اهواز ـ معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با هدف ارتباطات بین المللی، پنجمین همایش بین المللی LDP در اهواز برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا جلیلی فر پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در خصوص برگزاری پنجمین همایش بین المللی LDP اظهار کرد: این همایش بین المللی زبان، گفتمان و منظورشناسی است که در دانشگاه با همکاری انجمن معلمان استان خوزستان برگزار می شود؛ برای برگزاری و حضور مدعوان ملی و خارج از کشور هماهنگی های بسیاری انجام شد.

وی با اشاره به تأثیرات فراوان این همایش بر جامعه علمی افزود: تصور مردم از فارغ التحصیل زبان انگلیسی این هست که زبان، دستور و واژگان انگلیسی را می داند و این حداقل ها برای یک فارغ التحصیلی است؛ البته توانمندی فارغ التحصیلان دوره تکمیلی بسیار بیشتر از این خواهد بود.

معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران با اشاره به تمرکز همایش بر ساختارهای درونی زبان و بررسی نقش متغیرهای تأثیرگذار بر زبان تأثیرگذار، تصریح کرد: منظور از ساختارهای بیرونی نقش و ارتباط زبان با جامعه، فرهنگ، سیاست، اقتصاد و حتی جغرافیای منطقه است؛ گونه های مختلفی از هر زبان در جغرافیای کشورها برای زبان و گفتمان افراد به کار می رود.

جلیلی فر با اشاره به ارائه آخرین دستاوردهای زبان، گفتمان و منظورشناسی در این همایش ادامه داد: اشتراک گذاری تجارب و تغییر دید عموم جامعه نسبت به نقش زبان و اینکه آگاهی فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی صرفا به شناخت واژگان محدود نمی شود، از جمله اهداف مهم این همایش است.

وی با اشاره به اینکه آموزش های ارائه شده در همایش صرفا به یاددهی زبان از نظر واژگان محدود نمی شود، عنوان کرد: زبان خاص هر حوزه از جمله سیاست، فرهنگی، هنری، اجتماعی، آموزشی و اقتصادی متفاوت است.

معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران با تأکید بر اینکه گستره زبان فقط در حوزه چهاردیواری زبان نیست بلکه گستره تمام دنیا است، گفت: دیگر همایش‌های برگزار شده در کشور محدود به آموزش واژگان زبان است و در برگزاری کلاس خلاصه می شوند.

حضور مهمانان خارجی در پنجمین همایش بین المللی LDP

جلیلی فر با اشاره به حضور مهمانان خارجی از کشورهای مختلف از جمله اسپانیا، ترکیه، چک اسلواکی، کشورهای منطقه مثل عراق بیان کرد: بیش از ۴۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و از این تعداد ۲۰۰ مقاله برای ارائه به صورت پوستر و شفاهی در همایش انتخاب شدند.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای این همایش ارتباطات بین المللی است که از طریق دعوت شدگان میسر می شود؛ مهمانان خارجی در حوزه های مختلفی که از قبل آنالیز شده برای حضور در همایش انتخاب می شوند.

معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران تشریح کرد: این ارتباطات با اعضای هیئت علمی دیگر کشورها به عقد تفاهمنامه علمی بین دانشگاه شهید چمران و دانشگاه های خارج از کشور منجر می شود؛ در این میان حتی برخی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی را برای فرصت مطالعاتی به کشورهای مختلف از جمله آمریکا، اسپانیا، هلند، کانادا و استرالیا اعزام کردیم.

جلیلی فر با اشاره به سازنده بودن همایش و خصوصا تبیین خط مشی کارهای پژوهشی دانشکده یادآور شد: سخنرانی ها باعث می شود که خطوط علمی و فکری جدیدی برای ما باز و در نهایت منجر به تعریف پایان نامه هایی در سطح ارشد و دکترا می شود.

وی با اشاره به انعقاد سه تفاهمنامه در این همایش اظهار کرد: به عنوان نمونه در حاشیه برگزاری همایش تفاهمنامه با یکی از دانشگاه های اسپانیا منعقد و بخشی از پایان نامه دانشجوی دکترای ایرانی در این کشور انجام شد.

معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران در خصوص دستاوردهای همایش برای دبیران زبان انگلیسی بیان کرد: به دلیل نیاز اعضای هیئت علمی و همچنین اینکه عمده مخاطبان معلمان زبان انگلیسی هستند، بخشی از مقالات ارائه شده در راستای آموزش زبان است.

لزوم نهادینه برگزاری همایش بین المللی LDP برای معلمان

جلیلی فر با اشاره به نهادینه شدن برگزاری این همایش برای معلمان گفت: شاید هر معلمی بر اساس دانسته ها و تجارب خودش وارد کلاس شود ولی دریافت مقالات نوشته شده از سراسر کشور زمینه ساز به اشتراک گذاری تجارب این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه چنین همایش های باعث می شود که روحیه جمعی و علمی در معلمان بیشتر دمیده شود، عنوان کرد: در آموزش و پرورش صرفا به خاطر اینکه معلم زبان درگیر مسائل آموزش است، کمی از زبان و فعالیت های علمی در این زمینه فاصله می گیرد ولی برگزاری همایش های این چنینی به ایجاد تنوع در اذهان جامعه هدف کمک می کند.

معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان خبر داد: همایش در دانشکده اقتصاد این دانشگاه ۱۰ تا ۱۲ بهمن برگزار می شود.