بیرجند- مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به افتتاح ۱۵ طرح آبزی پروری طی دهه فجر در استان گفت: از جمله این طرح‌ها اولین مجتمع پرورش ماهی تیلاپیا نیل است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی سعیدی ظهر شنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران خراسان‌جنوبی از پروژه آبزی پروری روستای شوکت آباد بیرجنداظهار کرد: در سال گذشته هزار و ۱۵۲ تن انواع آبزیان در خراسان‌جنوبی تولید و یک میلیون قطعه انواع ماهی تزئینی نیز تولید شد.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: خراسان‌جنوبی از نظر تولید آبزیان رتبه هیجدهم در بین استان‌های غیر ساحلی، از نظر اعتبارات استانی رتبه دهم در بین شیلات استان‌های غیر ساحلی و در تخصیص اعتبارات نیز رتبه دوازدهم را داریم.

پیش‌بینی تولید هزار و  ۳۰۰ تن آبزی

سعیدی با اشاره به اینکه پیگیر مجوز پرورش زالو برای علاقمندان هستیم، ادامه داد: برای سال ۹۷ پیش بینی تولید هزار و ۳۰۰ تن آبزی و تولید یک میلیون و ۲۰۰ قطعه ماهی زینتی را داریم.

وی افزود: در دهه فجر دو مرکز  تکثیر ماهی زینتی در شهرستان های قاین و بشرویه افتتاح می شود.

 مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در خراسان‌جنوبی دو نوع ماهی سرمابی  چون قزل آلای رنگین کمان و گرمابی چون کپور پرورش می‌یابد، ادامه داد: در خراسان‌جنوبی هفتاد باب استخر پرورش ماهی قزل آلا، ۶۵۰ باب استخر ماهی گرمابی، ۱۰ واحد صنعتی تولید ماهی زینتی و ۲۳ واحد خانگی تولید ماهی زینتی در خراسان‌جنوبی داریم.

پرورش آبزی و تأثیر در تولید محصول ارگانیک

سعیدی افزود: آبزی‌پروری علاوه بر اینکه یک شغل درآمد زا محسوب می‌شود، گفت: با پرورش ماهی به سمت تولید محصولات ارکانیک نیز حرکت می‌کنیم چرا که مدفوع ماهی کود محول در آب است که با استفاده از آن کود شیمایی از چرخه حذف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وام‌های متفاوتی که به جهاد کشاورزی اختصاص می‌یابد مجموعه شیلات را نیز در برمی‌گیرد، گفت: با توجه به اینکه در سال‌های اخیز تنها به مجموعه‌های مجوز دار شیلات تسهیلات تعلق می‌گیرد بسیاری از واحدها برای اخذ مجوز اقدام کرده‌اند.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در خراسان جنوبی مصرف آبزیان در خراسان جنوبی چهار و نیم کیلوگرم در سال برای هر نفر است، اظهار کرد: در شرایط فعلی به دنبال ترویج مصرف گوشت ماهی است.

سعیدی با بیان اینکه بسیاری از تولیدات آبزی خراسان‌جنوبی به سایر استان‌ها و حتی سایر کشورها چون عراق صادرات می‌شود، بیان کرد: در سال گذشته ۳۵۰ تن ماهی تولیدی در سال گذشته ماهی قزل آلا و مابقی سایر انواع آبزیان بوده است.

وی ادامه داد: از فروردین سال جاری پیگیری مجوز پرورش ماهی تیلاپیای نیل بودیم که با شرط تدوین آیین نامه زیست محیطی این مجوز اعطا شد.

اولین مجتمع پرورش ماهی تیلاپیای خراسان جنوبی دهه فجر افتتاح می‌شود

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به افتتاح ۱۵ طرح آبزی پروری در دهه فجر در خراسان‌جنوبی با ظرفیت پنج هزار تن گفت: در دهه فجر امسال به عنوان سومین استان کشور مجتمع پرورش ماهی تیلاپیای نیل را در فردوس افتتاح و به دنبال آن اولین جشنواره استانی طبخ آبزیان در این شهرستان را برگزار می‌کنیم.