فومن- آیین سنتی علم بندان ماسوله با قدمتی بیش از ۸۰۰ سال هر ساله همزمان با ششمین روز از ماه محرم الحرام با حضور هزاران نفر در این شهرک تاریخی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر - مریم اصغری: بعدازظهر روز ششم محرم الحرام هزاران نفر از دوستداران اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) برای دیدن آئین سنتی علم بندان ماسوله خود را به این شهرکت تاریخی می‌رسانند.

این مراسم سنتی و مذهبی که بیش از ۸۰۰ سال قدمت دارد در بقعه امامزاده «عون بن محمد بن علی (ع)» در شهرک تاریخی ماسوله با آن معماری زیبای تاریخی خود برگزار می‌شود.

در مراسم سنتی علم بندان ماسوله ابتدا اهالی ۴ محله مسجد بر، کشه سر، خانه بر و اسد محله ماسوله قطعات علم را به رواق این بقعه تحویل می‌دهند و پس از اجرای مراسم نوحه خوانی ریش سفیدان علم‌ها را می‌بندند.

این علم‌ها به علمداران ۴ محله برای برپایی عزاداری تا پایان محرم و صفر تحویل داده می‌شود. هرسال هزاران نفر از مردم شهرهای مختلف استان گیلان و ایران برای دیدن این مراسم به این شهر سفر می‌کنند.

مراسم تاریخی و مذهبی با قدمت بیش از ۸۰۰ سال

شجاع روحی درباره این مراسم سنتی و آئینی به خبرنگار مهر گفت: مراسم سنتی علم بندان بعدازظهر روز ششم ماه محرم در شهرک تاریخی ماسوله با حضور هزاران نفر از عاشقان ابی عبدالله الحسین (ع) برگزار می‌شود.

وی قدمت این مراسم تاریخی را بیش از ۸۰۰ سال عنوان کرد و افزود: براساس روایات قدیمی امامزاده «عون بن محمد بی علی (ع)» بعداز قیام مختار به خون خواهی و انتقام شهادت امام حسین (ع) از دشمنانش و افرادی که در روز عاشورا نعل اسبان را تعوض کرده و بر جنازه شهدای دشت کربلا تاختند برخاست.

عضو هیئت امنای امامزاده عون بن محمد ماسوله با اشاره به اینکه شخصی به نام «ابوشلمه» برای نجات جان خود به ایران و سمت دیلم آمد، خاطرنشان کرد: این فرد به شهر ماسوله که کمی بالاتر از مکان فعلی قرار داشت و شغل اکثر مردان آن به دلیل وجود معدن آهن آهنگری بود، آمد و با توجه به مهارت خود درحرفه به این شغل مشغول شد.

وی با بیان اینکه امامزاده «عون بن محمد» به دنبال وی تا ماسوله آمده و بعداز وقایعی در شهر ماسوله کنونی دفن شد، تصریح کرد: بعداز حدود ۱۰۰ سال از این حادثه با ورود امام رضا (ع) به ایران عده‌ای از سبزوار به دیدار ایشان رفته و امام (ع) نیز محل آدرس محل دفن امامزاده «عون بن محمد» را به آنها داد تا برای این امامزاده گنبد و بارگاه ساخته شود.

روحی در ادامه با اشاره به اینکه شهرک تاریخی ماسوله بعداز ساخت بارگاه این امامزاده در اطراف آن ساخته شد، یادآورشد: مراسمات مذهبی مرسوم در ماسوله نیز از همان زمان توسط مردم منطقه برگزار شد.

ثبت ملی نظام مدیریت مراسمات دهه اول محرم ماسوله

وی همچنین به چگونگی برگزاری مراسم سنتی علم بندان ماسوله نیز اشاره و به خبرنگار مهر گفت: قبل از شروع مراسم اصلی علم‌ها از چهار محل ماسوله (خانه بر، اسدمحله، کشه سر و مسجدبر) توسط افراد خاص حمل و به سمت امامزاده حرکت داده می‌شوند. مرکزیت این مراسم در امامزاده «عون بن محمد» بوده و در این مکان به علم‌ها لباسی به رنگ سبز پوشیده می‌شود.

عضو هیئت امنای امامزاده عون بن محمد ماسوله با بیان اینکه همراه با این علم‌ها هیئت‌های عزاداری نیز از این محله‌ها حرکت می‌کند، افزود: حاضران در این هیئت‌ها بر سر و سینه زنان میرعلمدار حضرت عباس (ع) را صدا می‌زنند. روایت است که در زمان‌های قدیم روز قبل از برگزاری مراسم علم بندان ماسوله زنان این شهر مراسم تشت گذاری را با این نیت که اگر آب را بر کاروان سید الشهدا بستن آنها آب برای آنها می‌برند انجام می‌دادند.

وی با اشاره به مداحی اشعار خاص این مراسم در امامزاده «عون بن محمد» در زمان رسیدن علم‌ها، خاطرنشان کرد: بعداز پوشیدن لباس سبز بر علم‌ها، علم‌ها دوباره به علمداران داده شده و آنها نیز علم‌ها را به سمت مسجد محل خود و در کل بازار و محله‌های ماسوله از مسیر خاصی که مشخص شده حرکت می‌دهند.

روحی با تأکید براینکه این علم‌ها تا پایان صفر در مسجد چهار محل نام برده شده مانده و سپس طی مراسم به نام علم واچینی که در حال حاضر برگزار نشده لباس‌ها کنده می‌شود، تصریح کرد: علم و پنجه‌های آن تنها تا روز تاسوعا لباس سبز می‌پوشند با رسیدن روز عاشورا این لباس‌ها کنده و بر علم و پنجه‌های آن لباس مشکی می‌پوشند.

وی با بیان اینکه نظام مدیریت مراسم دهه اول محرم ماسوله ثبت ملی شده است، اظهار کرد: این مراسمات با نظم و انضباط خاصی در طول این شب برگزار می‌شود. مراسمات محرم برای مردم ماسوله بعداز عید قربان شروع می‌شود.

عضو هیئت امنای امامزاده عون بن محمد ماسوله در ادامه یادآورشد: در آخرین روز ماه ذیحجه و شب اول محرم عده‌ای از بزرگان شهر به همراه چهار تن از چهار مسجد طی جلسه به مسائل و مشکلات مراسمات سال گذشته اشاره و تلاش می‌کنند در سال جاری مراسم با شکوه بهتری برگزار شود. در پایان این جلسه از هر محل یک نفر را گرو نگهداشته تا مردم آن محل به احترام امامزاده سنج شروع عزاداری امام حسین (ع) را زودتر به صدا در نیاورد.