نامه اتحادیه ناشران به معاون فرهنگی وزارت ارشاد و بیان ابهاماتی درباره سهمیه ارز کاغذ در کنار خبرهایی چون درگذشت ژیلبر لازار و تشییع اسماعیل دمیرچی از جمله خبرهای مهم این هفته هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش مرور خبرهای کتاب را در هفته گذشته، با عنوان «هفته اعلام آمارها در بازار نشر و چاپ کشور» منتشر کردیم. گزارش هفته گذشته از معدود گزارش‌های پرخبر هفته‌های اخیر بود که دربردارنده ۲۱ خبر بود و هفته پیش از آن، ۱۱ خبر داشت.

این هفته خبرهای مهم حوزه کتاب و نشر ۱۶ عنوان بودند که درگزارش پیش رو مرورشان خواهیم کرد.

گزارش این هفته را با خبرهای مربوط به افزایش قیمت کتاب و کاغذ شروع می‌کنیم و در این باره ۲ خبر مهم را مرور می‌کنیم. در ادامه ۲ خبر درگذشت و تشییع پیکر ژیلبر لازار و اسماعیل دمیرچی را داریم. سپس ۲ خبر از حوزه بین‌المللی ایران در زمینه ادبیات را داریم که هردو مربوط به دو کشور ایران و روسیه هستند.

خرید جدید وزارت ارشاد از ناشران، استعفای رئیس شورای شعر و ترانه، چند خبر از کتابخانه ملی و شورای هفته کتاب، جایزه جلال و طرح تابستانه کتاب هم از دیگر موضوعاتی هستند که خبرهای بعدی گزارش درباره آن‌ها هستند.

این گزارش تنها یک خبر بین‌المللی دارد که درباره جوایز ادبی فرانسه است.

در ادامه مشروح گزارش مرور خبرهای مهم حوزه کتاب و نشر را در این هفته از نظر می‌گذرانیم؛

نامه آموزگار به جوادی درباره افزایش قیمت کتاب

پس از مسائل مربوط به افزایش قیمت ارز و به تبع آن قیمت کاغذ و کتاب، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نامه‌ای به محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت. به این ترتیب، با بروز مشکلات ناشی از مسئله ضرورت تغییر قیمت کتاب میان ناشران و نهادهای نظارتی به‌ویژه سازمان تعزیرات، اعضای هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان پس از تشکیل جلسات متعدد و هم‌اندیشی با موسسه خانه کتاب، جمع بندی و نظرنهایی خود را در این رابطه، در نامه‌ای به معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام و درخواست کردند تمهیدات لازم برای همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های نظارتی فراهم آید.

این نامه به امضای آموزگار رسید و در تاریخ ۱۲ شهریور ۹۷  به این معاونت در وزارت ارشاد ارسال شد که خبر آن روز یکشنبه ۱۸ شهریور منتشر شد. در این نامه آمده است: تغییر قیمت کتاب حق طبیعی ناشران است و تنها مرجع رسمی اعلام افزایش قیمت کتاب، خود ناشر است.

بیان ابهامات درباره سهمیه ارز کاغذ و تخصیص آن

محمدعلی وکیلی عضو کمیته کنترل بحران کاغذ درباره آخرین نتیجه رسیدگی‌های این کمیته گفت: بر اساس تدبیر کمیسیون فرهنگی مجلس، کمیته‌ای ذیل کمیته اصلی کنترل بحران کاغذ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد که در آن، نمایندگان صنوف مطبوعاتی حضور دارند.

وی در خبری که روز دوشنبه ۲۰ شهریور منتشر شد، گفت: برخلاف ادعای وزارت صنعت مبنی بر دستور تخصیص نزدیک به ۲۸۰ میلیون دلار ارز برای کاغذ، شواهد نشان می‌دهد کمتر از ۴۰ میلیون دلار آن تامین شده است. ما همچنان درباره سهمیه ارز ۴۲۰۰ تومانی کاغذ اختلافی داریم؛ اینکه چقدر بوده، چه میزان از آن تخصیص داده شده، چه میزان تأمین شده و چه مقدار از کاغذهای موجود در بازار ناشی از ارز یارانه‌ای بوده است.

درگذشت ایران‌شناس مطرح فرانسوی

خبر درگذشت ژیلبر لازار ایران‌شناس مطرح فرانسوی که موجب صدور پیام‌های تسلیت از فرهنگیان کشور شد، روز شنبه در خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت. لازار از دانشمندانی بود که عمر خود را صرف تحقیق درباره زبان فارسی و فرهنگ ایرانی کرد و به همین مناسبت در سال ۱۳۹۵ به عضویت افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد.

تشییع پیکر اسماعیل دمیرچی پیشکسوت صنعت چاپ

مراسم تشییع پیکر اسماعیل دمیرچی پیشکسوت صنعت چاپ که هفته گذشته درگذشت، صبح یکشنبه ۱۸ شهریور در موزه کتابت و چاپ ایران، با اقامه نماز میت به امامت حجت الاسلام محمود دعایی برگزار شد.

پیکر دمیرچی در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

جایزه آسیایی برای مجید قیصری

مجید قیصری به دلیل نگارش رمان «سه کاهن» برگزیده جایزه ادبی اوراسیا شد. این جایزه روز جمعه ۱۶ شهریور با حضور نویسنده و در موزه یرمولوف به وی اهدا شد که خبرش روز شنبه این هفته منتشر شد. رمان «سه کاهن» توسط انتشارات صدرا به زبان روسی ترجمه و منتشر شده است. این خبر یکی از اخبار مربوط به نمایشگاه کتاب مسکو بود چون کتاب مورد نظر از قیصری در این نمایشگاه رونمایی شد.

بازدید رئیس نمایشگاه کتاب مسکو از غرفه ایران

از دیگر خبرهای فرهنگی مرتبط با ایران و روسیه در این هفته، می‌توان به بازدید رئیس نمایشگاه کتاب مسکو از غرفه ایران اشاره کرد. رجبعلی سالاریان، مدیر غرفه ایران در نمایشگاه مسکو درباره حضور سرگی کائیکن در غرفه ایران در سی و یکمین دوره این نمایشگاه گفت: بر اساس هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده و دعوت صورت گرفته، عصر روز جمعه ۱۶ شهریور رئیس نمایشگاه کتاب مسکو در غرفه ایران حاضر شد. برنامه‌های غرفه ایران برای آقای کائکین، تشریح و از وی برای حضور در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دعوت به عمل آمد.

نمایشگاه کتاب مسکو روز یکشنبه به کار خود پایان داد.

خرید حمایتی ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیونی وزارت ارشاد از ناشران

هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات ۵۹۷ و ۵۹۸ خرید بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کتاب را تصویب کرد. این هیئت در جلسات مذکور خرید ۷۴۳ عنوان کتاب در ۱۳۴ هزار و ۳۰۰ نسخه به مبلغ کل ۲۸ میلیارد و ۳۶ میلیون و ۹۴۸ هزار و ۵۰۰ ریال را به تصویب رساند.

استعفای رئیس شورای شعر و ترانه

محمد علی بهمنی با انتشار یادداشتی در فضای مجازی از ریاست شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی وزارت ارشاد استعفا داد.

طبق خبری که شنبه این هفته منتشر شد، بهمنی که از زمستان سال ۱۳۹۳ و پس از درگذشت مشفق کاشانی به این سمت منصوب شده بود، با نگارش با این متن در صفحه خود در فضای مجازی از استعفا و کناره‌گیری‌اش از این سمت خبر داد.

برگزاری معارفه معاون جدید سازمان اسناد ملی ایران

در مراسم معارفه معاون جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که پیش از ظهر سه شنبه ۲۰ شهریور در ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار شد، از خدمات شهرام یوسفی‌فر معاون پیشین این سازمان تقدیر شد و علی زرافشان طی مراسمی به عنوان معاون جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران معارفه شد.

منتفی شدن افزایش هزینه عضویت در کتابخانه ملی

خبر دیگر از سازمان اسناد و کتابخانه ملی این‌که معاون کتابخانه ملی ایران از منتفی شدن پیشنهاد افزایش سهم عضویت اعضای این سازمان خبر داد. غلامرضا امیرخانی در این باره به خبرنگار مهر گفت: تغییراتی در آئین‌نامه عضویت کتابخانه ملی پیشنهاد شده بود که در نهایت به تصویب نرسید و بر این اساس، سهم عضویتِ اعضا بدون تغییر باقی ماند و افزایشی پیدا نکرد.

برگزاری نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب

نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران هم روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داریوش رضوانی مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجواد مرادی‌نیا رئیس اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی پور دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی اصغر سیدآبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، مهدی فیروزان مدیر عامل موسسه شهر کتاب، عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، محمد ربیع احمدخانی معاون اداره کل استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین صفاری روابط عمومی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در موسسه خانه کتاب برگزار شد.

حکم گرفتن اعضای هیئت علمی جایزه جلال

پس از پیشنهاد هیات امنای جایزه ادبی جلال آل احمد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکامی، هیات علمی یازدهمین دوره این جایزه را منصوب کرد.

این خبر روز شنبه ۱۷ شهریور منتشر شد و به موجب آن، سیدعباس صالحی در احکام جداگانه‌ای، ابوتراب خسروی، مرتضی سرهنگی، مجید قیصری، حمیدرضا شعیری، فریدون صدیقی، ابراهیم زاهدی‌مطلق، ملوک‌السادات حسینی بهشتی و محمد حمزه‌زاده را به عنوان اعضای هیات علمی یازدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب کرد.

معرفی کتاب‌های پرفروش ترجمه تابستانه کتاب

با پایان سومین طرح تابستانه کتاب، فهرست کتاب‌های پرفروش عمومی در بخش‌ ترجمه منتشر شد. طرح «تابستانه کتاب ۹۷» با شعار (دانش گستری با حمایت از تالیف ایرانی) با مشارکت ۷۱۵ کتابفروشی از ۳۱ استان کشور از ۳۰ مرداد تا ۵ شهریور در تهران و تا ۸ شهریور در سایر شهرها برگزار شد. در این طرح  ۲۵۸ هزار و ۷۸۲ نسخه کتاب در سراسر کشور به فروش رسید.

فهرست پرفروش‌های ترجمه این طرح، روز یکشنبه این هفته منتشر شد.

معرفی برگزیدگان جشنواره کتابخوانی رضوی

برگزیدگان هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی روز شنبه ۱۷ شهریور در مراسم اختتامیه این جشنواره که با حضور وزیر ارشاد در مجموعه شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد، معرفی شدند.

مشارکت ۱۴ استان در جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی

فرمهر منجزی دبیر پنجمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی، از مشارکت ۱۴ استان در این دوره از این جشنواره خبر داد.

وی در خبری که این هفته منتشر شد، گفت: تاکنون از  ۱۴ استان خراسان رضوی، تهران، خراسان جنوبی، اصفهان، قزوین، کردستان، البرز، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، خوزستان، همدان، گلستان و آذربایجان غربی مدارک مروجان به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

کلید خوردن فصل ادبی امسال فرانسه

تنها خبر بین‌المللی این گزارش هم این است که با انتشار فهرست اولیه نامزدهای جوایز رنودو و گنکور فصل ادبی ۲۰۱۸ فرانسه کلید خورد. دور اول نامزدهای جایزه رنودو که در کنار گنکور از مهم‌ترین جوایز ادبی فرانسه است معرفی شد که در این میان تنها ۳ نامزد مشترک وجود دارد.

فهرستی متشکل از اسامی ۱۷ کتاب و نویسندگاننشان آغازگر رقابت رنودو ۲۰۱۸ است.