انسانی تعریف واحدی نیافته اما آنچه بر آن اتفاق نظر وجود دارد عدالت و اجرای آن برای ایجاد صلح جهانی است.