کلیسای کاتولیک دولتی چین روز گذشته از بیانیه واتیکان که در راستای از سرگیری روابط تیره پکن و مقر پاپ صادر شده بود استقبال و اعلام کرد: ارسال نامه پاپ به کاتولیکهای چین می تواند در این راه مؤثر واقع شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، لیو بیانیان نایب رئیس انجمن کاتولیکهای چینی میهن دوست با لحنی مصالحه آمیز گفت: امیدوار و معتقدم که نامه پاپ عشق وی به کلیساهای چین را منعکس می کند و امیدوارم این امر بتواند روابط چین – واتیکان را بهبود بخشد.

واتیکان طی بیانیه روز شنبه خود پس از دو روز نشست عالی مرتبه با محوریت استراتژی کلیسای کاتولیک روم در چین اظهار داشت: مقر پاپ خواستار گفتگو با هدف از سرگیری روابط دیپلماتیک با چین است و بندیکت به زودی نامه ای برای کاتولیکهای چین ارسال خواهد کرد.

کلیسای دولتی کاتولیک چین که از سوی دولت کمونیست مورد حمایت قرار می گیرد از به رسمیت شناختن اعتبار واتیکان امتناع کرده است، در حالی که بسیاری از روحانیون و کاتولیکهای غیر روحانی هنوز هم به پاپ وفادار بوده و این امر موجبات آزار و شکنجه آنها را فراهم می کند.

شرکت کنندگان در نشست واتیکان درباره استراتژی در چین نسبت به هزینه رنج کاتولیکهای چینی ادای احترام کردند، اما لیوبیانیان پس از نادیده گرفتن انتقادات اظهار داشت: این گزارش نشان می دهد که طی این سالها کلیسای کاتولیک چین چقدر سریع رشد کرده است.

مسئله انتصاب اسقفها در چین بدون موافقت واتیکان طی یک سال اخیر محور مناقشات پکن و مقر پاپ را تشکیل داده است.

چین در سال 1951 رابطه خود را با مقر پاپ قطع کرد و همچنین از رابطه با هر دولتی که با تایوان ارتباط دارند نیز سرباز زد، چرا که چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می داند که جدا شده است. واتیکان تایوان را به عنوان یک دولت مستقل به رسمیت شناخته است. در حقیقت واتیکان تنها دولت اروپایی است که با تایوان رابطه رسمی دارد، اما طی اقدامات اخیر تمایل خود را به تنزل سطح رابطه خود با تایوان را نشان داده است.