کرمان - مدیر حج و زیارت استان کرمان گفت: ثبت نام از متقاضیان حضور در حماسه عظیم اربعین در سامانه سماح پنجم مهر ماه آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر،  محمود عرب نژاد در خصوص ثبت نام اربعین ۹۷ گفت: با توجه به برنامه ریزی های خوبی که در ستاد مرکزی اربعین استان کرمان با مسئولیت سرپرست استانداری انجام شده، ۱۲ کمیته اجرایی مسئولیت ساماندهی حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین را عهده دار شده اند.

وی ادامه داد: مسئولیت کمیته ثبت نام و اعزام با سازمان حج و زیارت است و بعثه مقام معظم رهبری هم مسئولیت کمیته فرهنگی اربعین را به عهده دارد.

عرب نژاد گفت: بر اساس جدول زمان بندی امیدواریم از پنجم مهر ماه ثبت نام از متقاضیان حضور در حماسه عظیم اربعین در سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir انجام شود.

مدیر حج و زیارت استان کرمان با بیان این مطلب که بنا بر تصمیم ستاد مرکزی اربعین، ثبت نام از متقاضیان زیارت اربعین تنها در قالب سامانه سماح انجام خواهد گرفت، اعلام کرد: با توسعه این سامانه امسال پرداخت هزینه ویزا اربعین به صورت دریافت ریال صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: متقاضیان زیارت اربعین در زمان مقرر می توانند از منزل یا محل کار خود با مراجعه به سامانه سماح مشخصات خود و همراهان را وارد و زمان ورود به مرز را مشخص کنند.

عرب نژاد عنوان کرد: بر اساس ارتباطی که این سامانه با ۱۲ کمیته دیگر از جمله کمیته امنیت زائران اربعین دارد، تغییر زمان تردد مرز امکان پذیر نیست تا بدین طریق از ازدحام و تراکم جمعیت در مرزهای کشور جلوگیری به عمل آید.

وی تصریح کرد: این سامانه هوشمند عمل می کند و در صورتی که زمان انتخابی توسط زائران برای حضور در مرز از ظرفیت کافی برخوردار نباشد زمان دیگری به متقاضیان پیشنهاد داده می شود.

مدیر حج و زیارت استان کرمان در خصوص تأمین ارز زائران اربعین نیز توضیح داد: امسال برای رفع مشکل و نگرانی متقاضیان ثبت نام اربعین، مقرر شد که هزینه ویزا بر اساس نرخ سامانه نیما و به صورت یارانه ای به زائران اختصاص یابد.

وی ادامه داد: با توجه به هماهنگی صورت گرفته با بانک های عامل،   ارتباطی بین سامانه سماح و سامانه بانکها ایجاد شده تا موضوع دریافت ارز از زائران با ریال و با نرخ بازار ارز ثانویه انجام شود.

عرب نژاد همچنین در خصوص دیگر قابلیت اضافه شده به سامانه سماح گفت: برای زائرانی که می خواهند با خودروی شخصی به مرز اعزام شوند، برای پارکینگهای خودروها در این سامانه برنامه ریز ی شده تا شاهد آشفتگی در این زمینه نباشیم.

وی تأکید کرد: اینکه عنوان می شود ثبت نام از متقاضیان زیارت اربعین تنها از طریق سامانه سماح صورت خواهد پذیرفت به منزله ایجاد محدودیت برای زائران نیست بلکه این اقدام به منظور ایجاد رفاه بیشتر و تسهیل سفر زائران و پیشگیری از سوء استفاده های احتمالی به ویژه در زمینه ویزا که سال های گذشته با آن مواجه بودیم، خواهد شد.

عرب نژاد اعلام کرد: برنامه ریزی ما این است که صدور ویزای زائران اربعین از فردا پنجم مهرماه از طریق کنسولگری موقت عراق در استان آغاز شود.

مدیر حج و زیارت استان گفت: امیدواریم امسال شاهد حضور میلیونی زائرین ایرانی در مراسم حماسی پیاده روی اربعین باشیم.