سی‌وپنجمین چاپ «حقیقت و زیبایی: درس‌های فلسفه هنر» بابک احمدی از سوی نشر مرکز منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر مرکز سی‌وپنجمین چاپ کتاب «حقیقت و زیبایی: درس‌های فلسفه هنر» نوشته بابک احمدی را با شمارگان هزار نسخه، ۵۹۲ صفحه و بهای ۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان در دسترس مخاطبان قرار داد.

سی‌وچهارمین چاپ این کتاب در سال گذشته (۱۳۹۶) با شمارگان هزار نسخه و بهای ۴۵ هزار و ۹۰۰ تومان منتشر شده بود. چاپ ۳۳ این کتاب نیز در سال ۹۶ با شمارگان هزار نسخه و بهای ۴۲ هزار و ۹۰۰ تومان روانه کتابفروشی‌ها شد.

احمدی در کتاب «حقیقت و زیبایی؛ درس‌های فلسفه هنر» در ۱۳ فصل و ۲۶ درس با روشی جدید مهم‌ترین مسایل زیبایی شناسی و فلسفه هنر را به مخاطبان آموزش می‌دهد. هرچند بر این کتاب نقدهایی وارد شده، اما این کتاب از نخستین منابع آموزشی آکادمیک در موضوع زیبایی شناسی و فلسفه هنر است

نویسنده در فصل نخست به بیان روش‌کاری و شرح مقولات و مفاهیم مورد بحث خود در این کتاب می‌پردازد. در فصل دوم با عنوان «دشواری‌های تعریف زیبایی» زیبایی و مفاهیم وابسته به آن در رساله‌های افلاطون، ارسطو و در ادامه فلوطین، ادموند برک و کانت، توضیح و شرح شده‌ است.

احمدی در فصل سوم با عنوان «هنر و روح دوران» به فلسفه هنر و فلسفه تاریخ هنر از دیدگاه هگل پرداخته‌است. فصل چهارم «از نگاه هنرمند» نام دارد و در آن مقام هنرمند از دیدگاه رمانتیک‌های آلمانی، شلینگ، شوپنهاور و نیچه، بررسی شده‌است. فصل پنجم با عنوان «زمینه اجتماعی اثر هنر» به تحلیل دیدگاه‌های اندیشمندانی چون مارکس، انگلس، گئورگ لوکاچ و آنتونیو گرامشی درباره زمینه‌های اجتماعی هنر اختصاص دارد.

«هنر و مدرنیته» نیز عنوان فصل ششم کتاب است و در آن مدرنیسم از منظر تئودور آدورنو، نقد این اندیشمند از زیبایی شناسی و دیدگاه‌های زیبایی‌شناختی والتر بنیامین و برتولت برشت، بررسی و تحلیل شده ‌است.

احمدی در فصل هفتم کتاب با عنوان «از بیانگری تا شکل» با توضیح مفهوم «بیانگری در هنر» به بیان نظریات «بندتو کروچه» و «رابین جرج کالینگوود» در این‌باره پرداخته و در ادامه به بیان «نماد و بیانگری» از دیدگاه ارنست کاسیرر و همچنین دیدگاه‌های زیبایی‌شناختی ویتگنشتاین پرداخته است.
 
در فصل هشتم کتاب با عنوان «ساختار اثر هنری» دیدگاه‌های فرمالیست‌های روس و ساختارگرایان درباره هنر و نقد هنری و ادبی بررسی شده و در فصل نهم نیز با نام «ناخودآگاهی و هنر» دیدگاه‌های فروید و یونگ و همچنین زیبایی‌شناسی از منظر سوررئالیست‌ها تشریح شده‌ است.

«تاویل و دریافت مخاطب» عنوان فصل دهم کتاب است که در آن ضمن بحث‌هایی پیرامون میزان اثرپذیری مخاطب، ریشه‌های «زیبایی شناسی دریافت» و دیدگاه‌های یاس و آیزر و همچنین تاویل از منظر گادامر و پل ریکور، برای مخاطب باز شده‌ است.

فصل یازدهم کتاب به بحث و بررسی پیرامون شیوه‌های برخورد با اثر هنری و دیدگاه‌های مارشال مک‌لوهان و ژان بودریار در این حوزه اختصاص دارد. «معمای معنا» نیز عنوان فصل دوازدهم کتاب است و در آن نسبت حقیقت و هنر از منظر ژاک دریدا و مفهوم «متافیزیک حضور» این اندیشمند تحلیل شده‌است.

و در نهایت فصل آخر کتاب نیز با عنوان «راز اثر هنری» دیدگاه‌های مارتین هیدگر، فیلسوف شهیر آلمانی تحلیل و شرح شده‌ است. بحث هیدگر از گوهر شعر و نظرش درباره شعر هولدرلین، شاعر آلمانی نیز دیگر مبحث این فصل است.

در این فصل نیز برای نخستین بار در منابع فارسی زیبایی شناسی از دیدگاه برترین فیلسوف قرن، یعنی مارتین هایدگر و نظریه‌های ادبی او در زمینه هستی‌شناسی شعر به مخاطبان ارائه شده بود. هرچند که پس از این کتاب نیز عمده آثار هایدگر بویژه کتاب مهم او در زمینه زیبایی شناسی با عنوان «سرآغاز کار هنری» منتشر شد و کتاب‌ها و تک نگاری‌های متعددی نیز در موضوع منظومه فکری هایدگر در دسترس مخاطبان قرار گرفت، اما بازهم تحلیل احمدی اهمیت خود را از دست نداده است.

نشر مرکز نخستین انتشار «حقیقت و زیبایی» را در سال ۱۳۷۴ با شمارگان دو هزار نسخه، ۵۹۲ صفحه و قیمت یکهزار و ۸۰۰ تومان منتشر کرده بود.