کتابی تازه از جمال میرصادقی با عنوان «زنان داستان‌نویس نسل سوم» روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جمال میرصادقی نویسنده و منتقد نام‌آشنای ادبیات فارسی و از مدرسان باسابقه داستان‌نویسی در ایران، کتاب تازه خود را با عنوان «زنان داستان‌نویس نسل سوم» با بررسی و مرور ۶۵ داستان از نسل سوم زنان داستان‌نویس در ایران منتشر کرد.

وی درباره علت تالیف این کتاب می‌گوید: فکر توجه به آثار زنان داستان‌نویس نسل سوم زمانی در سر من افتاد که خواستم سه مجلد کتاب «جهان داستان، ایران» را بنویسم. در این آثار به داستن‌نویسان نسل اول و دوم پرداخته  بودم و از هر نویسنده نام‌آور این دو نسل، داستان کوتاهی برگزیده بودم و تفسیری بر آن نوشته بودم، نویسنده‌هایی که از آغاز داستان‌نویسی مدرن ایران آثار معتبری از خود برجا گذاشته بوند و جامعه هنری و منتقدان و خوانندگان ادبیات داستانی آنها را به‌عنوان نویسنده‌های تثبیت‌شده می‌شناختند. این آثار می‌بایست دنباله‌ای داشته باشد تا مسیر رشد و تحول داستان‌نویسی نوین ایران را نشان دهد، چون بعد از انقلاب نیز نویسنده‌هایی به وجود آمده‌اند و آثارشان در جامعه ادبی بازتاب بیافته است و باید از این نویسنده‌ها نیز صحبت کرد تا چرخه ادبیات داستانی نوین معاصر ایران کامل شود.

میرصادقی همچنین با اشاره به این کتاب عنوان کرده است: در نسل اول نویسنده‌ها که از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۲ هستند، تنها یک نویسنده نام آور با نام سیمین دانشور را در میان زنان داشتیم. در نسل دوم از نویسندگان ایران که از سال ۱۳۳۲ تا وقوع انقلاب را در بر می‌گرفت تعداد نویسنده‌های زن شاخص به ۵ نفر می‌رسید و افرادی چون گلی ترقی، مهشید امیرشاهی، مهن بهرامی و شهرنوش پارسی‌پور و غزاله علیزاده در میان آنها بودند. اما بعد از انقلاب به تعداد زنان داستان‌نویس به نحو بی‌سابقه و کم‌نظیری اضافه شده است. مجموعه داستان‌ها و رمان‌هایی از آنها انتشار یافته است که می‌توان حساب جداگانه‌ای برای آنها در عرصه ادبیات داستانی نوین ایران باز کرد.

یادآوری می‌شود این کتاب را به تازگی نشر مروارید روانه بازار کتاب کرده است.