بی‌تردید تأمین سلامت و به ویژه سلامت روان آحاد مردم و به ویژه اقشار و گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله وظایف حاکمیتی به شمار می‌رود و مطالبه‌ سلامت از حاکمیت یک مطالبه‌ی مشروع و منطقی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا ترابی، دبیر اجرایی دومین همایش سالیانه‌ انجمن علمی روان‌درمانی ایران ضمن تأکید بر این مطلب از برگزاری این همایش در روزهای آینده خبر داد و اضافه کرد: مردم باید مطمئن باشند اقدامات لازم جهت حفظ سلامت روان آنها صورت می‌گیرد و در صورت بروز هر گونه مشکلی در وضعیت روانی آنها، مراکز و خدمات حرفه‌ای و معتبر بهداشت روان در دسترس آنها خواهد بود و با خیالی آسوده از دریافت خدماتی مناسب در محیطی امن، می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

این متخصص روانپزشکی ضمن تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر، به دلایل گوناگون سلامت روان به تدریج به جزء پررنگی از سلامت تبدیل شده و مشکلات آن به شدت توجه عموم مردم و نیز متخصصان و کارشناسان حیطه‌های گوناگون را به خود جلب می‌کند»، به ناآگاهی‌های نسبی عموم مردم در مورد خدمات بهداشت روان اشاره کرد و تأکید کرد: هنوز آگاهی کافی از خدمات قابل ارایه در زمینه‌ بهداشت روان وجود ندارد و اغلب آن را به بیماران شدید روانی و صرفا استفاده از دارو محدود می‌دانند.

ترابی اذعان کرد: این ناآگاهی و دلایل دیگر باعث می‌شود مطالبه‌ سلامت روان به صورت یک خواست جدی و روشن و دقیق مطرح نباشد و بنابراین پاسخ به آن نیز در برخی زمینه‌ها معوق بماند. این در حالی است که خدمات بهداشت روان نه محدود به بیماران شدید روانی و نه محدود به داروست، بلکه عموم مردم و هر یک بسته به نیازش می‌توانند دریافت‌کننده‌ بالقوه‌ انواع خدمات از بستری و دارو گرفته تا انواع روان‌درمانی و مشاوره به شمار آیند.

دبیر اجرایی دومین همایش سالیانه‌ انجمن علمی روان‌درمانی ایران، هدف این همایش را «کمک به فراگیر شدن و روشن و دقیق شدن مطالبه‌ سلامت روان از سوی جامعه» خواند و انتخاب عنوان «روان‌درمانی در پرتو فرهنگ و جامعه» برای آن را به همین دلیل توصیف کرد.

لازم به ذکر است که این همایش، دهم تا دوازدهم بهمن ماه در مرکز اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران و با حضور متخصصان و کارشناسان گوناگون روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و روانپزشکی برگزار می‌شود. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اینترنتی همایش مراجعه کنند.