شیراز- معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعطای جایزه کتاب سال در زمینه حقوق شهروندی در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر کاراندیش، شامگاه شنبه در آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس که در شیراز برگزار شد، گفت: اگر یک جامعه یا کشور توسعه فرهنگی پیدا نکند قطعا نمی تواند در حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی توسعه پیدا کند.

وی افزود: این را همه قبول دارند که توسعه یک کشور محقق نمی شود مگر که در آن کشور تحقیق و پژوهش باشد؛ این وقتی شکل می گیرد که مطالعه شکل بگیرد.

کاراندیش در ادامه گفت: درخواست می کنم از نمایندگان مجلس که الان که فصل بودجه است توجه به فرهنگ شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه ۳۷۳ نمایشگاه استانی موید پاسخ این سوال است که این نمایشگاه ها با هدف حمایت از ناشران دایر می شود یا نقشی در افزایش سرانه مطالعه کشور دارد؟ یا وزارت فرهنگ و ارشاد آیا رسالتش حمایت از ناشران است یا برنامه هایی برای افزایش سرانه مطالعه است؟

وی در عین حال تصریح کرد: یکی از دلایل برگزاری نمایشگاه حمایت از ناشران است اما دلیل دیگر آن این است که مردم در یک مقطع زمانی به کتاب های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند، اما در حوزه دیگر که سوال می شود وزارت چه اقدامی در افزایش سرانه مطالعه انجام داده است به طور اختصار می گویم که یک تمرکز زدایی از برنامه ریزی اجرا و بردن برنامه ها به استانها که در این راستا اقداماتی با تکیه بر بسیج ظرفیت های بومی به ملی، شبکه های فعال کتابخوانی در استانها، ایجاد شدند، این در حالیست که جشنواره انتخاب پایتحت کتاب کشور پیش بینی کردیم که رقابت ایجاد شده باعث می شود در شهرهای مختلف همه نهادها وارد موضوع شوند و در جهت توسعه و ترویج کتابخوانی تلاش کنند.

کاراندیش دیگر اقدام وزارت ارشاد را در زمینه ترویج کتاب اعلام کرد: برگزاری جشنواره روستاهای دوستدار کتاب که ۱۰ روستا را انتخالب و یک روستای برگزیده معرفی می شود، در حالیکه از سال ۹۳ جشنواره تقدیر از افراد و گروه های برگزیده در ترویج کتاب هم برگزار شده است.

وی دیگر اقدام را برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان عنوان کرد که در مجتمع ها برگزار می شود و افراد در گروه های چند نفره به کتابخوانی می پردازند؛ این باعث شده که رونق پیدا کند و ایجاد انگیزه شود؛ ۸ هزار باشگاه با ۵۰۰ هزار عضو در این باشگاه ها داریم.

معاون حقوقی وزارت ارشاد به دوشنبه های کتابخوانی در مهدهای کودک کشور، اشاره کرد و افزود: طرح های فصلی ترویج کتابخوانی ازجمله پاییزه، عیدانه و تابستانه در ترویج کتابخوانی راه اندازی شده است و از طریق ۳۴۰۰ کتابخانه شهری و روستایی خدمات کتابخوانی داده می شود.

وی درعین حال اضافه کرد: ۵ هزار نسخه از منشور حقوق شهروندی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران توزیع شد که ۴ هزار نفر در مسابقه ای در این رابطه در نمایشگاه کتاب شرکت کردند.

معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از اعطا جایزه کتاب سال در زمینه حقوق شهروندی در سال آینده خبر داد.

گفتنی است، در ادامه این مراسم که با حضور معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، از تمبر یادبود پژمان ضیائیان، هنرمند عکاس رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هفدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس با حضور بیش از ۸۰۰ غرفه در محل نمایشگاه بین المللی شیراز تا ۸ آذرماه ادامه دارد.