بخش ویژه موسیقی دستگاهی دوازدهمین جشنواره موسیقی جوان روز سه شنبه سیزدهم شهریور با حضور هنرمندان شرکت کننده و تعدادی از بزرگان موسیقی کشورمان در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بخش ویژه موسیقی دستگاهی دوازدهمین جشنواره موسیقی جوان روز سه شنبه سیزدهم شهریور با حضور هنرمندان شرکت کننده و تعدادی از بزرگان موسیقی کشورمان در تالار رودکی برگزار شد. در این بخش حسین علیزاده، سیامک آقایی، نگار بوبان، سیامک جهانگیری، احسان ذبیحی فر و محمدرضا فیاض به عنوان داور حضور داشتند.

در این بخش هر یک از نوازندگان با یکی از ساز های موسیقی کلاسیک ایرانی نظیر تار، سنتور، سه تار، عود، قانون، کمانچه و نی نواختند. آنان باید به عنوان پیش درآمد یک قطعه ضربی سنگین، برای بداهه نوازی اجرایی آوازی با وزن آزاد، برای بخش میانی یک قطعه ضربی در قالبی مانند چهارمضراب و پس از بداهه نوازی به عنوان بخش پایانی یک قطعه ضربی در قالبی مانند رنگ از ساخته های خودشان را می نواختند.

رضا ابراهیمی کلاریجانی، ساسان زند کریمی، آرش سروستانی، حجت فرجیان، علی قنبری ایلخچی، آرمان مهدیه نجف آبادی و محسن میرزایی خلفه کندی  هنرمندان شرکت کننده این بخش را تشکیل می دادند. داوران علاوه بر توجه به قالب کلی ساخت قطعات و سازماندهی اجرای تک نوازی، تک نوازی مبتنی بر اصول زیبایی شناختی موسیقی کلاسیک ایرانی را در قالبی کنسرت گونه نیز در نظر داشتند.

به بخش ویژه جشنواره توجه بیشتری شود

حسین علیزاده در حاشیه برگزاری بخش ویژه موسیقی دستگاهی جشنواره موسیقی جوان توضیح داد: ما در طول جشنواره شاهد اجراهای متعددی بودیم که از این میان هفت نفر که آثارشان از کیفیت بالاتری برخوردار بود انتخاب شدند. تعدادی از شرکت‌کنندگان خلاقیت‌های بیشتری داشتند و تعدادی هم الگوهای خاصی را تقلید کرده بودند. ضمن این که به نوع اجرا و مهارت هایشان توجه می شد. ما بیشتر به کسانی توجه کردیم که از نظر ساختاری مبتکر بودند و نکته جالب توجه در مورد اجراها این بود که نوازندگان درخشان در رده های سنی پایین حضور داشتند و به نظرم باید به بخش ویژه در سال های آینده توجه بیشتری شود. به هر صورت این بخش تازه به جشنواره اضافه شده است و احتیاج به زمان دارد.

هدف ما در جشنواره این است که کمک کنیم شرکت کنندگان به بیان شخصی شان دست پیدا کنند اما با این حال تعدادی از شرکت‌کنندگان هم تقلید آثار قبلی را می کردندوی ادامه داد: هدف ما در جشنواره این است که کمک کنیم شرکت کنندگان به بیان شخصی شان دست پیدا کنند اما با این حال تعدادی از شرکت‌کنندگان هم تقلید آثار قبلی را می کردند. اما در مجموع تعداد زیادی از شرکت کنندگان در این بخش کسانی بودند که ابتکار عمل داشتند و همین مسأله انتخاب نفرات برتر را برای ما مشکل می کرد ولی ما سعی کردیم کسانی را انتخاب کنیم که درخشان تر از سایرین بودند. من فکر می کنم بنا به طبیعت ساز و ایده های ساختاری قطعات اجراها کاملا متفاوت بودند به طور مثال شرکت کننده ای در بخش سنتور کاملا سنتی می‌نواخت و نفر بعدی اجرای مدرن تری را به نمایش گذاشت.

نگار بوبان داور در بخش ویژه موسیقی دستگاهی هم گفت:  باتوجه به این که بخش ویژه در جشنواره برگزار می شد هم تنوع خیلی زیاد بود و هم شرکت کنندگان ایده های بسیار جدیدی داشتند و باعث خوشحالی است که بسیار درخشان ظاهر شدند. در مجموع من فکر می کنم که تعدادی از شرکت کنندگان از مهارت و توانایی نواختن ساز به خوبی بهره برده بودند و تعدادی هم آنچه را که از موسیقی دستگاهی آموخته بودند را در ساخت قطعات استفاده کردند. بعضی ها هم بسیار خوش صدا بودند و البته بودند کسانی که ترکیبی از ویژگی هایی که نام برده شد را داشتند و این کار اساتید داوری سخت تر کرده بود و در مورد نقاط ضعف هم باید به این موضوع اشاره کنم که تعدادی از اجراها در یک روند و نظم کلی برای همراه کردن مخاطب پیش نمی رفتند.

دبیر و دبیرخانه جشنواره کار سختی را انجام داده است

احسان ذبیحی فر دیگر داور این بخش در مورد کیفیت اجراها اظهار کرد: طبیعتا اجراهای این بخش از کیفیت قابل قبولی برخوردار بودند و شرکت‌کنندگان عملکرد پخته تری را به نمایش گذاشتند. با توجه به این که این بخش برای اولین بار است که در جشنواره جوان وجود دارد باید اجازه دهیم این بخش در سال های آینده هم تجربه شود و با گذشت زمان شرکت کنندگان بیشتر متوجه فضایی که در آن قرار می‌گیرند شوند. من فکر می‌کنم آن چیزی که به لحاظ خلاقیت و ارائه یک برنامه موسیقایی یک دست و همین طور مبتنی بر سنت های موسیقی است باید به مرور اتفاق بیافتد و این مقوله پیچیده ای برای شرکت کنندگان در این سن است که امیدوارم در سال های آینده هدف گذاری های آموزشی به این سمت گرایش پیدا کنند.

وی گفت: من معتقدم نقش آقای اسعدی دبیر جشنواره بسیار پررنگ و حائز اهمیت است چرا که بخش عمده ای از این اتفاقات به خاطر حضور ایشان است. در واقع ایشان یک موزیسین با دانش هستند که بخش اعظم پیشرفت های جشنواره به خاطر او شکل گرفته است و من فکر می‌کنم همین که امسال جشنواره این بخش را اضافه کرده است دبیر و دبیرخانه جشنواره کار سختی را انجام داده است.

بخش ویژه باید خیلی زودتر از این ها باید به جشنواره اضافه می شد

سیامک جهانگیری از اعضای هیأت داوران بخش ویژه موسیقی دستگاهی هم با ابراز خرسندی از اضافه شدن بخش ویژه موسیقی دستگاهی گفت: باتوجه به بحث گزینشی که در ابتدا صورت گرفت بنابراین شرکت کنندگان حاضر در این بخش نوازندگان خیلی خوبی بودند ولی طبیعتاً تعدادی از آنها اجرای درخشان تری داشتند. به نظر من این بخش بسیار فوق العاده است و فکر می‌کنم این بخش باید خیلی زودتر از این ها باید به جشنواره اضافه می شد چرا که بعد از این که شرکت کنندگان ردیف ها را حفظ کرده و می نوازند. این هنرمندان در ماحصل این جریان باید بتوانند هنرشان را ارائه بدهند و باید متوجه باشند که چقدر می‌توانند از این محتوای ساختاری موسیقی دستگاهی ایران استفاده کنند.

وی افزود: به هر صورت امسال اولین دوره ای است که این بخش در جشنواره وجود دارد و من فکر می‌کنم حضور و تداوم این بخش می‌تواند به تشویق شرکت کنندگان در این جشنواره بیانجامد و با آینده نگری بهتر می توان مسیر روشنی را برای دوره های آتی جشنواره متصور شد.

محک زدن با حرکت های خلاقانه

محمدرضا فیاض دیگر داور حاضر در این بخش گفت: بخش قابل توجهی از اجراها بسیار درخور توجه بود. ولی مقدم بر اجرای هنرمندان فکر می کنم ایده اصلی جشنواره و سیاست گذاران جشنواره و این که چطور بر موازین کلاسیک نگاهی خلاقانه تر بر موسیقی داشت. این اولین تجربه بود و امیدوارم سنگ بنای خوبی باشد. من فکر می کنم نقطه قوت توانایی فنی و اجرایی و البته تکنیکی باشد و در مورد نقاط ضعف هم معتقدم هنوز دستگاه فکری که بتواند راهگشای این توانایی های تکنیکی باشد به انسجام کافی نرسیده است و فکر می کنم با گسترش انواع مباحث نظری در حوزه این که چطور می شود در عین پای بندی به چارچوب های موسیقی خلاقانه تری آفرید آن مبانی نظری باید در اینجا مطرح شود.

سیامک آقایی در مورد کیفیت اجراهای این روز توضیح داد: اجراها از نظر سطح کیفی بیش از سطح انتظار بود باتوجه به این بخش در جشنواره نو پاست و هم این که شاید باتوجه به فضاهای دوره های قبلی جشنواره کمتر به خلاقیت و بحث آهنگسازی و ایجاد فضاهای نو کمتر تمرکز شده، این بخش توانست هم یک آغاز خوبی برای این ماجرا باشد و آثار کیفیت خوبی داشتند. البته توقع ما از اجراها کمی بیش تر است اما در یک جشنواره این چنینی که فقط بر روی حفظ ردیف تاکید می شود. خیلی نمی توان انتظار خلاقیت و نوآوری داشت این بخش به شرکت کنندگان پس از بحث حفظ ردیف یا در حقیقت حفظ اصول اولیه فصل جدیدی را گشوده است و به شرکت کنندگان کمک می کند که بعد از حفظ کردن ردیف ها، با یک حرکت خلاقانه خودشان را محک بزنند.