به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه ای دست اندرکاران ارکستر زهی «آرکو» به رهبری ابراهیم لطفی شامگاه چهارشنبه نوزدهم دی در فروشگاه شهر کتاب دانشگاه برگزار شد. این ارکستر در اولین کنسرت رسمی خود روزهای ۲۰ و ۲۱ دی در تالار رودکی تهران به اجرای آثار آهنگسازان دوره باروک می پردازد.
ابراهیم لطفی رهبر ارکستر زهی «آرکو» در ابتدای این نشست رسانه ای درباره شکل گیری مجموعه آرکو توضیح داد: داستان آرکو از اینجا شروع شد که شاگردان من ابراز تمایل زیادی برای تشکیل یک ارکستر داشتند از همین رو تصمیم گرفتم با کمک برخی از دوستان از جمله علی جعفری پویان استارت تشکیل ارکستر را بزنیم. البته اولین تجربه من در رهبری ارکستر به ۱۷ سال پیش بازمی گردد که در فرهنگسرای نیاوران محموعه ای را هدایت کنم اما پس از این حضور تمام زمان خود را صرف تدریس و داوری کردم. البته این دوری اساسا دلیل خاصی ندارد زیرا در این مدت فکر می کردم که هر گاه لازم باشد می توانم در حوزه های این چنینی فعالیت کنم.
تولد در تابستان، کنسرت در زمستان
وی درباره نحوه انتخاب رپرتوار این کنسرت اظهار کرد: ما فکر کردیم انتخاب آثار دوره باروک می تواند برای مخاطب تخصصی موسیقی شکل و شمایل جذابی داشته باشد. ضمن اینکه چنین آثاری نیز می تواند برای نوازنده ها و هنرمندان حاضر در یک ارکستر جدی نیز کمک قابل توجهی کند. به هر حال این ارکستر فعالیت خود را از تابستان امسال آغاز کرد و ما در این مدت تلاش کردیم که با حل مشکلات موجود در ارکستر و تاریخی که برای برگزاری کنسرت در نظر گرفتیم کار به اینجا برسد.
ما ارکسترهای خوبی در کشور داریم که کارهای خوبی انجام می دهند و اتفاقا اجراهای با ارزشی هم هستند. در این راه می توانم به ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فیلارمونیک به رهبری آرش گوران اشاره کنم که در سطح قابل قبولی به فعالیت مشغول هستنداین مدرس و نوازنده موسیقی کلاسیک کشورمان درباره وضعیت ارکسترهای کشور تصریح کرد: ما ارکسترهای خوبی در کشور داریم که کارهای خوبی انجام می دهند و اتفاقا اجراهای با ارزشی هم هستند. در این راه می توانم به ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فیلارمونیک به رهبری آرش گوران اشاره کنم که در سطح قابل قبولی به فعالیت مشغول هستند اما شما بدانید همین که ارکسترها تشکیل می شوند ولو سطح کیفی مناسبی هم نداشته باشند به طور حتم می تواند اتفاق ارزشمندی تلقی شود. طبیعتا اگر بخواهیم نگاه بین المللی به ماجرا داشته باشیم نمی توان گفت که خلاء احساس می شود، به عبارتی آنچه من در این دوران شاهد آن هستم انرژی و اشتیاقی است که در کشورمان می بینم. موضوعی که باعث شد که من هم بعد از ۱۷ سال وارد مجموعه «آرکو» شوم.
رهبر ارکستر «آرکو» درباره وجه تسمیه واژه «آرکو» برای نامگذاری ارکستر گفت» آرکو به ۲ معنی است که اولی به معنای بین المللی آن مترادف با واژه آرشه است و وجه ایرانی آن هم به معنای کوه برافراشته است که این نام برای ما عنوان جالب توجهی بود که فکر کردیم می تواند عنوان مناسبی برای مجموعه ما باشد.
پروژه «بینوایان» و یک شوک بزرگ
علی جعفری پویان نوازنده و کنسرت مایستر ارکستر «آرکو» درباره دلایل تشکیل این مجموعه گفت: در روزهایی که خیلی کم انرژی بودم و تلاش کردم از حوزه ارکسترها دور باشم، هیچ روندی را با تفکر هنری نمی دیدم که بتواند من را در ارکسترها نگه دارد. من در این چند سال کوشش کردم که توقعی نداشته باشم مگر آن که موسیقی برای موسیقی کار شود و این حضور استاد لطفی بود که دوباره من را تشویق کرد که بار دیگر تجربه جدی را برای حضور در یک ارکستر داشته باشم. به طور حتم آرکو یک پایگاه خوب برای نوازندگان جوان در کنار استاد لطفی است و حیف که در این ۱۷ سال از جضور این هنرمند بزرگ فقط به موضوع تدریس بسنده شد. البته من در همین جا لازم است از دوستانم در ارکسترهای دیگر تشکر ویژه ای داشته باشم که این چنین توانسته اند ارکسترها را سرپا نگه دارند و این نکته را هم بگویم عدم حضور من در این مجموعه ها اصلا دلیل حاشیه داری ندارد، بلکه فقط به جهت گرفتاری و مشغله هایی است که در حوزه های دیگر به ویژه تدریس دارم.
وی ادامه داد: همه ارکسترها وقتی تشکیل می شوند نیت بلند مدت دارند. نیت ما هم حضور در یک جریان مداومی است که امیدوارم بتوانیم به نتایج مثبتی برسیم. وقتی یک نوازنده خود را با ادبیات موسیقی کلاسیک جلو می برد قطعا می تواند در حضور مستمرش پیرامون یک مجموعه موسیقایی نیز تقش بسزایی داشته باشد. من معتقدم ارکسترهای نوپا و جدی را باید با ارکسترهای دولتی تفکیک کرد زیرا این مجموعه ها به شدت نیازمند حمایت های همه جانبه است.
این نوازنده ویولن ضمن قدردانی از علی صمدپور، موسسه «شهر صدای پارسیان»، موسسه نشر و پخش جوان و بنیاد رودکی برای حمایت از ارکستر زهی «آرکو» درباره تغییراتی که در ترکیب ارکستر آرکو در کنسرت پیش رو به وجود آمده، بیان کرد: وقتی پروژه «بینوایان» آغاز شد مجموعه ارکستر آرکو نیز دچار تغییراتی شد و می توانم بگویم ما را شوکه کرد به طوری که مجبور شدیم به دلیل حضور بسیاری از نوازندگان در این پروژه جابجایی و تغییر آرایشی را داشته باشیم. همین موضوع باعث شد که وقفه ای برای گروه ما ایجاد شود و ما با برنامه ریزی دیگری کار را پیش ببریم. شما بدانید که خیلی ها دوست دارند با استاد لطفی کار کنند اما به قدری آلوده کار و فشردگی پیرامون آن شدند که ما با تداخلاتی در این زمینه مواجه شدیم. البته طی این مدت یک ماهه بنده از نیما جوان خواستم که به پروژه اضافه شود تا در حوزه دغدغه های اداری مشکلی نداشته باشیم و باید بگویم در این مدتی که او وارد پروژه شد ما آرام تر به کار خود ادامه دادیم.
حضور «آرکو» در جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر
نیما جوان از دست اندرکاران ارکستر زهی «آرکو» نیز در این نشست گفت: من حتم دارم که این مجموعه تبدیل به یکی از بهترین ارکسترهای کشورمان خواهد شد. زیرا صدایی که از این ارکستر برای گوش شنونده خارج می شود به قدری دارای کیفیت است که واقعا لذت شنیدن کارهایشان را دو چندان می کند. این ارکستر یکی از جوان ترین مجموعه های موسیقایی کشورمان است که مطمئنم آینده بسیار خوبی در انتظار آنهاست. ما امروز بسیار خوشحالیم اعلام کنیم که این گروه می تواند در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نیز حضور داشته باشد زیرا وقتی آقای فرهت با کارهای مجموعه ما آشنا شد همان لحظه با دست اندرکاران جشنواره تماس گرفت و اعلام کرد که ارکستر زهی «آرکو» در این دوره از جشنواره نیز حضور پیدا کند.
وی در پایان صحبت های خود عنوان کرد: یک رپرتوار کلاسیک هر چقدر در حوزه رسانه ای با قوت بیشتری حرکت کند قطعا می تواند در بین مخاطبان غیر تخصصی موسیقی نیز نفوذ پیدا کند. من بر این باورم مخاطبان ما این ظرفیت را دارند که بتوانند شنونده بهترین رپرتوارها در حوزه موسیقی کلاسیک باشند و این میسر نمی شود مگر با همدلی و همکاری همه اهالی موسیقی و مدیران که می توانند در شرایط فعلی نقش اثر گذاری داشته باشند.