مدیر کل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مشخص نبودن نیاز کشورهای همسایه که وارد کننده محصولات صیفی‌ از کشور ایران هستند، مهمترین عامل در نوسانات اخیر در بازار صیفی جات و گرانی این محصولات بود.

به گزارش خبرنگار مهر در زنجان، شاهپور اعلایی مقدم امروز درگفتگو با خبرنگاران افزود: بسیاری از کشورهای همسایه به عنوان وارد کننده محصولات صیفی به خصوص گوجه فرنگی وسیب زمینی از کشور مان هستند که به دلیل عدم وجود آمار دقیق از میزان نیاز این کشورها وهمچنین نیاز بالای داخلی در مواقعی از سال که عمدتا اواخر پائیز وزمستان می باشد، موجب به‌وجود آمدن نوسان درقیمت این محصولات می شود.

وی با عنوان این مطلب که سرانه مصرف گوجه فرنگی درایران 50 کیلوگرم است، تاکید کرد: این میزان مصرف 3 برابرنرم جهانی است واین مسئله درکنار عدم وجود بازار مطمئن در خارج از کشور از دلیل عمده در گرانی این محصول می باشد.

اعلایی مقدم تصریح کرد: خوشبختانه با تدابیر در نظر گرفته شده، برداشت این محصول از زمین‌های تحت پوشش این محصول در شهرهای کهنوج، بندر عباس وجیرفت صورت گرفته و هم اکنون قیمت این محصول درمیادین عرضه تره بار بنا به درجه بندی به قیمت 280تا 350 تومان عرضه می شود.

وی درادامه از اختصاص 770هکتار از اراضی کشور به کشت سبزی وصیفی خبرداد وگفت: از این میزان سطح زیر کشت20میلیون تن محصول سبزی وصیفی تولید می شود که با توجه به میزان تولید محصولات کشاورزی که سالانه64میلیون تن است، میزان قابل توجهی را تشکیل می دهد.

مدیر کل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی درادامه با اشاره به گرانی سیب زمینی در برخی استان‌ها به‌ویژه در استان‌های غربی کشور، گفت: از مهر ماه امسال میزان صادرات سیب زمینی به صورت رسمی وغیر رسمی روند صعودی داشت.

اعلایی مقدم افزود:همچنین امسال قیمت جهانی سیب زمینی با توجه به اوضاع لبنان که یکی از کشورهای مهم در زمینه تولید سیب زمینی بود، 20 تا30 درصد افزایش یافت.

وی مصرف سرانه محصول سیب زمینی در کشور را 48کیلو گرم عنوان کرد وافزود: این میزان مصرف در کشورهای اروپایی هفت برابر ایران است.

مدیر کل صیفی وسبزیجات وزارت جهاد کشاورزی همچنین درادامه از تولید بذر اصلاح شده سیب زمینی برای اولین بار درکشور خبرداد وگفت: این مسئله باعث افزایش راندمان تولید سیب زمینی در کشور می شود.