به گزارش خبرگزاری مهر، در سومین نشست «گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی» در پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت که عصر پنجشنبه 8 آذرماه برگزار شد وحید یامین پور گفت: نوعی سردرگمی در جبهه فرهنگی انقلاب دیده میشود و میتوانیم ادعا کنیم که جریان منصوب به انقلاب اسلامی هیچ گاه این تکثر و تنوع را نداشته باشد.
در ادامه وحید جلیلی نیز با بیان اینکه ما امروز در فضای هنر و رسانه با موضوع تناظر معکوس رو به رو هستیم، گفت: هرچقدر جمهوری اسلامی قویتر و پیشرفتهتر باشد، بازنمایی آن در هنر و رسانه سیاهتر بوده است. شاید در دهه ۶۰ یا اوایل دهه ۷۰ سینمای پرنشاط و امیدوارتری داشتیم و از جهات گوناگون وضع ما بهتر از وضع امروز بود. هرچه نظام پیش آمده، بازنمایی برعکس بوده است و اگر ۱۰۰ فیلم در طول سال ساخته میشود، ۵۰ فیلم در ژانر فلاکت است.
جلیلی ادامه داد: این واقعیت امروز فضای رسانهای و هنری کشور است. بهانه این بحث مقاومت و سینمایی است و فضای رسانهای ما خیلی ضخیم است و عمدتا با نقد فیلم و تعداد زیادی از منتقدان رو به رو هستیم. در کنار اینکه جریان نقد فیلم در ۱۰ سال اخیر گسترش یافته اما ما فاقد نقد سینما هستیم.
او در پاسخ به اینکه چرا بازنماییها بیشتر ذیل ژانر فلاکت است، توضیح داد: داستان نویسی در ایران به جای رویاسازی کابوس میسازد و به جای نگاه به جمال زاده سمت صادق هدایت رفتیم. کارکرد سینما در جهان بازنمایی رویاها و قهرمان های تخیلی است و ما نه تنها قهرمان تخیلی نمی سازیم بلکه قهرمان های تخیلی را سانسور میکنیم. در سینمای ایران چندهزار فیلم در چندسال اخیر ساخته شده، اما چهل سال بعد از انقلاب، یک فیلم انقلابی نداریم.
جلیلی ادامه داد: الیور استون به ایران آمد و پرسید چرا فیلم هایی درباره انقلاب نداریم، اما اعتراض کردند و گفتند ما آمدیم حرف هنری بشنویم و سیاسی نباشد. ما ۱۷ هزار شهید ترور داریم که تنها سه فیلم به همت مهدویان درباره آن ساخته شده است.
فکر میکنیم هرچه فلاکت بیشتر، فیلم هم بهتر!
او با مقایسه سینمای ایران و اروپا و میزانی که به سینمای اجتماعی در اروپا پرداخته میشود، بیان کرد: اروپاییها ۴۰ فیلم درباره مشکلات اجتماعی ساختند و ۴۰ فیلم در بین ۷۵۰ فیلم ساختند. فیلم «ملبورن» حدود یکساعت و نیم در پی پیدا شدن پیکر یک نوزاد و تلاش برای پنهان کردن آن میگذرد. همچنین «لاک قرمز» هم فیلم بسیار تلخی است و هیچ نقطه امیدی برای مخاطب نگذاشته است. در اینجا نیاز به رعایت منطق دراماتیک نداریم، هرچه فلاکت بیشتر فیلم بهتر است. هیچکس نیست که جامعه را در کلیت نقد کند و جالب است که فیلمسازان در مصاحبه های خود فیلم هایی را تبلیغ میکنند که فلاکت و بدبختی پمپاژ میکنند و میگویند شما با شادی جامعه مخالفید.
جلیلی تأکید کرد: با توجه به حجم جنایت در زمینه ترور باید قویترین فیلمهای پلیسی دنیا را داشته باشیم و ایران یکی از مهمترین مقاصد جاسوسی دنیاست. جلوی چشم ما مجید شهریاری استاد دانشگاه شهید بهشتی را ترور کردند و همان روز استاد دانشگاه نشسته و در خصوص اینکه ما در توهم توطئه به سر میبریم، صحبت میکند.
او در پاسخ به این پرسش که آیا این نگرشی که شما از آن صحبت میکنید، دامنگیر جریان عناصر انقلابی شده است، گفت: ابراهیم حاتمیکیا فیلمسازی است که با ابزار فیلمسازی خود به آرامی پیش میرود و به انقلاب خدمت کرد. او «آژانس شیشهای» را ساخت، اما خبرنگار پرتیراژترین رسانه کشور از او میپرسد، فکر نمیکنید از عدالت دور شدهاید؟... حاتمی کیا این طور با هجوم رسانهها رو به رو میشود، دیگر چه انتظاری از فیلمسازان جوان دارید.
جلیلی افزود: شبکههای ما «به وقت شام» را کمدی خواندند و جمهوری اسلامی چنین جایی است و میگویند اگر میخواهی کارگردانی کنی دوتا ناسزا به جمهوری اسلامی بده و بعد هم فیلمساز تور دور اروپا میرود.
در پایان یامینپور گفت: ما اعتراف میکنیم در این جریان درگیر ترور رسانهای و مارپیچ سکوت شدیم. نهادهایی که متولی آموزش هستند باید شیوه این رفتار سازمانی و حمله به دیگران را آموزش دهند، اما هیچ نهادی متولی آموزش این رفتار سازمان یافته و حفظ خود در برابر آن، نیست.
پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به دبیری محمد خزاعی از پنجم تا نهم در سینما فلسطین برگزار میشود.