همدان - رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان گفت: تمامی پروژه های شهری همدان باید ارزیابی فرهنگی اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، رضوان سلماسی پیش از ظهر سه شنبه در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان افزود: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تمام پروژه های شهرداری باید ارزیابی فرهنگی اجتماعی و زیست محیطی داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید بخشی از بودجه هر پروژه ای برای ارزیابی فرهنگی اجتماعی در نظر گرفته شود، افزود: دستورالعمل ارزیابی اجتماعی باید تدوین و قبل، حین و بعد از اجرای پروژه این ارزیابی صورت پذیرد چرا که در کاهش هزینه‌های بعدی تاثیرگذار است.

سلماسی با اشاره به فعالیت شهرداری همدان در حوزه آموزش های شهروندی اظهار کرد: زحمات مدیریت سازمان مدیریت پسماند در حوزه آموزش نادیده گرفته نمی شود اما باید در این حوزه بیشتر وارد شده و کار کرد.

وی همچنین به ضرورت فرهنگ سازی در خصوص تفکیک زباله از مبدا اشاره کرد و یادآور شد: فرهنگ سازی در این زمینه باعث کاهش هزینه های شهرداری می شود.

سلماسی در ادامه با اشاره به اینکه نگاه ما حمایت از اهالی فرهنگ و هنر همدان است، افزود: هنرمندان می‌توانند مدیریت شهری را در ترویج فرهنگ و آموزهاشی شهروندی کمک کنند.

وی یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی می‌توانند برای اهدای هدیه از آثار و تولیدات این هنرمندان استفاده کنند.

سرپرست مدیریت پسماند شهرداری همدان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت این مدیریت در خصوص پسماند و تفکیک زباله، اظهار کرد: این سازمان در مدارس سطح شهر کلاس های آموزشی در حوزه آموزش های شهروندی با محوریت مدیریت پسماند برگزار می کند.

حسین سیبی با بیان اینکه روزانه بین ۱۲ تا ۱۳ تن نایلون تولید می شود، افزود: پویش «نه به پلاستیک» یکی از اقدامات بسیار ارزشمندی بود که راه اندازی شد و مدیران استان به ویژه مدیریت ارشد استان ما را در این پویش کمک کردند.

وی با بیان اینکه آموزش شهروندی طبق تأکید شورا جزو اولویت های مدیریت پسماند شهرداری همدان است، یادآور شد: هم اکنون در حوزه تولید کیسه های پارچه ای اقداماتی صورت گرفته اما متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی هزینه‌های این کیسه  بالاست اما باز هم این هزینه ها نوعی سرمایه‌گذاری در کاهش تولید زباله محسوب می شود.