دفتر آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) با همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به طور کلی ایران 3 پروژه ریز پهنه بندی لرزه ای شهر تهران (79-80)، طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران (82-84) و توانمند سازی سیستم واکنش اضطراری در 72 ساعت بعد از وقوع زلزله (85-88) را در زمینه مدیریت بحران به اجرا در آورده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، طی یک سفر مطبوعاتی جمعی از خبرنگاران رسانه های مختلف داخلی ، پروژه هایی که توسط سفارت ژاپن و جایکا در ایران به اجرا درآمده است، مورد تشریح و بازدید قرار گرفت.

آقای فوجی ، رایزن سفارت ژاپن پیش از آغاز این بازدید، طی سخنانی اظهار داشت: همکاری های فنی کشور ژاپن با ایران از سال 1957 آغاز شده و طی 50 سال اخیر، این همکاری ها با اعزام کارشناسان ژاپنی به ایران و اعزام کارآموزان ایرانی به ژاپن ادامه دارد.

وی افزود: طبق آمار، تا سال 2005 میلادی، 2 هزار و 550 نفر کارآموز ایرانی به ژاپن و 660 نفر کارشناس ژاپنی به ایران اعزام شده اند.

رایزن سفارت ژاپن، زمان تاسیس دفتر آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) در ایران را سال 2005 میلادی ذکر کرد و گفت: از آن زمان تاکنون این همکاری ها نسبت به گذشته ارتقا کمی و کیفی مطلوبتری یافته است.

فوجی یادآور شد: سفارت ژاپن از سال 1999 میلادی از طریق کمک های بلاعوض مردمی در قالب پروژه های تامین امنیت انسانی به سازمان های غیر دولتی (NGO) و سازمان های دولتی محلی به ایران کمک کرده است.

وی ادامه داد: این کمک ها در زمینه های مختلف از قبیل خدمات درمانی، آموزش های فنی و حرفه ای، پروژه های بهبود معیشت پناهندگان افغانی، کشاورزی، آبرسانی برای ایجاد ساختمان و تهیه تجهیزات در قالب تعداد 67 پروژه بوده است.

رایزن سفارت ژاپن در ایران همچنین ابراز امیدواری کرد: از این پس نیز شاهد نتایج مطلوبتری در جهت پیشرفت وضعیت اجتماعی و اقتصادی ایران باشیم.

وی در خصوص آموزش های ویژه برای مهندسین و متخصصان ایرانی گفت: مدیریت زلزله، مدیریت یکپارچه منابع آب، همکاری های حقوقی و قضایی، ارتقا توریسم، خسارات سیل و اقدامات مقابله ای و سیستم آبرسانی مقاوم در برابر زلزله از جمله آموزش های جایکا برای متخصصین ایرانی بوده است.

وی ، اولویت اجرای پروژه های جایکا در ایران را توسعه اقتصادی، توسعه کشاورزی، حفاظت از محیط زیست و آب، دولت و پیشگیری از بلایای طبیعی برشمرد و افزود: حمایت از صنایع و کارآفرینی، مدیریت انرژی، بهبود استانداردهای زندگی در مناطق روستایی، حفاظت از محیط زیست، مدیریت منابع آب، مدیریت انرژی از اولویت های فرعی این پروژه ها است.

کوراکاتا ، نماینده مقیم ایران در دفتر آژانس همکاری های بین المللی ژاپن "جایکا" ، هدف از برپایی تور مطبوعاتی را افزایش آگاهی مردمی ایران درباره "کمک های دولتی - توسعه ژاپن" از طریق مطبوعات و سیما دانست.

وی در تشریح فعالیت های جایکا گفت: جایکا یک سازمان دولتی با هدف کمک های فنی و یا به عبارت دیگر توسعه منابع انسانی است. جایکا کارشناسان ژاپنی خود را به ایران و همچنین تعداد زیادی از ایرانی ها را به ژاپن برای انتقال فناوری و قابلیت های علمی - عملی به منظور ارتقا سطح اقتصادی و اجتماعی در ایران، اعزام کرده است.

وی افزود: این فعالیت ها از طریق پرداخت مالیات توسط مردم ژاپن تامین می شود بطوریکه پشتوانه فعالیت های جایکا بر نیت خیر مردم ژاپن استوار است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: تور مطبوعاتی خبرنگاران از برخی پروژه های جایکا در تهران بر افزایش آگاهی مردم از "کمک های دولتی- توسعه ای ژاپن"، نیت خیر مردم این کشور و عمیق تر شدن روابط صمیمانه میان دو کشور، تاثیر گذار باشد.

سمیعی ، مسئول برنامه ریزی دفتر آژانس همکاری های بین المللی ژاپن نیز در تشریح فعالیت های جایکا و اولویت ها آن گفت: آژانس همکاری های بین المللی ژاپن که در سال 1974 بنیان نهاده شد. جایکا مسئول اجرای کمک های فنی است و با تمرکز بر ایجاد نظام، تقویت سازماندهی و توسعه نیروی انسانی، کشورهای در حال توسعه را قادر می سازد تا اهداف توسعه اجتماعی- اقتصادی خود را دنبال نمایند.

وی با بیان اینکه دفتر جایکا به طور مستقل از شهریور 84 در ایران ایجاد شده است ، افزود: دامنه فعالیت های جایکا بسیار وسیع است و نیازهای در حال تغییر کشورهای در حال توسعه را در بر می گیرد به گونه ای که آموزش در ژاپن، اعزام کارشناس، تهیه تجهیزات، پروژه همکاری های فنی، مطالعات توسعه ای، امداد در بلایای طبیعی از مهمترین فعالیت های جایکا در ایران است.

مسئول برنامه ریزی دفتر آژانس همکاری های بین المللی ژاپن پیرامون کمک های فنی جایکا بر اساس منطقه یادآور شد: از مجموع کمک های فنی جایکا 6/45 درصد مربوط به آسیا، 8/3 درصد اقیانوسیه، 8/17 درصد آمریکای شمالی و لاتین، 2/11 درصد خاورمیانه، 1/19 درصد آفریقا و 5/2 درصد در اروپا هزینه شده به گونه ای که مهمترین اولویت های جایکا در منطقه خاورمیانه بازسازی افغانستان بعد از جنگ، کمک در بازسازی ملی در عراق، همکاری در زمینه منابع آب، حفظ محیط زیست در گستره متنوعی از نیازها بوده است.

سمیعی اظهار داشت: پل ارتباطی جایکا با سازمان های دولتی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است و از همین طریق معمولا در مرداد ماه هر سال ، فرم برگزاری دوره های آموزشی برای کارشناسان ایرانی از طریق دفتر جایکا را میان سازمان های دولتی توزیع می شود.

به گفته وی ؛ ارتقا آبیاری ، زهکشی و یکپارچه سازی اراضی در دشت گرگان (استان گلستان)، طرح جامع کنترل آلودگی هوای تهران، منطقه بندی لرزه ای منطقه تهران بزرگ، ارتقا مدیریت کیفیت هوا در منطقه تهران بزرگ، پیشگیری و مدیریت زلزله در مناطق شهری برای منطقه تهران بزرگ، پشتیبانی از بازسازی اضطراری قنات های استان کرمان، طرح مدیریت آبخیزداری برای رودخانه کارون نمونه هایی از فعالیت ها جایکا در ایران است.

مسئول برنامه ریزی دفتر آژانس همکاری های بین المللی ژاپن ادامه داد: پروزه ارتقا کشاورزی حوزه رودخانه هراز، مرکز توسعه منابع انسانی بخش کشاورزی هراز، پروژه طرح آمادگی اضطراری برای هفتاد و دو ساعت اولیه بعد از زمین لرزه، بهبود مدیریت انرژی و پروژه مدیریت زیست محیطی تالاب انزلی از مهمترین پروژه های همکاری های فنی جایکا با ایران است.

در ادامه این بازدید علیرضا خجسته ، نماینده رایزن سفارت ژاپن در تهران نیز پیرامون کمک های ملی و همکاری های فنی دولت ژاپن (ODA) اظهار کرد: هدف از ODA کمک به ایجاد صلح و توسعه در جوامع بین المللی است که در نهایت امنیت و ترقی کشور ژاپن را نیز به همراه خواهد داشت و دفتر جایکا نیز یکی از زیرمجموعه های ODA به شمار می رود.

وی افزود: دولت ژاپن برای برآوردن نیازهای مختلف کشورهای درحال توسعه ، طرحی اقتصادی جهت پروژه های توسعه ای آنها ارائه می دهد. این پروژه ها که به آنها «پروژه های بلاعوض و زیربنایی جهت تامین امنیت انسانی» (جی جی پی) اطلاق می شود ، سازمان های غیردولتی و سازمان های دولتی محلی را تحت حمایت قرار می دهد.

نماینده رایزن سفارت ژاپن در تهران تصریح کرد: از طریق کمک های جی جی پی ، کمک های بلاعوض در اختیار سازمان های غیردولتی ، مراکز درمانی، مدارس ابتدایی و دیگر سازمان های غیر انتفاعی جهت کمک به اجرای پروژه های توسعه ای آنها اختصاص می یابد به گونه ای که این کمک ها در کشورهای واجد شرایط نوعی از کمک های دولتی ژاپن در جهت توسعه بوده و روشی جدید از همکاری و اثری مستقیم بر رفاه جوامع دارد.

خجسته یادآور شد: سفارت ژاپن از سال 1999 حدود 70 پروژه با تمرکز برروی خدمات درمانی اولیه نظیر تهیه تجهیزات پزشکی برای بیمارستان ها، ساخت مراکز درمانی، آموزش ابتدایی نظیر ساخت مدرسه در نقاط مختلف کشور، فقرزدایی و امور مربوط به رفاه عمومی در ایران اجرا کرده است.

وی ساخت مدرسه در بجنورد از توابع خراسان شمالی، تهیه دستگاه برجسته نگار برای نابینایان، خرید تجهیزات توانبخشی برای بیماران ام اس ، تهیه تجهیزات آموزشی برای برگزاری دوره های آموزش فنی و حرفه ای جهت توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار، ساخت مرغداری در یکی از شهرستان های ایلام نمونه هایی از پروژه های دولت ژاپن در ایران ذکر کرد. 

به گزارش خبرنگار مهر ، طی این مراسم از پروژه بهبود فرآیند سمعی و بصری و روش های آموزش در آموزش حرفه ای مرکز تربیت مربی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بازدید شد.

عبدالله مظفری ، رئیس مرکز تربیت مربی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در تشریح این پروژه گفت: براساس مفاد قرارداد پروژه مذکور که برای مدت سه سال طرحی و از خرداد 81 آغاز شد و در سال جاری به اتمام رسید.

وی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بعنوان طرف ایرانی متعهد به تعیین پرسنل مربوطه، فراهم نمودن ساختمان و مکان و تخصیص بودجه جاری شد.

رئیس مرکز تربیت مربی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: همچنین سازمان همکاری بین المللی ژاپن (جایکا) به عنوان طرف ژاپنی عهده دار اعزام کارشناسان برای دوره های بلندمدت و کوتاه مدت به ایران، آموزش پرسنل ایرانی مرکز تربیت مربی در ژاپن و اهدای تجهیزات مورد نیاز در کارگاه آموزش سمعی و بصری در این مرکز شد.

به گفته مظفری، طی این پروژه 14 نفر از مربیان این مرکز به ژاپن اعزام و تحت آموزش های پداگوژی و بهبود فرآیند سمعی و بصری شد.

وی تصریح کرد: دفتر جایکا برای تامین تجهیزات واحد سمعی و بصری این مرکز 1 میلیون دلار هزینه کرده است.

بنابراین گزارش، در این مراسم همچنین از پروژه واکنش اضطراری در 72 ساعت بعد از وقوع زلزله که با همکاری دفتر جایکا و سازمان  پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به اجرا درآمده بازدید بعمل آمد.

دکتر امینی حسینی ، مدیر پروژه واکنش اضطراری در 72 ساعت بعد از وقوع زلزله در رابطه با همکاری ایران با جایکا در زمینه مدیریت بحران توضیح داد: به طور کلی ایران با جایکا در زمینه مدیریت بحران  3 پروژه ریز پهنه بندی لرزه ای شهر تهران (79-80)، طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران (82-84) و توانمند سازی سیستم واکنش اضطراری در 72 ساعت بعد از وقوع زلزله (85-88) را به اجرا درآورده است.

وی در تشریح پروژه توانمند سازی سیستم واکنش اضطراری در 72 ساعت بعد از وقوع زلزله گفت: این پروژه از آبان ماه امسال آغاز و برآورد زمانی ما نسبت به اتمام پروژه 30 ماه است.

امینی ادامه داد: اجزای اصلی این پروژه، بهینه سازی سیستم مدیریت بحران در شهر تهران، ارتقای عملیات واکنش اضطراری هنگام بحران، توانمندسازی سیستم فرماندهی مدیریت بحران و ارتقای آمادگی مردم برای واکنش اضطراری است که امیدواریم با همکاری شهرداری تهران، دفتر جایکا و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به نتیجه قابل قبول و مطلوبی در این زمینه دست یابیم. 

به گفته مشاور سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ، در بخش ارتقای آمادگی مردم برای واکنش اضطراری در قالب اجرای پروژه مذکور قرار است در جهت ایجاد مدارس نمونه مدیریت بحران در برخی مناطق شهر تهران و نیز ایجاد مرکز آموزشی و موزه زلزله به منظور آشنایی خانواده ها با مخاطرات ناشی از زلزله و آموزش اقدامات لازم برای کاهش اثرات زلزله و تدوین راهکارهای لازم برای ایجاد انگیزه در مخاطبین اقدامات اساسی صورت گیرد.

امینی پیرامون اهداف پروژه ریز پهنه بندی لرزه ای شهر تهران یادآور شد: شناخت خطر زلزله و مخاطرات زمین شناختی ناشی از آن در تهران، ارزیابی آسیب پذیری ساختمان ها، زیر ساخت ها و شریان های حیاتی، تعیین سناریوی زلزله، تعیین پتانسیل تشدید جنبش زمین در هنگام زلزله و ارزیابی پتانسیل مخاطرات زمین شناختی را از جمله اهداف اجرای این پروژه بوده است.

وی همچنین اهداف طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران را برشمرد و افزود: براساس این پروژه کاهش خسارات و تلفات ناشی از زلزله تا حد قابل قبولی مورد توجه قرار گرفته که طی دو مرحله و به طول 12 سال به انجام می رسد، علاوه بر این، حفظ عملکرد سازمانی شهر تهران پس از زلزله نیز از دیگراهداف اجرای این طرح در تهران به شمار می رود.