دولت لهستان موافقت خود را برای آغاز مذاکرات در خصوص استقرار سامانه دفاع ضدموشکی آمریکا در خاک خود اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری ها، وزارت امور خارجه لهستان طی یادداشتی موافقت این کشور را با آغاز گفتگوها در خصوص استقرار این سامانه موشکی اعلام کرد.

این یاد داشت حاوی پاسخ رسمی لهستان به درخواست آمریکا مبنی بر استقرار سیستم دفاع ضدهوایی این کشور درخاک لهستان و امضای توافقنامه همکاری های نظامی بود که به سفارت آمریکا در ورشو تحویل داده شد.

"آندرژج سادوس" (Andrzej Sados)  دبیر مطبوعاتی وزارت خارجه لهستان اعلام کرد : "دولت لهستان طی این یادداشت اعلام می کند که قصد دارد مذاکرات را در رابطه با این مسئله آغاز کند".

آمریکا قرار است بر اساس سیستم جدید ، 10 موشک رهگیر را در لهستان و یک سیستم راداری را در جمهوری چک مستقر کند.

 به گزارش خبرگزاری نووستی به نقل از دفتر مطبوعاتی دولت لهستان ، روز 7 اسفند ماه، "یاروسلاو کاژینسکی" (Jaroslaw Kaczynski) نخست وزیر این کشور "ویکتور آشه" (Victor Ashе) سفیر آمریکا در لهستان را به حضور می پذیرد.

آمریکا هدف از استقرار این سامانه را مقابله با تهدید های موشکی ایران و کره شمالی اعلام کرده است اما روسیه و اوکراین که مخالفین این روند هستند آن را بی اساس اعلام کرده اند.

روسیه بر این باور است که هدف ایالات متحده نظارت بر ظرفیت موشکی روسیه است.

کاژینسکی نیز پیشتر اعلام نموده بود که استقرار پایگاه ضدموشکی آمریکا در لهستان، به ورشو تضمین می دهد که این کشور از حیطه نفوذ روسیه خارج شود.

به گفته وی، "مسکو می تواند اعمال نفوذ و اعمال کند، اما از زمان استقرار پایگاه دفاع ضد موشکی، فرصت چنین نفوذی برای چند دهه شدیداً کاهش می یابد".

روسیه بر این باور است که ایران و کره شمالی فاقد سیستم هایی هستند که بتوانند منافع واشنگتن را تهدید کنند.