شبستر- رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان شبستر، بر ترویج فرهنگ وقف در جامعه تاکید کرد و گفت: مسئولان فرهنگی باید در این راستا تلاش گسترده ای داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام عزالدین تقی زاده صبح امروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت دهه وقف و تقدیر و تشکر از دست اندرکاران و خیرین و واقفین افزود: تلاش های بسیار خوبی در راستای ترویج این فرهنگ و سنت حسنه و همچنین گرایش افراد به انجام این کار خیر در شهرستان شبستر انجام شده که این مهم مرهون تلاش های واقفین و همدلی و همکاری خیرین است.

وی امر وقف را حساس عنوان کرد و افزود: با ارج نهادن به این ارزش گذشتگان، باید از این فرهنگ معنوی پاسداری کرده و به آیندگان منتقل کنیم چرا که سنت حسنه وقف بسیاری از مشکلات جامعه را در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و ... مرتفع خواهد نمود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شبستر در ادامه با بیان اینکه همه به دنبال احیای فرهنگ وقف در جامعه هستیم، ادامه داد: این مهمترین وظیفه و رسالت ماست که از دیرباز بزرگان دینی و اهل بیت عصمت و طهارت بر آن تاکید فراوان داشته اند. لذا ما باید فضا و شرایطی را در جهت احیای بیش از پیش این سنت حسنه فراهم کنیم تا شاهد آثار و برکات این سنت حسنه که به آن تاکید فراوان شده است در جامعه باشیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به وجود نیات زیاد وقف و فواید مادی و معنوی که وقف از برای دنیای اسلام و مسلمین داشته است اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب بسیاری از موقوفات به صورت ملک شخصی توسط افراد سودجو و حاکمان خودکامه در آمده بود که این مهم بعد از انقلاب اسلامی ایران بسیاری از آنها احیا شد و در سال های اخیر نیز فعالیت های گسترده ای در راستای ترویج این فرهنگ در جامعه انجام شده است.

ثبت ۱۰ وقف جدید در سال جاری

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شبستر از ثبت ۱۰ وقف جدید در سال جاری در این شهرستان خبر داد و افزود: این شهرستان با ۹۰۰ موقوفه، ۲۰۰۰ رقبه رتبه سوم استانی را دارد

عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان شبستر اظهار کرد : اکنون ۵۰ درصد از نیات واقفان این شهرستان به عزاداری حضرت اباعبدا... الحسین(ع) اختصاص دارد که باید با جلب نظر نخبگان، وقفیات جدید را به رفع نیازهای جامعه معطوف کنیم. که حوزه سلامت و مستمندان از مهمترین اولویت های وقف های جدید در شهرستان شبستر هستند.

رییس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان شبستر ادامه داد: در سال جاری ضمن پالایش پرونده های وقفی و و تشکیل بانک اطلاعاتی سیستم بایگانی به نوعی رسیدگی و دسترسی به آنها آسان گردید لذا آنچه در این مجموعه نیز باید نسبت به آن تلاش شود این است که نباید در برابر زور و فشار برخی‌ها عقب بنشینیم، چراکه برای برخی تلخ است که منافع خود را از دست بدهند. بطوریکه با روحیه جهادی و انقلابی نگذاریم حقی از حقوق موقوفات و واقفان پایمال شود.

تقی زاده موقوفات را یکی از امانات الهی دانست و با ذکر اینکه باید در راه امانتداری موقوفات و حفظ منافع آنها تلاش کنیم تا اعتماد مردم نسبت به موقوفات روز به روز بیشتر شود، خاطرنشان کرد: چون وقف از مصادیق بارز باقیات و صالحات است و در قرآن کریم و روایات معصومین مکرر راجع به باقیات و صالحات صدقات و خیرات جاریه سخن به میان آمده است و این چیزی است که مردم بارها بدان تشویق شده‌اند.

رئیس اوقاف و اموور خیریه شهرستان شبسترگفت: متاسفانه این اداره آنچنان از اعتبارات دولتی منتفع نیست لذا از مسئولان استانی و شهرستانی می خواهیم در تخصیص اعتبارات این اداره را در راستی تحقق برنامه ها یاری کنند.

عزالدین تقی زاده شناساندن وقف و احیاء موقوفات را نیازمند همکاری رسانه ها و مسئولان دانست و گفت:: هماهنگی های خوبی با دیگر نهادها صورت گرفته تا گام هایی در شناساندن وقف و احیاء موقوفات داشته باشیم که در بین نقش خبرنگاران بی بدیل است.

تقی زاده با اشاره به اماکن و بقاع متبرکه در شهرستان، اظهار داشت: وجود امامزاده های متبرکه و نیز حضور مردم در این اماکن، ظرفیت خوبی برای فعالیتهای فرهنگی و مذهبی است که باید از این ظرفیت استفاده شود.