مهران- استان ایلام یکپارچه آماده بازگشت زوار اربعین حسینی شده است، طبق آمارها تاکنون ۱۷۵ هزار نفر از مرز مهران به کشور بازگشته اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مجتبی کاور: تنها  سه روز دیگر به اربعین حسینی مانده است و تاکنون بیش از یک میلیون زائر (ابتدای ماه صفر تاکنون) از مرز مهران برای سفر به عتبات عالیات تردد کرده اند.

شب گذشته به رغم بارندگی شدید و گرد و غبار بازهم زائران با جان و دل در مسیر پل زائر تا پایانه مرزی مهران برای رفتن به کربلا را طی می کردند.

امروز ترافیک در سطح شهر مهران برای رفتن به کربلا تا حدودی کمتر شده و زائران با آرامش و بدون معطلی از مرز مهران در حال تردد هستند، در مسیر مواکب به صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی به زائران هستند.

نیروهای امنیتی و انتظامی هم با هوشیاری کامل اوضاع ورود وخروج زائران را کنترل می کنند تا زائران با امنیت کامل تردد کنند.

امروز به رغم شدت گرد و غبار در شهر مهران همه دستگاه های خدمات رسان برای رفاه حال زائران در تلاش بودند و استاندار ایلام برای بررسی وضعیت پایانه مرزی به صورت میدان بازدید داشت و از همه مدیران خواست برای موج بازگشت زائران همه امکانات رفاهی وخدماتی را فراهم کنند.

برخلاف روزهای گذشته موج برگشت در پایانه مرزی مهران بیشتر از روزهای قبل بود و بیشتر زائران که از روزهای قبل به کربلا رفته بودند در حال بازگشت به کشور هستند.

آماده باش استان برای بازگشت زوار

استاندار ایلام گفت: خوشبختانه در مسیر رفت زائران به کربلا همه امکانات برای رفاه حال آنها در استان به خصوص شهر مهران و پایانه مرزی مهیا شده بود.

قاسم سلیمانی دشتکی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه مسیر تردد زائرین در سطح شهر مهران به خصوص پایانه مرزی مهران روان شده است.

وی افزود: در چند روز گذشته مشکلاتی وجود داشت ولی با پیگیری های انجام  شده در سطح ملی و گفتگو با مقامات کشور عراق خوشبختانه در کمترین زمان ممکن حل شدند.

استاندار ایلام بیان داشت: با توجه به موج برگشت زائران، همه امکانات استان برای رفاه حال زائران مهیا شده است.

سلیمانی دشتکی گفت: زائرانی که قصد رفتن به کربلا دارند می توانند بدون هیچ گونه مشکلی از مرز مهران تردد کنند.

رئیس ستاد اربعین استان ایلام گفت: جلساتی برای برگشت زائران با ستاد اربعین و گفتگو با مسئولان کشوری در خصوص پیک جمعیت صورت گر فته است، در روزهای آینده پیش بینی می شود که جمعیت بیشتری از مرز مهران وارد کشور شوند.

ورود ۱۷۵ هزار نفر از مرز مهران به کشور

استاندار ایلام عنوان کرد: در چند روز گذشته روزانه ۳ تا ۴ هزار نفر از مرز مهران وارد کشور می شدند ولی دیروز ۴۵ هزار نفر وارد کشور شدند.

سلیمانی دشتکی افزود: پیش بینی می شود امروز بیش از ۷۰ هزار نفر از مرز مهران وارد کشور شوند.

وی گفت : در روزهای آینده پیش بینی می شود تا ۲۵۰ هزار نفر از مرز مهران واردکشور شوند ودر این راستا پیش بینی های لازم تدوین شده است.

استاندار ایلام بیان داشت: در بحث خدمات پزشکی، امداد رسانی وخدمات رسانی هماهنگی لازم شده است تا زائرین به راحتی وارد کشور شوند

وی افزود: تا به امروز بیش از یک میلیون نفر از مرز مهران تردد کردند و عازم کربلا شدند و همچنین تاکنون ۱۷۵ هزار نفر از مرز مهران وارد کشور شده است.

آخرین وضعیت مهران برای اسکان و پذیرایی از زائران

فرماندار مهران گفت: با برنامه ریزی های انجام شده همه امکانات برای موج برگشت زائران در شهر مهران مهیا شده است.

نظام ملکشاهی درگفتگو با خبرنگار مهر گفت: به رغم ورود توده شدید گرد و غبار که از دیشب و  از طرف بیابان های عراق و سوریه وارد استان ایلام به خصوص شهر مهران شده هیچ گونه مشکلی در بحث تردد زوار ایجاد نشده است.

وی اظهار داشت: باتوجه به موج برگشت زوار همه امکانات و تمهیدات لازم برای اسکان، خدمات دهی در شهر مهران مهیا شده است.

ملکشاهی گفت: مردم مهران و استان ایلام و همه عزیزانی که از اقصی نقاط کشور در راستای خدمات دهی به زائران اربعین در مرز بین المللی مهران ارائه خدمات می کردند همگی در این راستا تلاش کردند که زائران در کمال سلامت و آرامش و امنیت کامل به کربلای معلی مشرف شوند و در حال حاضر هم با موج برگشت زائران مواجه هستیم.

وی گفت: تجربیات گذشته این را نشان داده که زائرانی که در رفت به کربلای معلی از هر مرزی مشرف می شوند، درصد بیشتر این زائرین از مرز مهران وارد کشور می‌شوند.

وی افزود: در بحث پذیرایی نیز سازوکاری فراهم شده که بسیاری از موکب ها در برگشت زائران خدمات شبانه روزی ارائه دهند، همچنین در بحث حمل و نقل نیز اتوبوس های درون شهری را برای انتقال زائرانی که خودروی شخصی با خود همراه ندارند و با وسیله عمومی به استان های محل سکونت خود منتقل می شوند، فراهم شده است.

فرماندار مهران اظهار داشت: در بحث اسکان، اردوگاه های موقتی در چندین نقطه از شهر مهران برپا شده است، همچنین ظرفیت های داخل شهر مهران از جمله مساجد، حسینیه ها، تکایا و مهمانسراها آماده اسکان زوار اربعین حسینی هستند.

روزانه بیش از ۳۰۰ تن زباله در مهران جمع آوری می شود

شهردار منطقه ۵ تهران گفت: شهرداری تهران روزانه بیش از ۳۰۰ تن زباله در مسیر پل زائر تا پایانه مرزی مهران جمع آوری می کند.

رضا شرفی در گفتگو با مهر گفت: از ۲۱ مهرماه شهرداری منطقه ۵تهران با ۴۰۰ نیروخدماتی، آتش نشانی در شهر مهران مستقر شده است.

وی افزود : یکی از مشکلات که در مسیر پل زائر تا پایانه مرزی مهران وجود دارد کمبود سرویس بهداشتی است که امیدواریم مسئولان برای سال آینده این مشکل را حل کنند.

شهردار منطقه پنج تهران بیان داشت: شهرداری تهران تا برگشت زائران و نظافت کامل مسیر در بعد از اربعین در مهران مستقر است.

 شرفی گفت: علاوه بر نیروی خدماتی، شهرداری تهران دو خودرو بزرگ آتشنشانی و سه دستگاه خودرو کوچک در پایانه مستقر کرده است.