گرگان- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در گلستان شاهد بادهای گرم جنوبی هستیم و در پاییز امکان آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان به اوج می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب قزلسفلو عصر دوشنبه در گردهمایی منطقه ای حریق استان های شمال کشور که به میزبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان برگزار شد، اظهار کرد: استان گلستان به دلیل برخورداری از جنگل های هیرکانی از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: جنگل های سوزنی برگ، نوع کاربری ها و تغییرات اقلیمی شرایط را برای وقوع آتش سوزی و حریق در جنگل ها و مراتع استان مستعد کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: گلستان جزو محدود استان های کشور است که هم در بهار و تابستان و هم در پاییز شاهد حریق در جنگل ها و مراتع هستیم.

وی اضافه کرد: حدود ۵۰ هزار هکتار از جنگل های ۳۰ تا ۴۰ ساله سوزنی برگ و دست کاشت گلستان در کنار زمین های کشاورزی قرار دارند و درگیر آتش سوزی مزارع کشاورزی می شوند.

وی گفت: با وجود سیستم اعلام هشدار و کشیک های منظم با این که تعداد آتش سوزی در گلستان زیاد است اما سطح وسیعی از جنگل ها و مراتع استان دچار حریق نمی شوند.

قزلسفلو حضور گسترده مردم در جنگل ها، همپوشانی روزهای گرم و تعطیل را دلیل اصلی حریق در جنگل های استان اعلام و تصریح کرد: هرچند تجهیزات خوب خودرویی در گلستان اتفاق افتاده و در روزهای اخیر ۲۸ خودروی کمک دار در اخیر یگان های حفاظت شهرستان ها قرار گرفته اما همچنان نیازمند تخصیص اعتبارات هزینه ای برای اطفاء و حفاظت از جنگل ها هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استان دارای بادهای گرم جنوبی است و گر دو روز هوا گرم شود امکان آتش سوزی در جنگل های استان در فصل پاییز به اوج می رسد از اینرو نیازمند پشیبانی بیشتر در بحث اعتبارات هزینه ای هستیم.