به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد اطلاع رسانی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، احمد وکیلی دبیر بخش نقاشی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به تفکیک شاخههای دهگانه هنرهای تجسمی در این دوره از جشنواره گفت: به نظر من رویه قبلی که در جشنواره تجسمی وجود داشت و رشتههای هنرهای تجسمی در کنار یکدیگر داوری میشدند، باعث خلط مبحث میشد.
وی ادامه داد: شرایط اجتماعی ما در حوزه هنر چندان تدوین شده نیست که نقاشی بتواند در کنار هنرهای جدید قرار بگیرد و یا خوشنویسی و عکاسی در کنار یکدیگر داوری شود بنابراین جدا شدن این شاخهها تصمیم بسیار درستی است که باعث میشود ارزیابیها بهتر انجام شود. از سوی دیگر ارزشگذاری هر رشته هنری به صورت جداگانه باعث میشود جوانان گمان نکنند آخرین دستاوردها در هنر جهان، مربوط به هنر جدید است و باید حتما هنر جدید را دنبال کنند. با داوری رشتههای مختلف آنها متوجه میشوند که نقاشی و سایر رشتهها نیز زنده هستند، بازار دارند و هنرمند میتواند آنها را دنبال کند.
این نقاش پیشکسوت اظهار کرد: حضور گالریها در جشنواره امسال نیز بسیار مغتنم است چون در جامعه ما همه هنرمندان به گالری مراجعه میکنند و گالریدار با توجه به سلیقه مخاطبان خود، آثار هنرمندان را برای نمایش انتخاب میکند. هنرمندان شهرستانی که به جشنواره تجسمی فجر میآیند این بار توسط گالریها دیده و شناخته می شوند، بنابراین حضور گالریها باعث ایجاد ارتباط میان هنرمندان شهرستانی با خریداران می شود. نکته مهم دیگر در مورد گالری ها توجه به اقتصاد هنر است؛ اینکه آثار هنری در جشنواره تجسمی فجر به معرض فروش گذاشته میشوند، باعث میشود که تصور جامعه درباره جدایی هنر و اقتصاد اصلاح شود.
وی با اشاره به سیاستگذاریهای جشنواره یازدهم گفت: به نظر من تیم ابراهیم حقیقی به عنوان دبیر جشنواره، تیم خوب و جدی است و همه اعضای آن افرادی نوگرا هستند که نگاهشان به جشنواره یک نگاه دولتی نیست. به نظر من جشنواره تجسمی در دورههای گذشته مسیر غلطی را طی کرده بود و اگر با تغییر سیاستها در این دوره، بتواند تا حدود ۳۰ درصد هم موفق عمل کند، اتفاق بسیار بزرگی در این زمینه رخ می دهد.
وکیلی بیان کرد: جشنواره تجسمی فجر برای اینکه موفق شود و در میان هنرمندان جایگاه خود را پیدا کند در وهله اول باید از حالت دولتی خارج شود البته به دلیل اینکه بانی این جشنواره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است نمیتوان آن را به طور کامل از بدنه دولت جدا کرد اما مانند جشنواره فیلم فجر میتوان امور آن را به بزرگان هنر سپرد بنابراین اولین اقدام اعتمادسازی است تا هنرمندان متوجه شوند این جشنواره کمکم از شرایط دولتی خارج میشود.
دبیر رشته نقاشی جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: نکته دیگر این است که جشنواره باید بازده مالی برای هنرمندان جوان و پیشکسوت داشته باشد. در جشنواره واسطهگری و روابط نقشی ندارد و بالابودن کیفیت آثار حاضر در جشنواره باعث میشود به فروش بروند.
وی درباره بخش استانی جشنواره تجسمی فجر نیز گفت: به نظر من گسترش جشنواره تجسمی فجر در استانها گامی بسیار مثبت و به حق است. نباید همه توجهها به تهران باشد. اینکه در اولین قدم تصمیم گرفته شده است تصاویری از آثار هنری مطرح را در شهرستانها نمایش دهند، باعث میشود مخاطبان شهرستانی بتوانند با این آثار آشنا شوند. در حوزهای مانند سینما میبینیم که مردم به شکلهای مختلف به فیلمها دسترسی دارند و میتوانند درباره آنها داوری داشته باشند اما در حوزه تجسمی اینگونه نیست و مردم شهرستان دسترسی به آثار ندارند. باید ارتباط میان تهران و شهرستانها بیشتر شود تا هنرهای تجسمی در شهرستانها توسعه پیدا کند. برای این کار خوب است که آثار منتخب جشنواره در شهرستانها نمایش داده شده و در جریان نشستهایی، تجزیه و تحلیل داوران درباره آن آثار مطرح شود.
دبیر رشته نقاشی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در پایان درباره معیارهای انتخاب و داوری آثار نقاشی در جشنواره گفت: بر اساس شعار معروف «بومی فکر کن، جهانی عمل کن» این گرایش در داوری آثار وجود خواهد داشت و آثاری انتخاب میشوند که به میراث غنی کشورمان توجه و آن را با زبانی جهانی مطرح کردهاند. این شعار یک کلید واژه بسیار خوب است و به ما میرساند که باید در آثار هنری به هویت توجه شود. حال تشخیص این که درک اشخاص از هویت چگونه است و تا چه حد عمق دارد یا اینکه جنبه توریستی در نگاه آنها وجود دارد، بر عهده داوران است.