سه رساله از تصنیفات خواجه نصیرالدین طوسی با تصحیح و ترجمه«سید جلال حسینی بدخشانی»  توسط مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب با همکاری مؤسسۀ مطالعات اسماعیلی لندن منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خواجه نصیرالدین طوسی (۵۹۷ – ۶۷۲ ق) از بزرگترین دانشمندان و فیلسوفان دورۀ اسلامی است و آثار و نگاشته‌های او از اثرگذارترین تألیفات در زمینه‌های علمی، فلسفی و کلامی به شمار می‌رود.

طوسی در سالهای زندگی در میان اسماعیلیان نزاری رسائل و مصنفاتی را به رشتۀ تحریر درآورده است که از میان آنها علاوه بر رسالۀ سیر و سلوک، سه رسالۀ تولا و تبرا، مطلوب المؤمنین و آغاز و انجام قابل ذکر است.

این سه رساله که در این مجموعه فراهم آمده است به موضوع کلام و معادشناسی از نگاه اسماعیلیان می‌پردازد.

در دیباچۀ این رسائل نام طوسی به عنوان مؤلف ثبت و مضاف بر آن قرائن تاریخی، سبک تحریر و شباهت نکات ذکرشده در این متون مؤید صحت انتساب آنها است. در حالی که تولا و تبرا و مطلوب المؤمنین تاکنون به دلایلی ناشناخته مانده اند، آغاز و انجام که مفصل ترین آنهاست در ادبیات شیعی رساله ای شناخته شده و مشهور است.

از تولا و تبرا تنها یک نسخۀ خطی و از مطلوب المؤمنین و آغاز و انجام نسخ خطی فراوانی در دسترس است.

چاپ نخستین این سه رساله برای اولین بار همراه با متن انتقادی ، گزارش نسخه بدلها و ترجمۀ مستند در سال ۲۰۱۰ میلادی به منظور آشنایی دانشجویان و پژوهشگران به زبان انگلیسی منتشر گردید. مخاطب چاپ حاضر خوانندگان و پژوهشگران آشنا به زبان فارسی است و به این منظور پاره ای از پانوشت های ترجمۀ انگلیسی به متن فارسی منتقل، پانوشت های غیر ضروری حذف، مقدمۀ انگلیسی به همان شکل نخستین باقی مانده و مقدمۀ فارسی با تجدید نظر ارائه شده است.

سه رساله از تصنیفات خواجه نصیرالدین طوسی (متن فارسی و ترجمۀ انگلیسی تولا و تبرا، مطلوب المؤمنین و آغاز و انجام)، تصحیح و ترجمه« سید جلال حسینی بدخشانی»  توسط مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب با همکاری مؤسسۀ مطالعات اسماعیلی لندن در ۱۲۹ صفحه با قیمت ۲۹ هزار تومان منتشر شده است.