بوشهر - آئین اختتامیه ششمین سوگواره عکاسی «خورشید بر نیزه» و شعر و نثر ادبی «بر بلندای عاشورا» با حضور مسئولان، دبیران و دانش آموزان شهرستان دیر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر آموزش و پرورش شهرستان دیر صبح چهارشنبه در این آئین گفت: زبان هنر، بهترین ابزار انتقال ارزش‌های عاشوراست به طوری که می‌تواند به‌خوبی ارزش‌ها و مفاهیم بلند حماسه عاشورا به‌ویژه روحیه‌ شهادت، ایستادگی، جهاد و مقاومت را به نسل جوان منتقل کند.

احمد عبدالله زاده هدف از برگزاری این سوگواره را ترویج فرهنگ عاشورایی در مدارس برشمرد و اظهار داشت: این سوگواره با هدف ترویج فرهنگ عاشورا و مطالعه دقیق رفتار امام حسین و آشنایی دانش آموزان با قیام اباعبدالله الحسین (ع) در مدارس شهرستان دیر برگزار شد.

وی با قدردانی از حضور شاعران، عکاسان و اصحاب فرهنگ و هنر در ششمین سوگواره عکاسی و شعر عاشورایی افزود: آموزش و پرورش شهرستان دیر در راستای رسالت و اهداف خود همواره توانسته است در زمینه‌های فرهنگی، تربیتی، علمی و اجتماعی اقدامات بسیار خوبی انجام دهد و افتخارات بسیار خوبی نیز در این مسیر توسط دانش آموزان کسب شده است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان دیر، گفت: اگر نسل جوان با عشق به اباعبدالله الحسین پرورش یابد هرگز این نسل گمراه نخواهد شد و با داشتن فرهنگ عاشورایی هیچ خطری هم نمی‌تواند جامعه را مورد تهدید قرار دهد.

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش دیر در این آیین گفت: جشنواره عکاسی خورشید بر نیزه و سوگواره شعر و نثر عاشورایی برای ششمین بار و به صورت ابتکاری در این شهرستان برگزار شده است.

اسماعیل مختارزاده با تأکید بر اینکه هنر و گرایش به زیبایی در فطرت انسان نهادینه شده است، اظهار داشت: فرهنگ عاشورا تاثیرپذیری خود را در جامعه به خوبی گذاشته است و در این جایگاه شعر عاشورایی جایگاه و عظمت خود را پیدا کرد.

مختارزاده گفت: با توجه به حفظ تمام عرصه‌های ادبی و هنری که لازمه ذوق سرشار جوانان و نوجوانان است فرهنگ اباعبدالله را توسعه خواهیم داد و در انتقال فرهنگ عاشورا نقش ایفا خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام محسن آزادی نیز در این مراسم گفت: هنر می تواند در انتقال باورهای دینی به نسل جوان مؤثر باشد و شعر آئینی از جایگاه والایی برخوردار است که با بهره گیری از این هنرها می توان حقایق قیام خونین کربلا را به نحو زیبا و مطلوب به تصویر کشید.

آزادی، هنر را بهترین مولفه برای انتقال مفاهیم ارزشمند عاشورا به نسل جوان عنوان کرد و اظهار داشت: شعر آیینی در اعتلای اعتقادات مردم نقش ویژه‌ای دارد و امیدواریم همچنان این هنر متعالی در بالا بردن شور و شعور جامعه مؤثر باشد.

حجت‌الاسلام آزادی گفت: نمی توان نقش هنر و هنرمندان را در زنده نگه داشتن حادثه عاشورا که ماندگارترین و تاثیرگذارترین رویداد تاریخی تشیع است را نادیده انگاشت چرا که شعر و هنر در تثبیت قیام عاشورا همواره حائز اهمیت بوده و باید با استفاده از این ظرفیت نسبت به گسترش فرهنگ عاشورایی و انعکاس قیام حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) تلاش کرد.