بوشهر - یادواره شهید محمد درویشی با عنوان «آبروی محله» با هدف قدردانی از خانواده‌های شهدا، ترویج فرهنگ ایثار و معرفی حماسه‌ها و فداکاری‌های شهیدان به نسل امروزی برگزار شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - هادی دوراهکی: برگزاری یادواره شهدا «آبروی محله» یکی از با ارزش‌ترین و تأثیرگذارترین فعالیت‌های فرهنگی سپاه و بسیج است و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بدین معناست که راه و اهداف شهدا را خوب بشناسیم و آنرا ادامه دهیم.

طی سال‌های اخیر در تکریم مقام شهدا و  تعالی فرهنگ ایثار و شهادت ، آیینی ارزشی با رنگ و بوی ایثار و شهادت در محله های شهر دوراهک به همت  حوزه مقاومت جندالله، شورا و شهرداری و پایگاه های مقاومت برگزار می گردد که مورد استقبال مردم واقع شده است.

«کوچه‌هایمان را به نامشان کردیم که هرگاه آدرس منزلمان را می‌دهیم بدانیم از گذرگاه خون کدام شهید است که با آرامش به خانه می‌رسیم، ما آمده‌ایم تا بگوییم که فداکاری‌های شهیدان انقلاب در روح و باطن ما جای دارد و راه آنان هیچ‌وقت فراموش‌ نمی‌شود».

یادواره شهید محمد درویشی با هدف قدردانی از خانواده‌های شهدا، ترویج فرهنگ ایثار و معرفی حماسه‌ها و فداکاری‌های شهیدان به نسل امروزی با عنوان «آبروی محله» با حضور فزماندار شهرستان دیر، امام جمعه دیر، فرماندهی انتظامی و فرماندهی سپاه سید الشهدا شهرستان دیر، اقشار مختلف مردم، خانواده‌های شهدا، یادگاران دفاع مقدس و مسئولان شهرستانی در مقابل خانه این شهید بزرگوار در محله شهید  درویشی شهر دوراهک برگزار شد.

یادواره شهدا صدای بیدارگری است

امام جمعه دیر عصر شنبه در این آیین معنوی با تبریک هفته بسیج و هفته وحدت، گفت: شهدا بعد از شهادت خود، با ایجاد فضایی معنویی، یادآور مسئولیت های سنگین در جامعه هستند.

حجت‌الاسلام سید علی حسینی با بیان اینکه برگزاری یادواره شهدا، کمترین ادای حقی است که ما به شهدا داریم، اظهار داشت: برگزاری یادواره شهدا، صدای بیدارگری است که ما را از خواب غفلت بیدار می کند تا به مسئولیت هایمان در قبال کشور و انقلابمان هوشیارتر عمل کنیم.

وی بر ضرورت تبیین و فرهنگ سازی بیشتر فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تاکید کرد و افزود: انچه امروز باید در جامعه بسط داده شود همین فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت طلبی است چرا که دشمن از روحیه عاشورایی و شهادت طلبی جوانان انقلابی و متعهد ما هراس دارد.

امام جمعه دیر، براندازی نظام و ضربه به اسلام را از اهداف مهم دشمن به ویژه آمریکای جنایتکار برشمرد و تصریح کرد:امروز دشمن با برداشتن تقاب از چهره خود اعلام می کند که تنها هدف آنها براندازی نظام جمهوری اسلامی است که باید در این برهه حساس با تقویت بصیرت و ولایت مداری و حرکت در خط شهدا، همچون سدی محکم دشمن را از رسیدن به اهدافش ناکام بگذاریم.

انتقال پیام شهدا به نسل جدید

فرماندار شهرستان دیر در حاشیه این مراسم با گرامیداشت هفته وحدت و هفته بسیج در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امنیت و اقتدار کنونی کشور در سایه خون شهدای والامقام رقم خورده است و ما امروز وظیفه داریم تا با سرمشق‌گیری از شهدا در راستای آبادانی و اعتلای هر چه بیشتر کشور گام برداشته و تمامی نقشه‌های دشمنان را برای ضربه زدن به پایه‌های نظام خنثی کنیم.

کریم علی حسنی با اشاره به جنگ اقتصادی دشمن بر علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا با اتکا به ظرفیت‌های داخلی خود در مقابل این توطئه‌ها ایستادگی کنیم و دشمنان را شکست دهیم.

فرماندار دیر بر گرامیداشت یاد وخاطره شهدا وانتقال پیام آنان به نسل های آینده تاکید کرد و گفت: امروز همه ما باید در پاسداشت خون شهدا و صیانت از آرمانهای انقلاب سهیم باشیم و با بیداری و بصیرت راه نفوذ منفعت طلبان و فتنه‌انگیزانی که سعی در ایجاد تفرقه و دو دستگی در انسجام عمومی مردم متعهد و معتقد به نظام و انقلاب را دارند ببندیم.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

فرمانده سپاه سیدالشهدا شهرستان دیر نیز در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یادواره شهدای آبروی محله با هدف قدردانی و سپاسگزاری از خانواده های شهدا، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی حماسه‌ها و فداکاری‌های شهیدان به نسل امروز برگزار می‌شود.

سرهنگ پاسدار عیسی داوریان اظهار داشت: آنچه امروز دشمن به دنبال آن است کند کردن نوک پیکان حساسیت‌هایی چون ولایت‌مداری، تعهد به آرمان‌های دینی و انقلابی و پایبندی به راه و سیره امام و شهدا است و در این راه با رسوخ در بدنه فکری جامعه سعی در قالب کردن حربه نفوذ خود را دارد.

فرمانده سپاه شهرستان دیر با تبریک هفته بسیج و با بیان اینکه مردم ایران هیچ گاه زیر بار ظلم و ستم نمی‌روند، گفت: بسیج به برکت خون شهدا بالنده شد و اکنون در تمام عرصه ها خود را به خوبی نشان می دهد.

ایجاد ارتباط بیشتر با خانواده شهدا

فرمانده حوزه مقاومت جندالله شهر دوراهک نیز در آیین با تبریک هفته بسیج، گفت: شهدا حماسه‌سازانی هستند که با ازخودگذشتگی و  رشادت ضامن بقا، حفظ استقلال و آزادی نظام هستند.

غلامرضا دوراهکی با بیان اینکه، برگزاری یادواره شهدای آبروی محله از جمله طرح‌های است که برای ایجاد ارتباط بیشتر با خانواده شهدا در محله ها و با همکاری خانواده معظم شهدا برگزار می‌شود، اظهار داشت: بر همه ما لازم است تا در زندگی شهدا و وصایای آنها تدبیر کنیم و لحظه ای در این امر مهم غفلت نکنیم.

فرزند شهید محمد درویشی با بیان اینکه پدرم عاشق واقعی ولایت و کشورش بود در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ثبات نظام، امنیت و آرامش کشور مدیون شهدا و ایثارگران است، کسانی که با بهره‌گیری از  فرهنگ غنی ایثار و شهادت در راه مکتب و میهن خود جان‌فشانی کردند.

عبدالله درویشی اظهار داشت: امروز هیچ اثری و هیچ نام و نشانی از افرادی که می‌توانستند در دفاع مقدس موثر باشند اما کوتاهی کردند، نیست اما شهدا جاودانه شدند و در آینده نیز مردم چنین قضاوتی در مورد همه آنان که می توانستند برای این انقلاب و خانواده های معظم شهدا قدمی بردارند و برنداشتند خواهند کرد.

غلام کوهی صفت رئیس شورای اسلامی شهر دوراهک و برادر شهید حسین کوهی صفت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شهادت در راه خدا نصیب هر کسی نخواهد شد و مقام بالایی است و خانواده‌های شهدا فرزندانی را تربیت کردند تا خون این عزیزان در راه دین ریخته شود و در این راه به شهادت برسند.

وی اظهار داشت: شهدا هدایت‌کننده ما در مسیر روشن حق و  حقیقت خواهند بود بنابراین زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهدا نه‌تنها یک وظیفه دینی بلکه بااقتدار، شکوه و امنیت کشور  گره‌خورده است.

خاطره گویی، شعرخوانی، سخنرانی، مداحی، تجلیل از مقام شامخ شهید و خانواده آن ازجمله ویژه‌برنامه‌های این یادواره شهدا بوده است.