قزوین- مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف کشور گفت: ایران با داشتن بزرگترین بانک ذخیره سلولی خاورمیانه امکان صادرات دانش فنی در سلول های بنیادی و پانسمانهای بیولوژیک را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ضرابی‌ مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف کشور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان که در محل جهاد دانشگاهی قزوین برگزار شد اظهارداشت: حجم خون ۸۰ تا ۲۰۰ میلیمتر است که ۵ تا ۱۰ دقیقه فرصت داریم از آن برای درمان استفاده کنیم.

وی بیان کرد: در کشورمان مانند مراکز علمی جهان امکانات مجهزی داریم و با داشتن  بزرگترین بانک ذخیره سلولی در خاورمیانه می توانیم در این عرصه گام برداریم.

ضرابی تصریح کرد: برای ذخیره سلول های بنیادی یک بانک عمومی داریم که با نیت خیرخواهانه اهدا می شود و یک بانک خصوصی که خانواده ها با پرداخت هزینه آن را برای استفاده خود نگهداری می کنند.

وی گفت: هزینه نگهداری بند ناف در بانک خصوص سه میلیون تومان برای هزینه اولیه و سالانه ۱۴۰ هزار تومان هزینه شارژ است.

ضرابی یادآورشد: در سراسر دنیا تاکنون ۸۰۰ هزار نمونه خون بند ناف در بانک عمومی و چهار میلیون نمونه نیز در بانک های خصوصی ذخیره سازی و بیش از ۴۰ هزار پیوند با استفاده از سلول های بنیادی انجام شده است.

وی گفت: تهیه خون بند ناف فرایند ساده و بدون درد و خطری دارد و در دسترس بودن آن نیز یک مزیت است.

راه اندازی ۳۱ دفتر استانی

ضرابی اضافه کرد: در حال حاضر مرکز ذخیره سازی خون بند ناف در ۳۱ استان کشور راه اندازی شده و در حال حاضر امکان انتقال نمونه خون بند ناف از کشورهای عراق، عمان و امارات نیز به ایران وجود دارد.

ذخیره سازی ۱۰۰ هزار نمونه در ایران

وی اظهارداشت: ما هم بانک عمومی و هم خصوصی برای نگهداری نمونه ها داریم و در حال حاضر۱۰۰ هزار نمونه دربانک خصوصی و ۱۵ هزار نمونه در بخش بانک عمومی جمع آوری شده و با داشتن مجهزترین آزمایشگاه تخصصی نیز شرایط خوبی را برای کارهای علمی و تحقیقیاتی برای کارشناسان این مرکز مهیا کرده است.

ضرابی گفت: با امکانات ایجاد شده امکان افزایش ظرفیت خود برای ذخیره سازی تا ۲۰۰ هزار نمونه را در کشور داریم.

ضرابی گفت: تنها مرکزی هستیم که خدمات جداسازی و ذخیره خون محیطی و مغز استخوان  بیماران سرطانی را انجام می دهیم.

وی بیان کرد: ۵۴ درصد نمونه های جمع آوری شده حاصل تولد نوزادان پسر و ۴۶ درصد حاصل نوزادان دختر است که در این میان ۱۴ درصد حاصل زایمانهای طبیعی و ۸۶ درصد سزارین است

اجرای طرح های توسعه ای در سلول های بنیادی

ضرابی با اشاره به اهمیت اجرای طرح های توسعه ای گفت: تولید محصولات سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از بند ناف از طرح های مهمی است که برای درمان کودکان فلج مغزی و یا سی پی استفاده می شود.

وی بیان کرد: بزرگترین کارآزمایی بالینی دنیا را در استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی بند ناف در کودکان ۴ تا ۱۴ سال راه اندازی کرده ایم که با همکاری مرکز طبی کودکان در یک سال گذشته درمان ۱۲۰ بیمار فلج مغزی آغازشده که به نتایج رضایت بخشی رسیده ایم و امیدواریم بتوانیم با تکمیل دانش تحقیقاتی خود خدمات درمانی به بیماران خاص هم داده شود.

مدیرعامل شرکت فناوری خون بند ناف رویان تصریح کرد: سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت دندان شیری از دیگر محصولات طرح های توسعه ای این مرکز محسوب می شودکه هنوز کاربردی نیست.

وی گفت: هرچند دانش فنی جداسازی سلول های پالپ دندان شیری و دندان عقل را داریم هنوز کاربرد بالینی ندارد واگر در اینده توجیه داشت آن را جمع آوری می کنیم البته در دنیا این بافت را جمع می کنند ولی فقط جنبه تحقیقاتی دارد.

دستیابی به دانش پانسمانهای بیولوژیک

وی در ادامه گفت: با دستیابی به دانش پانسمان های بیولوژیک امکان استفاده از پرده های جنینی را هم داریم که در جراحی قرنیه، پانسمانهای بیولوژیک زخم دیابتی، جراخی عروق، جراحی قرنیه شکم از این پانسمانهای بیولوژیک استفاده می شود.

امکان صادرات پانسمانهای بیولوژیک را داریم

وی بیان کرد: نمونه های جمع آوری شده امکان نگهداری تا ۲۰ سال را دارد و ما در حال حاضر امکان صادرات پانسمانهای بیولوزیک را هم داریم.

ضرابی اظهارداشت: بانک خون بند ناف ایران تنها مرکزی است که جداسازی و ذخیره سازی سلول های محیطی خون بند ناف و مغز استخوان را برای پیوندهای اتولوگ انجام می دهد و در این روش برای بیمارانی که نیازمند پیوند اتولوگ هستند ابتدا خون محیطی و مغز استخوان
جمع آوری شده و پزشک متخصص قبل از رادیوتراپی و شیمی درمانی بیمار مبتلا به سرطان  نمونه خون فرد را می گیرد تا اگر پس از شیمی درمانی سلول های خونی بیمار از بین رفت دوباره خون را به بدن بیمار بازگرداند.

وی گفت: قراردادهایی با سازمانهای مختلف منعقد شده که نمونه ها را استفاده کنند و ما گواهی می دهیم و در خارج از کشور هم بدنبال راه اندازی بانک خون بند ناف هستیم که می توانیم دانس فنی را صادر کنیم.

ضرابی اضافه کرد: برخی کشورها مایلند دانش فنی را به آنها منتقل کنیم تا خودشان نسبت به ذخیره سازی اقدام کنند و برخی نیز برای انتقال خون تمایل دارند که برای هر دو گروه اماده همکاری هستیم.

وی اظهارداشت: کشورهای محدودی دانش جداسازی سلول های بنیادی را دارند و ما امروز اگر شرایط آماده شود قادریم با صادرات محصول و دانش فنی نسبت به ارزآوری اقدام کنیم و چشم انداز ما صادرات سلول های بنیادی است.

ذخیره سازی ۸۰۰ نمونه خون بند ناف در قزوین

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف کشوردر ادامه اظهارداشت: در استان قزوین هم بیش از ۸۰۰ نمونه خون بند ناف ذخیره سازی شده که در مقایسه با استان های هم دیگر شرایط خوبی دارد.

وی گفت: بر اساس جمعیت و میزان زاد و ولد بترتیب استانهای تهران، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان و فارس بیشترین آمار ذخیره سازی خون بند ناف را به خود اختصاص داده اند.

ضرابی در پاسخ به این سوال که به چه خانواده هایی توصیه می کنید بند ناف اهداء کنند گفت:اگرخانواده هافرزند مبتلا به تالاسمی یا سرطان و بیماری های خونی دارند توصیه می کنیم حتما نسبت به ذخیره سازی خون بند ناف اقدام کنند.