شماره جدید مجله «سینما و ادبیات» با پرونده‌ای درباره سینمای ایتالیا و فردریکو فلینی کارگردان این سینما منتشر شده و روی پیشخوان آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، هفتادویکمین شماره مجله «سینما و ادبیات» ویژه دی و بهمن ۹۷ به‌تازگی منتشر شده و روی پیشخوان آمده است.

این شماره با بخش «سینمای جهان» آغاز می‌شود که بخش اول آن پرونده مربوط به فدریکو فلینی کارگردان ایتالیایی است. «زندگی و آثار فدریکو فلینی به همراه گوشه‌هایی از تاریخ سینمای ایتالیا»، «هشت و نیم: تجلیل خلاقیت هنری»، «گفت‌وگو با فدریکو فلینی»، «شعر ملال: درباره زندگی شیرینِ فلینی»، «کارناوالسک و رم فلینی»، «گفت‌وگوی چالی رز و مارتین اسکورسیزی درباره فدریکو فلینی»، «نگاهی روانکاوانه به سه فیلم فدریکو فلینی/پرسه فانتزی و رقص رویاها در حرمسرای ال‌اس‌دی»، «امکان‌های تخیل اجتماعی در سینمای فدریکو فلینی»، «جادوی فلینی، سینمای همه‌چیز»، «فلینی مجنون و آخرین فیلم او آوای ماه» و «مروری بر دوگانه هشت و نیم و جولیتای ارواح» عناوین مطالبی هستند که در این پرونده چاپ شده‌اند.

بخش دوم «سینمای جهان» این مجله «فیلم‌ها و احساس» نام دارد که در آن هویت، طبقه و محرومیت در سینمای معاصر ترکیه؛ بازنمایی استعمارگرایی در سینمای ترکیه، مسئله کردها در سینمای ترکیه و دیگر موضوعاتی درباره سینمای ترکیه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. «سینه‌فیل» عنوان بخش دیگر فصل «سینمای جهانِ» این مجله است که ۴ مقاله را با این عناوین در بر می‌گیرد:

سینما دیرکت، «سینما دیرکت» و اداره ملی فیلم کانادا، میشل بُرُو پایه گذار «سینما دیرکت» و "«سینما وریته» و «سینما دیرکت»". آخرین بخش مربوط به فصل «سینمای جهان» هم «مطالب آزاد» است که در آن، مطلبی از امید روحانی درباره ژان لوک گدار و سینمایش چاپ شده است.

دومین فصل، «سینمای ایران» است که ۳ بخش اصلی دارد: سینمای ایران، گریز از مرکز و اکران و اکنون. در بخش اکران و اکنون، مطلب «نگاهی به دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت» چاپ شده است. اما در بخش ابتدایی این فصل، میزگرد فرزاد موتمن، امیرحسین ثقفی و جواد طوسی درباره «تاثیرپذیری در سینمای ایران» و گفتگوی جواد طوسی با مسعود کیمیایی چاپ شده است. همچنین مطالبی درباره کپی‌کاری و بینامتنیت در سینما. در کل بخش «سینمای ایران» از این فصل درباره مفاهیمی چون تاثیرپذیری و کپی‌کردن از دیگران است. در بخش «گریز از مرکز» هم موضوعاتی چون مرکزگرایی، دیالکتیک شیزوفرن، ویژگی‌های شهری و معماری و گفتگویی با کریم‌لک‌زاده چاپ شده است.

«شعر و داستان» سومین فصل شماره ۷۱ مجله پیش روست که کمترین حجم را هم بین فصول دیگر دارد. در این فصل دو مطلب چاپ شده است؛ «سفید یخچالی» از علی مشایخی و «غیرلازم‌ها» نوشته تاتیانا تولستایا با ترجمه احمد اخوت.

فصل «نقد و بررسی» این شماره از «سینما و ادبیات» ۵ بخش دارد که به ترتیب عبارت‌اند از: ادبیات و نقد و بررسی، رمان فارسی:۱۴۰۰، هیروگلیف،‌ مطالب آزاد و گوشه‌ها. در این فصل و این بخش‌ها به میزگردی درباره «ادبیات به حاشیه رانده‌شدگان» با حضور مهسا محبعلی، هوشیار انصاری‌فر، حسین نمکین و کیهان خانجانی، و مطالبی از ابوتراب خسروی، سهیل سمی، احمد اخوت و همچنین میزگرد دیگری درباره رمان فارسی در آستانه سال ۱۴۰۰ برمی‌خوریم که با حضور ابراهیم دمشناس، شهریار وقفی‌پور، امیرحسین خورشیدفر و خلیل درمنکی برگزار شده است. در این فصل همچنین مطالبی درباره رمان فارسی در دهه ۹۰ و ترجمه چند داستان و مطلب خارجی نیز چاپ شده است.

فصل پایانی این مجله، «نقد کتاب» است که در آن به این ۳ مطلب برمی‌خوریم: یادداشتی بر آقارضا وصله‌کار، مکثی بر کتاب گرسنگی و نگاهی به کتاب «زمان مهرشده»‌.

این مجله با ۲۵۷ صفحه و قیمت ۱۲ هزار تومان روی پیشخوان مطبوعات آمده است. قیمت نسخه دیجیتال این مجله ۶ هزار تومان است.